Jump to content

Lykt/Hodelykt med rødt lys


steinarg

Recommended Posts

Hei alle sammen

 

Jeg leter etter en enkel, rimelig lykt med rødt lys. Jeg har sett noen som har det men alle er konstruert slik att du velger lysmodus med en knapp, f.eks full styrke med hvitt lys ved første trykk, deretter rødt lys ved andre trykk. Dette er jo totalt mot sin hensikt da jeg vil ha ett svakt rødt lys for å finne frem utstyr O.L uten å ødelegge nattsynet.

 

Det finnes helt sikker noe som tilfredstiller men jeg er ikke kar om å finne det, håper noen har noen tips:-)

 

Steinar

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt AyUp sine ledlykter i noen år nå.

Der får du med røde propper du kan sette på lyktene. Det er ganske så praktisk.

http://www.ayup-lights.com/media/commer ... re-big.jpg

 

Lyktene er i seg selv geniale, selv om de ikke er i überskarp2000lumenklassen.

Kan være verdt å kikke innom.

Men om du er ute etter en billig lykt så er jo ikke 420 AUD det.

Link to comment
Share on other sites

Her var det kommet flere spennende lykter. Men jeg gikk på ett impulskjøp på XXL, Silva Ninox. Liten og lett og med rødt lys ved langt trykk på knappen, greit hvitt lys også.

Byggekvaliteten på lykta virker ikke å være så veldig bra, kansje også litt svakt rødt lys men det må testes i felt.

 

Den Princeton lykta så ut til å være veldig liten og nett så den er også vurdert neste gang jeg er i Ebay-modus:)

 

Takk for svar alle sammen.

Link to comment
Share on other sites

Zebralight!

 

H31R

H31FR

H51R

H51FR

 

Alt etter om du vil bruke Cr123 batterier (31-serien)

Eller AA(51-serien

Flomlys(modeller med F i seg)

Eller vanlig blanding mellom flom og lyse litt langt (H51R og H31R)

 

Zebralights kan lyse svært lenge på lave moduser, faktisk opp til 21 dager på utrolig lav lysstyrke! Anbefales på det sterkeste!

 

Fenix HL30 som nevnt over her er også et godt valg! Genial lykt.

Link to comment
Share on other sites

Har samme lykta som Steelhead i seilbåten.

Rødt lys er perfekt for kartlesing og andre oppdrag under dekk når en ikke vil miste nattsynet.

Lykt nr to skal kjøpes inn for fast plass i jaktsekken.

 

 

I flyverdenen bruker man helst grønt eller blått lys til å lese kart da rødt fjærner mange detaljer.

Link to comment
Share on other sites

Zebralight!

 

Støtter denne på det varmeste (i dobbelt betydning) ... dog ikke enig i modellanbefalingene.

 

Jeg er helt ferdig med diodelykter som har noe annet enn varm belysning. Alle disse med 6000+ K fargebalanse gjør at jeg får dårlig kontrast til å se detaljer og forstyrrer dessuten nattsynet unødvendig mye iforhold til en med varmere lys.

 

Jeg anbefaler med AA batteri, for det har man overalt rundt seg likevel. (Uansett anbefaler jeg gode oppladbare, men også dem er mer praktisk og tilgjenelig i AA enn cr123)

Zebralight H502c er konge 4000K, veldig liten, veldig lett og strømeffektiv... Når du holder inn knappen går den rett på laveste modus. Trykker du kjapt går den i maks. Hold inn for å sjalte mellom 3 nivåer, dobbelklikk i et nivå for å få halvnivå. Enkelt og intuitivt brukergrensesnitt som fort sitter i fingra.

På det laveste tar du ingenting av nattsynet og har nok lys til å finne utstyr.

Denne har 120grader lysvinkel så den sprer et svakt teppe med lys rundt deg, og du slipper drive å snu hodet rundt overalt, og kan bruke sidesynet ditt som er mye mer lysfølsomt til å se detaljer.

I laveste modus kan du få enten 1.8 Lm (4 days), 0.34 Lm (2.8 weeks), 0.06 Lm (1.8 months) eller 0.01 Lm (2.8 months). Du finner garantert et nivå der som er svakt nok til at du ikke tar nattsynet og akkurat sterkt nok til å gjøre det du trenger :)

 

bare tull å rote mer rødt lys når denne har mulighet for så svakt lys og er så konfigurerbar!

 

http://www.zebralight.com/H502c-High-CRI-Neutral-White-AA-Flood-Headlamp-_p_95.html

Link to comment
Share on other sites

Støtter denne på det varmeste (i dobbelt betydning) ... dog ikke enig i modellanbefalingene.

 

Nå anbefalte jeg ''R'' serien bare fordi han var på jakt etter en lykt med rødt lys da :winke1:

 

H502c er forresten en fantastisk lykt, og jeg er helt enig i at lykter med lav fargetemperatur er myyye bedre enn 6000k temperatur :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...