Jump to content

Drever med kronisk magesjau.


I.E

Recommended Posts

Hei godfolk!

Jeg har en ett år gammel drevertispe som har hatt "rennadrit" hele livet så og si. I dag har den bæsja 5-6 ganger, inkludert en gang inne, etter den kom inn fra hundegården rett etter jobb. På jakt bæsjer den med 10 minutters mellomrom når den er innafor synsfelt.

Det kommer ofte bare suppe, av og til er det normal avføring. Jeg må fremdeles opp med den om natta, sikkert hver andre natt i snitt.

 

Jeg har forsøkt labb ekstrem, labb sensetiv og labb valp/unghund. Med og uten lakseolje. Jeg vet at mange er skeptiske til labb foret, men ingen av mine forrige hunder har blitt dårlige av det. Jeg forsøkte også eukanuba, men det like den dårlig, og ble ikke bedre i magen heller. Jeg prøvde vel også et annnet "toppfor" som dyrlegen ga meg en prøve på, uten at det hjalp. Bikkja er tynn etter all magesjauen, så det er jo fristende å gi den godbiter som kokt slakteavskjær og lignende, den er glupsk etter alt utenom tørrfor. Men da blir magesjauen enda værre.

 

Jeg gir den stadig makkur, og jeg har hatt den til veterinær uten at han kunne finne noe galt med bikkja. Bortsett fra magesjauen virker den å være helt fin, jager greit og er familievennlig.

 

Hva kan magesjauen komme av? Noen som har lignende erfaringer, og har tips å komme med?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Magesjau over tid er vel generelt noe man bør se opp for. Har veterinæren tatt prøver av den jevnlig?

Tenker at den enten har en sykdom/infeksjon eller lignende som forårsaker dette, eller at alle de fortypene du har forsøkt inneholder noe som bikkja ikke tåler. Selv forer jeg med Norwegian Polar, og min hund ble bedre i magen etter at jeg startet med det. Dette er våtfor som er basert på slakteavfall, kokt og fryst. Bikkjene digger det, og det lukter egentliog som mat. Kjøper foret rett fra fabrikk, og snakker en del med han som selger det. Han sier at hunder som har hatt mageproblemer veldig ofte blir bedre etter en stund med dette foret. Selvfølgelig så er han selger, men jeg tror det kan være verdt forsøket.

 

Hold oss gjerne oppdatert!

Link to comment
Share on other sites

prøv et høyenergifor fra spesific, du får det hos dyrlegen og for hunden med minst mulig 2 ganger daglig ca 150 gram morgen og kveld.

og ro ned aktiviteten til en liten luftetur daglig uten full gass, kast gjerne litt ball eller tren lydighet, NULL godbiter o,l. gjør dette i en uke uten å vike fra rutinen ha hunden innendørs eller mest mulig ilag med "flokken". dersom dette ikke virker er det GARANTERT noe galt med fordøyelsen utenom ubalanse og bakterieopphop. og da er det vetrinæren neste, hvis vetrinæren din bare klår seg i hue så bytt vetrinær!

Link to comment
Share on other sites

Dette hørtes ikke så bra ut. Jeg anbefaler at du tar en tur til veterinæren igjen, og kanskje en annen enn den du allerede har vært hos.

Kokt ris, loff og noen fiskeboller er ofte bra for hunder med bakteriell diarè, og gjerne en dags faste før forsiktig fôring med "hvit mat". Lite og ofte er trikset. Ellers har veterinærer ofte et produkt til salgs som kan stoppe diarè. Jeg husker ikke i farten hva det heter, men det er et slags granulat i en gigantisk sprøyte. Tilsett lunkent vann og vent til granulatet har svellet opp, og så sprøytes det inn i munnen på bikkja. Ellers er det veldig viktig at hunden drikker, det skal ikke så mye til at den blir dehydrert ved diarè.

 

Jeg brenner litt ekstra for dette med bruk av veterinærer. Det er fagfolk og har utstyr tilgjengelig for å stille en diagnose. Jeg vet det koster flesk, men på sikt tror jeg både du og dreveren vil få det bedre, ikke minst få flere sammenhengende netter søvn :smile:

 

En siste ting:Husk at det er forskjell på veterinær og veterinær. Noen har spesialisert seg på landbruk og store dyr, andre har kjæledyr som spesialfelt...gå for de siste, og gjerne på en dyreklinikk.

 

Lykke til, og ikke minst: God bedring.

Link to comment
Share on other sites

Ville også tatt den til en vetrinær igjen.

