Jump to content

Fjellduk: Jerven orginal eller Helsport?


Grizzly

Recommended Posts

Blir nok en fjellduk på meg, i fjellcamo.

 

Var innom XXL å så de solgte Helsport vindsekk (med mulighet for hette og armer) i fjellcamo. Helsport kan jo lage telt så de bør vel kunne lage fjelduk også.

 

Noen som har erfaringer med Helsport fjellduken? Hvordan er camoen i forhold til Jerven? Regner med at camoen ikke utgjør så stor forskjell i praktis bruk?

 

(Edit: bytta heading, fjellduk istedenfor vindsekk)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Helsport fjelduk. Jeg bruker den stort sett som regnponcho og som underlag når jeg sitter / ligger på post. Jeg har aldri prøvd Jerven sin duk, så sammenligningsgrunnlaget er noe tynt.

 

Jeg synes den er grei å sitte i på post, holder regnet ute og svetten inne, blir velig fort klam hvis jeg beveger meg, lite lufting med andre ord.

 

Det eneste jeg direkte missliker er at "skuldrene" på ponchoen havner midt på overarmene når man står oppreist. Det gjør at det blir litt klossette og tungvindt å bevege armene. Kanskje ikke det mest gunstige på jakt :?

 

Edit: Camoen ser du på bagen duken kommer i. Jeg synes personlig min i skogcamo ser litt "amatørmessig" ut, men kan ikke bdømme effekten av den. Hvis jeg blir avslørt er det vel stort sett min egen feil, ikke camoen :P

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Har både helsport og jervenduken. Personlig liker jeg helsportduken pga alle mulighetene den har(armer og hette og muligheten til å koble den sammen som soveposetrekk). Lå i åpen gapahuk 22 minus med kun sovepose og helsportduken. Men når det gjelder varme så er min erfaring at man må ha en foret duk. De enkle tynne dukene blir klamme og kalde. Kamuflasjen er nesten helt lik på de to (tenker da på fjellkammoen), Fant faktisk ikke sekken min som lå under duken når jeg sto tre meter unna 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har benyttet jerven i mange år og er fornøyd med den.

 

Må innrømme at jeg har tittet på Helsport sin duk, særlig med tanke på hette og ermer. Men det ble med en titt.

Grunnen til det var først og fremst at jeg synes det ble for mange løse deler og glidelåser på Helsport sin duk. Klart det er kjekt med armer og hette,men det ble mange glidlåser for å få dette til og passformen var ikke den beste.

 

Nå skal det sies at passformen i en jervenduk heller ikke er fantastisk, men den er enkel :!: Ikke noen ekstra deler som må kobles på for å fa poncho. Rett og slett bare en duk som du tar frem og kryper inn i. Velger du den enkle utgaven veier den drøye 600 gram. Kondens, ja, men vil du ikke bære mer enn 600 gram er det en ulempe du må leve med.

 

Både kona og jeg har hver vår original og hunter. Hun har skogcamo og jeg har fjellcamo. Personlig synes jeg fjellcamoen er mer allround. Steiner finnes det jo nesten overalt 8)

Er det utrygt for regn eller ufyselig vær ligger alltid originalen i sekken...

 

Lykke til med valg av fjellduk. Fornøyd blir du nok uansett hvem du velger :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg skulle kjøpt ny fjellduk i dag hadde jeg valgt en uten for! Jeg har Jerven Thermo Hunter (full liggelengde), men jeg synes den opptar alt for stor plass i sekken. En uten for vil også tørke hurtigere og kan enkelt spyles og benyttes til grisete ting uten å være bekymret for lang tørketid +++.

 

I stede for å sette deg inn i en bråkete pose på post så er det bedre å ha plass til flere varme klær i sekken. Så slipper man å fomle når dyret først kommer og du må forflytte deg litt (snakker av erfaring!). Skulle det være til bruk i nødsituasjoner, så vil varme klær og en vanntett duk være mer ideelt enn en vanntett og tynn sovepose. Derfor: uten for!!

