Jump to content

Gå mot strømmen?


Mas-36

Kamre om til 222 fra 223 eller ikke?  

62 members have voted

  1. 1. Kamre om til 222 fra 223 eller ikke?

    • Kamre til 222 Rem.
      18
    • Beholde 223 Rem.
      44


Recommended Posts

Ser ikke poenget med dette når du allerede har .223 og lader selv.

 

Samme kule forskjellig hylse, etter det jeg ser av ladedata er det enkelt å lade 223 til 222 ytelse.

I tilleg kan du lade fullgass 223 ladninger noe du ikke kan med 222.

Om dfs en eller annen gang innfører 5,56nato/223 som konkuranse patron blir det en enorm tilgang på billig match ammo og ladekomponenter.

 

Men om du har veldig lyst til å kamre om så trengs ikke bedre grunner til å gjøre det.

Viktig at du er fornøyd med børsa selv :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig valg. Jeg valgte 222 delvis fordi det var alternativet for rifla jeg ville ha, men også litt fordi jeg synes den er litt mer likandes. Den ER penere og mer velproporsjonert, og siden jeg uansett lader selv var ikke forskjellen i pris og tilgjengelighet relevant. Og siden jeg fant en med en god pipe med 1:9-twist så ble valget enkelt, da fikk jeg det beste fra to verdener. Men å kamre om en fungerende 223-pipe tror jeg ville blitt for sært selv for meg.

Link to comment
Share on other sites

Samme kule forskjellig hylse, etter det jeg ser av ladedata er det enkelt å lade 223 til 222 ytelse.

I tilleg kan du lade fullgass 223 ladninger noe du ikke kan med 222.

Om dfs en eller annen gang innfører 5,56nato/223 som konkuranse patron blir det en enorm tilgang på billig match ammo og ladekomponenter.

 

Men om du har veldig lyst til å kamre om så trengs ikke bedre grunner til å gjøre det.

Viktig at du er fornøyd med børsa selv :winke1:

 

Nå er mye av grunden til jeg kjøpte en 22 kaliber rifle å få ett kaliber som passer bedre til småvilt enn 6,5x55 osv. Så hastigheten skal ned ikke opp.(untaket er kråker og rev men om kula går i 950m/s eller 1050m/s spiller liten rolle på de hold jeg skyter.

Match ammo i fremtiden kommer sikkert med kulevekter på 60++ grains som ikke vil stabiliseres i løpet mitt uansett så det er ikke noe argument for meg. Ladekomponentene har samme pris med untak noen øre på hylsene.(men de varer kanskje lenger i 222 pga lavere trykk?)

 

Når det kommer til lyst og fornøydhet så er det ett kraftig argument :mrgreen:

 

Men ser argumentene på hvorfor gjøre dette da jeg allerede har en 223 som virker? Men fornuft og våpen hører ikke sammen når det kommer til slike ombygginger osv. Planer om løsemagasiner ovs er der selv om hengsletmagasin er der og virker bra :wink: Stokk bytte også selv om børsa ligger godt i henda og skyter godt med den.

Link to comment
Share on other sites

Løpet kan jo brukes til mye morsomme varianter, 220 swift 223 WSSM og 22-250 er jo noen kongelige varianter av hylser som kan brukes for og få avgårde de samme kulene. Hvorfor kjøre moped når det er morsommere og mere komfortabelt og kjøre motorsykkel ?

Link to comment
Share on other sites

Siste taler har et godt poeng synes jeg. Behold .223'en og lad ned til .222-futt. Det koster mer enn det smaker å kamre om til noe så nært. Det eneste argumentet å kamre om er at .222'en er en penere patron, med sin lange, slanke hals, fremfor den stutte i .223'en.

 

Ps: Har rifle i .222 selv, og må si at jeg er fryktelig glad i den lille betan og mener selvsagt at .222 er klodens fineste kaliber og best på alt mellom knott og rådyr, men selv jeg synes du skal beholde .223'en... :wink:

Link to comment
Share on other sites

mener selvsagt at .222 er klodens fineste kaliber og best på alt mellom knott og rådyr

Du er åpenbart en dannet mann med upåklagelig smak. Skål!

 

Ellers er saken ganske grei, om du virkelig må ha en 222 er det fullt mulig. Det er dog ingen rasjonelle grunner til å gjøre det, så enten får du akseptere at du har mer penger enn vett (men god smak) eller så får du la børsa være.

Link to comment
Share on other sites

Hmm har nå skutt 100skudd med denne rifla og funnet ut den går godt med billig russer ammo. Dette var ett argument som gjorde at jeg velger å beholde den i 223 rem til jeg har skutt ut de 3000 ny innkjøpte patroner pluss en liten rest fra ei tidligere 223 rem rifle. Så får jeg se om det blir .17 Fireball .204 Ruger eller 222 Rem eller noe annet moro etter det er tomt for ammo :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...