Jump to content

Utstopping


Conibear

Recommended Posts

Jeg har igjenom en del år skutt mangen fine troff'er som jeg har fått stoppet ut.

Men jeg har også sett det kan variere ganske så mye på kvaliteten på arbeidet som som blir gjort.

Det koster en del og det er surt når mann ikke får tilbake et 100% resultat.

Det er ikke mangen av de virkelig gode.

Jeg har nå funnet en som leverer varene 100% hver gang, han heter Granberg Tlf. 53768476 og bor i Ølen kommune på vestlandet.

Bare som et lite tips til dere som vil være trygge på at dere får tilbake et topp resultat.

Link to comment
Share on other sites

Dette er kunstverk og kort fortalt så har ikke mange det riktige blikket for dette, kan nok om viltets anatomi og deretter får til den rette look, er nå min mening. Her er noen favoritter: http://www.dianakonservering.dk/, http://www.jakt-utstopping.no/, http://www.bioprep.no/, http://www.taxidermy.no/, og et par til i nærmiljøet som har funnet ut at de ikke trenger noen hjemmeside. Disse er med i internasjonale konkuranser hvert år, og et såpass nivå fortjener viltet jeg ønsker å forevige. Intensjonen ved å få noe utstoppet, må vel være at det ligner på det du har felt eller fanget.... :P

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Fikk igjen en rype fra Harald Larsen i søgne i dag. Det arbeidet jag har sett av han synes jeg ser veldig bra ut, men det var egentlig ikke det jeg skulle skrive om. Jeg trodde ikke det skulle lukte vilt av utstoppede dyr/fugler men lurer litt på om det gjør det for gordon setteren min er helt vill og prøver og komme seg opp til toppen av veggseksjonen :roll: Noen som kan svare meg på dette :?:

Link to comment
Share on other sites

Hehe :wink: Nei men synes det virker som det er lukta hun går etter men..... ikke vett jeg men tror ikke jeg tør å plassere rypa innen rekkevidden til hund ihvertfall :shock: Jaja morro å få igjen rypa ihvertfall, er mi første rype og den første fuglen jeg har skutt for bikkja :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Når jeg var 9 år gammel skøyt jeg en spurv med luftgeværet (ja veit det er ulovlig, men viste ikke det da) og fikk den utstoppet. Var kjempestolt av mitt første trofe :)

 

Fuglen ble satt på en hylle i stua, men lykken varte kort. Dagen etter fant vi den utstoppede fuglen over hele stuegulvet. Da hadde pus hatt en morsom natt..... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jeg låner denne tråden jeg.

 

Har nå skutt min første Tiur, (ligger bilde av den på tråden skogsfugljakt 09/10)

Tiuren veide 4,4 kg, og jeg tenkte jeg skulle stoppe denne ut.

Da jeg skøyt min første storfugl i sverige 25 august for noen år siden, gjorde jeg absolutt alt feil man kunne gjøre med en fugl som skulle utstoppes.

 

1. Jeg åpnet baken på røya og tok ut innmaten den veien.

2. Jeg hang røya etter halsen til mørning i 2 dager (til jeg fant ut at jeg skulle stoppe den ut)

3. Jeg la ikke inn noe pappir/mose i munn for å hindre blodsøl osv.

4. Jeg la røya i plastpose.

5. Fugl som er skutt så tidligt i jakta egner seg dårlig til utstopping pga fjærdraktskifte.

 

Vell, jeg tok med meg fuglen til Bioprep som ligger i Oppegård rett utenfor Oslo.

Jeg husker ikke helt, men jeg tror han het Espen han som tok på seg jobben.

Etter å ha gjort så mange feil med røya (uten at jeg fortalte han det da han sikkert hadde halshoggd meg), fikk jeg den tilbake etter en god stund.

Resultatet var helt sinnsykt!

Er det noen som kan faget sitt, så er det hvert fall disse gutta!

Hver gang jeg ser en utstoppet tiur eller røy, må jeg trekke på smilebåndet å fnise litt for megselv.

folk som sier : se så flott utstoppet den ser ut, og de ligner på uttørka vrengte sokker!

Ikke det at det er bare fordi fuglen er min, men man ser fort om de ser naturtro ut eller ei, og resultatet jeg fikk kunne jeg ikke sette en eneste finger på... Helt fantastisk!

Bioprep koster sikkert noe mer enn den lokale gammle karen i bygda, men jeg har enda tilgode å se noe bedre arbeid enn det Bioprep gjør.

 

Nå håper jeg bare at de vil ta i mot min Tiur selv om den er skutt tidligt i jakta.

Den har noe nye fjær som kommer under i nakken, men den har også godt utvokst fjærdrakt som dekker dette.

Håper da at de vil ta på seg dette og jeg kan få samme resultat som sist.

 

Noen sier at fugl kan utstoppes uansett når på året de er skutt, men det er bare det at det er mye mer arbeid bak dette, og derfor velger noen å si at det ikke egner seg.

Stemmer dette?

 

Forstår at en spragglete kylling får begrenset resultat, men en voksen tiur med full drakt som dekker hele kroppen, bør vell gå?

 

PS. ja, vet at det har noe å si om det er blod i fjæra osv, men har også hørt at dette egentlig ikke er noe problem, men bare litt mer arbeid?

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke svare på så mye uten om at når jeg leverte inn den vinterhvite rypa mi sa han at det ikke var noe problem med blod i fjæra.

 

 

Jo, men vinterdrakta er jo den beste for utstopping.

Hvis ikke jeg missforstår deg med at han mente det generelt at blod i fjæra ikke var noe problem.

Link to comment
Share on other sites

synes ikke de utstoppa dyr og fuglene så virkelige ut....revene hadde for høy panne,likens med nøtteskrikene....

 

beste utstoppingene jeg har sett er fra harald westnes fra vesterålen..

 

hr du nr til han og adresse ? og vis han har web side så hadde det også hvore kjekt ? :mrgreen:

 

har hørt at harald er død.dessverre.....

men tror sønnen driver ennå....bor på bjarkøya.

Link to comment
Share on other sites

lurer veldig på om det er noen som vet om internettside eller andre som selger ting til utstopping. tenker litt på slike kunstige steiner jeg kan har dyr eller fugler på.

 

Vet ikke om han selger kunstige steiner, men en del annet har han.

http://www.preparantservice.no/

 

Hvorfor ikke bruke ekte stein eller røtter? Eller lage selv av pappmache og male.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...