Har troa på Norvegian Polar, Kommer til å gå over på det foret selv nå, mye mer naturlig en de beste tørrfor. Høyenergifor har jeg dårlige erfaringer med på så små hunder, har fått mye flass i pels og dårligere mage av det, men det trenger ikke være regelen.

 

Dachsen min får fort magesjau, men forer jeg to ganger til dagen så holder den seg fin. Bruker ett sensetiv for fra Royal Canine. 3-4 ganger i uken er første måltid slakterester/fett fra elg/hjort/rådyr, i starten vil mange hunder bli dårlige av dette men når de venner seg til det er det noe av det bedre du kan fore med.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange og velbegrunnede svar. Jeg overdriver kanskje litt, om jeg kjører bikkja på kun ett måltid om dagen ( forer når jeg setter den i gården før jeg drar på jobb) og holder den HELT unna godbiter som kattematen, ( den prøvde forresten å spise katta i dag, så den er tilsynelatende frisk :lol: ) så har den nesten normal avføring. Men jeg synes den er for tynn, og har prøvd å fore to ganger om dagen i det siste. Ungene stikker til den en og annen godbit av og til, og den plyndrer kattematen ved enhver anledning. Da må den altså ut hele tiden, også på natta, 6 timer etter den spiste sist.

Jeg tror først jeg går for tipset om streng diett med foring en gang i døgnet med noe annet enn labb. Hvilket anbefaler dere? Ta med i betraktningen at jeg bor i indre Agder. Hvordan er det å få tak i Norwegian polar, biggen? Er forsåvidt litt skeptisk til våtfor, for hundepølse går rett igjennom...

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville kuttet ut Labb - det er ikke alle som tåler det like godt. Jeg har prøvd med mine bikkjer og de ble lause i magen av det (i tillegg til at pelsen ble blass og de ikke likte foret særlig godt). Om de andre hundene dine har tålt Labb så er det ikke sikkert at denne gjør det.

Overgang fra ett for til et annet kan også medføre mageproblemer og at hunden ikke liker det - det må prøves over tid for å se hvordan hunden reagerer på det. Hvor lenge gikk hunden på Eukanuba? Ikke sikkert den har gått lenge nok på det for at du skulle se en forskjell.

 

Råforing/annen type tørrfor og en tur til en ny veterinær er også lurt. Den avføringa høres definitivt ikke normal ut - både i antall ganger den driter og at det er en suppe. Lukter det? Jeg mener ikke vanlig drittlukt men sykt. Syk avføring lukter... syk; du kjenner det.

 

Tok veterinæren prøve av avføringa? Det kan være en mageinfeksjon eller en tarmsykdom bikkja har.

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd samme for over tid? Vet at en del bikkjer tagger hundegården med rennedrede for det minste avvik i kosten. Et annen tørrfor er nok til magen blir heilt gal. Mao bør en prøve å holde seg til samme for over noe tid for å se om det stabilisrere seg. De Dreverene jeg kjenner til er tilbakestående nok til å spise hva det måtte være men har nydelig avføring likevel. Siden den er så ung er det vel lite trolig at det er noe alvorlig syndrom den sliter med. Som de fleste her sier spørs det om ikke du må fange opp litt drit på glass og levere dyrlegen for sjekk.

Link to comment
Share on other sites

De Dreverene jeg kjenner til er tilbakestående nok til å spise hva det måtte være

:lol::lol: Det er en ordinær drever ja, lyset er på men ingen er hjemme...

 

Syk avføring lukter... syk; du kjenner det.
nei, det lukter helt normalt. Det kommer jo lite hver gang også da, siden den driter så ofte. Dyrlegen tok ikke prøver av avføringen. Jeg har holdt meg tilsamme foret i flere måneder før jeg har byttet i håp om at det skal hjelpe. Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt om flere med samme problem som din. Fellesnevneren har vært Labb.

 

Kjøp en 15 kg sekk med Lam og Ris, eller Laks av en eller annen anerkjent produsent hos din nærmeste dyrebutikk.

Gi hunden fiskepudding og loff / ris et par dager før du begynner med det nye foret.

Sørg for at hunden ikke får kattemat, godbiter eller noe annet.

Kun det nye hundeforet, helt til sekken er tom.

 

La 2 dl hundefor bløtlegge seg i minst 2 dl vann i flere timer før foring, slik at hunden får i seg nok vann. Hvis hunden spiser det den får servert i løpet av 1 minutt, kan du godt gi den dette 2 ganger daglig.

 

I starten kan dette være uvant for hundens mage. Det kan derfor ta litt tid før du merker bedring. Sørg derfor for å holde rutinene til sekken er tom.