 

Skal du overnatte ute må du også ha med liggeunderlag. Det blir kaldt uansett om posen er foret eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg skulle kjøpt ny fjellduk i dag hadde jeg valgt en uten for! Jeg har Jerven Thermo Hunter (full liggelengde), men jeg synes den opptar alt for stor plass i sekken. En uten for vil også tørke hurtigere og kan enkelt spyles og benyttes til grisete ting uten å være bekymret for lang tørketid +++.

Da sier du "Ja takk, begge deler": En ufòret som fast inventar i sekken mesteparten av året gjennom, en fòret (modell etter eget ønske og lommebok) på posteringsjakt og bevegelig seinhøst-/vinterjakt. Jeg ville kjøpt den ufòrete først, den er mest "universal" og kan brukes til flest formål, men YMMV¹

 

Ellers er jeg 100% enig med Swift: Jeg har også kun erfaring med Jerven, men det som er så tiltrekkende med den er enkelheten. Jervenduken (spesielt originalduken) duger også aldeles glimrende til annet bruk som gapahuk, tildekking i bagasjerommet for frakting av sølete (og/eller blodige) ting, m.m. En ekte universalduk :D

 

 

¹ YMMV: Your Mileage May Vary

Link to comment
Share on other sites

Har håndtert begge ved forskjellige anledninger, kjøpte akkurat helsport selv....

 

Som en reinsjeger fortalte: kameratene var rimelig misunnelige på han som kunne strekke seg i full lengde i sin helsport. Prøv dette i en Jerven orginal...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i mange år benyttet omtrent det som er av jervenduker og jeg synes at det aller beste alternativet til allround jaktbruk er Thermo hunter.

Hvis valget kun står mellom Jerven original og Helsport sin, så ville jeg nok vurdert liggelengde som veldig viktig...

 

Når det er sagt så har jeg ALLTID en Jerven original i sekken. Den har gjort tjeneste som det aller meste man kan finne på å bruke en sånn til, og den har aldri sviktet på noen som helst måte.

Det hadde nok veid litt det også hvis jeg nå sto i butikken og skulle kjøpe en ny.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Her kommer min mini-rapport etter en kveld og natt med "Helsport Fjellduk pro"

 

Romslig, god plass til en komfortorientert kropp

Enkel å kneppe (neida, den har glidelås:-)) til de forskjellige formålene

Den bråker endel, men ikke så mye som jeg først syntes

Den er vanntett så det holder. Helsport sier 5000mm vannsøyle, samenlign med telt og bli sjokkert

 

Jeg brukte den som sovepose (med varmekjeldress på kroppen) og det var varmt og godt inni der. Utetemperaturen var ikke noe ekstremt 7-8grader +.

Eneste negative var at det kondenserer kraftig på innsiden av duken, tok litt tid før jeg oppdaget det og fikk åpnet litt i fortenden for lufting.

 

Konklusjonen? Tja, til mitt bruk akkurat nå (overnattet på post) hadde jeg kanskje blitt like happy med en bit billig presenning, men helt klart et bra produkt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen sammenligningsgrunnlag, siden jeg aldri har prøvd Helsport sin, og fikk min 1. Jærven på onsdag.

Men tilobakemld. kommer ved sesongslutt.

 

1: inntrykksmessig så var Jærven sin enormt behagelig å ha på seg/sitte inni. Kjøpte hunter thermo extreme king size. Der har en jypling som meg på 172 cm. det fint gitt. Mange bruksmuligheter åpenbarer seg.

 

Skal testes 1. gang ute i skauen imorgen, så får vi se. Nå er det jo ikke så kaldt enda, men jeg er så frossal, at det ødelegger hele gleden min med å postjakte. Håper dette funker såpass gull som jeg håper og trur.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...