Jump to content

"Sjampis" - luktestoff, heimelaga


eies

Recommended Posts

(Morokarar kan sikkert skåra poeng her.....)

 

Oppkutta fisk vart stappa ned på ei flaske, fyll opp med vatn. Lat det stå i romtemperatur. Etter nokre månader var fisken oppløyst og ein har eit grusomt illeluktande stoff som skulle vera fantastisk til å trekkja rovdyri inn.

 

Har nokon fleire opplysningar om dette luktestoffet ?

Link to comment
Share on other sites

Hmm, rakfisk? :mrgreen:

 

På den annen side - jeg ville ikke hatt den flaska stående innomhus i tilfelle det skulle bli trykk nok på flaska til at den røk eller lekker...!? Tror nok den hadde vært fin på rovviltjakt - ingen tvil om det!

 

Spøk til side- Rakfisk er noe av det beste som finnes og gjør all akevitt drikkendes! Skål for en flott julebordsesong! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har brukt det selv som luktestoff til mår og mink. Har brukt en flaske med vann og makrellbiter. Matpapir over tuten i stedet for kork så det ikke blir trykk inni.

Så ute en varm plass til det er blitt en grå olje. Fungerer bra som luktestoff.

 

Vet at det før ble brukt å sette flaskene i gjødselhauger da de utviklet varme.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor bruker dere vann i flaska?

 

Jeg har brukt bare fiskelever på et syltetøyglass med mange lag papir over ( Ikke skru lokket på glasset!).

Etter en en liten uke eller to i sola så er det bare et mørkegrått fludium på glasset, det lukter helt jævlig - sikkert like ille som fisk på flaske.

 

Det er mulig er å tilsette litt frostveske slik at gugga ikke fryser helt og fortsetter å avgi lukt selv om det blir kaldt.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert bedre uten vann hvis det og blir flytende nok, fulgte en oppskrift jeg leste en eller annen plass en gang. Men ren fiskelever er sikkert ennå bedre.

 

Bruker det ikke lengre, ikke fordi det ikke virker bra men fordi det lukter forferdelig, selv med hansker og poser og diverse kommer det fort litt lukt i sekk og klær :(

Link to comment
Share on other sites

Eg laga ein mikstur av reker og melk som fikk stå å godgjere seg på plastflaske i varmen (ikkje inne i huset, trur det vart bra trykk her). så la eg den i røysa ved reveåta og "desarmerte" den fra sikker avstand med salongrifla. om det hadde nokon innvirkning på reven veit eg ikkje, men var mykje spor rundt åta hvartfall..

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...

Fekk noko lyr og torsk på garn idag. Tenkte og prøva dette her til og lokka inn rev. Er jo for seint til og la det stå i sola. Får heller prøva i romtemperatur. Tenker levra på syltetøyglas håper berre at det vil bli luktete og ikkje tran. I min ungdom la med levra i ei bytta, det blei lyse så me kallar det. Likna på tran. Brukte det på ludnane når me drog båten inn, minska friksjonen voldsomt. Men så fekk me båtoppdrag.

Link to comment
Share on other sites

Litt kulturhistorisk påfyll:

 

Stihl Crazy skrev (6 timer siden):

I min ungdom la med levra i ei bytta, det blei lyse så me kallar det. Likna på tran. Brukte det på ludnane når me drog båten inn, minska friksjonen voldsomt.

 

Ei "levertønne" eller flere var fast inventar i naustene. Etter ei stund løyste levra seg opp, trana fløt på toppen, og resten av levra, "graksen" sank til bunns. Trana fra vinterfiske ble "fløyta" av, før den harskna alt for mye, og ble brukt til utendørs maling (MYE bedre enn all moderne eksteriørmaling). Resten av trana, og graksen i botnen, harskna til en gul, illeluktende masse, som ble brukt blant annet på lunnene, som @Stihl Crazy skriver.

 

I min barndom falt katta vår ned i ei grakse-tønne, men kom seg opp igjen, og ville inn, godt impregnert i svineriet. De voksne ville slå kreket i hjel, men vi ungene nektet. Vi fylte badestampen med lunka vatn, helte på godt med grønnsåpe, og putte kattej**elen oppi. Den gjorde ikke så mye motstand, vi slapp unna med et tosifra antall klor på hver hånd. Og den ble noenlunde rein, og friskna til, og levde i mange år etterpå.

 

Men etterpå passe den seg godt for grakse-tønna!

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 2
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

August -95 fekk eg 250 kg med sei èin morgon, fiska èin del i min ungdom. Huskar at eg la levra i èin balje som vanlig. Det blei så mykje lyse av det at eg satt inn to store naustdører med det. Èin snak nabo forsynte seg av baljen og enda var det mykje att.

Men må ha sei for og få mykje lever, lyr og småtorsk blir det lite av.

 

Uansett, no har eg laga til to «bomber» håpar eg iverfall. Eit halvfullt norgesglas med lever og èin 5 kg plastdunk med avskjær og slo, blovaten oppi tilslutt. Må berre finna èin varm plass og ha det.

Link to comment
Share on other sites

No har eg komme på noko. Eg har tatt makrell, rekeskall, rekekraft samt frossen melk frå fryseboksen. Dette har eg tatt inni to kraftige bosseker. Skal finna èin plass der det er varmt og la det ligga der, ei veka eller to. Så skal eg ta grapset ut av plasten og inni èin jutesekk som eg heng oppi eit gamalt frukttre ved åta. Må lukta forferdeleg håpar eg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...