Link to comment
Share on other sites

Et konkret og godt råd Pal, jeg skal prøve nøyaktig dette. Jeg har forøvrig servert tørrforet tørt, som jeg har gjort med alle hundene mine. Den har alltid tilgang til vann. Men det kan være at denne ganske enkelt ikke tåler tørt tørrfor eller labb foret som flere klager på. Jeg tror jeg kuttet ute de dyre fortypene jeg testet fordi bikkja ikke ville ha det. Men jeg må nok prøve et annet for. Det kan være så enkelt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fullstendig inhabil, siden jeg nå bare har sibirhuskier, men - :

 

Det er vanlig at hunder får løs mage, når en skifter for, eller de får litt av hvert (og stjeler resten fra kattene). Etter 2-3 dager på nytt for, bør magen ha stabilisert seg. SH-ene kan spise Labb uten problemer, men avføringen blir løsere når man forer med tørrfor, enn når man forer med "naturelt" for. Man kan jo tenke på hva en ulv vanligvis spiser.

 

Når hele kostebinderiet (ikke mine, de fleste) får frosset, rått avskjær av laks, dvs. hoder og ryggbein m/litt fiskekjøtt på, får de fin, fast avføring. Det samme skjer når de får slakteavskjær av hjortevilt, behandlet på samme måte. Får de derimot mer fett enn de kan fordøye (f.eks. mye nise-spekk, eller lever fra fisk), blir avføringen flytende (best å ha dem ute da, ja!). Når hundene får i meste laget med bein, blir avføringen som "grus".

 

Hvis bikkja ikke får normal avføring etter noen dager på "normal" mat (og da må "godte-foring", og mulighet til å stjele godbiter, være eliminert), er veterinæren neste stopp.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner en kar - med drever - som også har problemer med magen - på bikkja altså!

 

Flere tusen er brukt hos veterinær, for ikke å glemme sekk på sekk med forskjellig fõr og spesialfôr, uten at noe hjalp...

 

Løsningen for hunden var at den fikk vom og hundemat (med laks) som fullfôr - og ikke noe annet.

Det er et fôr med svært lite allergener. Tilvenning på et par uker, og bikkja er i superform, og med bra mage.

 

Vom og hundemat får du kjøpt rimelig i større kvanta. det krever litt fryseplass og bittelitt mer jobb, men når du kommer inn i en rutine går det bra. Hundene elsker det, absolutt et bra fôr, og de færreste klarer å fôre billigere.

For en hund på 20 kg blir fôrkostnaden ca. 4 kr/dag.

Link to comment
Share on other sites

Inge E. Har du prøvd foret til jeger og fiske foreningen. HAr gått over til det på alle mine hunder. jeg har prøvd maye forskjellig, men havnet på det. Bikkjene hiver seg over det, har også en "lobotomert" drever. Ser du holder til i indre agder. Jeg bor i Audnedal og jeger og fisk der selger det foret. Det gjør jo ikke noe om det er rimelig også. :). Kattemat er ikke noe særlig sunt for hunder. Det er 2 typer av sportsmanpride. Jaktfor og vedlikehodlsfor. Jaktforet er høy energi. 30 protein og 20 fett. Det nye har enda litt høyere innhold. Bare et tips. og jeg tror en fra Konsmo har endel polar for på lager.

Link to comment
Share on other sites

Takke meg til en lobotomert drever, enn en sjarmerende skopusser! Tok en "Gro dag" i dag, full peis HELE dagen :P Godt søk selv på slipp nr tre, 5 timer etter at vi startet. Den losen resulterte i fall på kje. Trodde først det var geita som røyk, så vi slapp på den gjenlevende. Full fres på den og, selv om det heldigvis viste seg å være geita. Ikke verst av en ett åring, 4 loser på 20 til 40 minutter, retur på baksporene 3 av fire ganger. Siste gangen havna den desverre på en trafikkert vei, så da måtte jeg hente den. Håper den er lobotomert nok til å glemme akkurat det, men tidligere erfaringer viser nok det motsatte...

 

Dette viser i mitt hode at dreveren ikke er syk, men at den ikke tåler foret jeg bruker. Den går nå på loff og fiskekaker, til mandag skal jeg oppsøke vennesla dyreklinikk ( som har avdeling 200 meter unna) og få anbefalt et for. Hjelper ikke det, prøver jeg Polar foret...

 

Takk for alle innspill!

Link to comment
Share on other sites

Hei

Huff det er jo ingen som har det bra når det er sånn.Jeg har med stort hell brukt medisinske kulltabletter fra apoteket på akkurat slike problemer.Etter å ha prøvd alt fra veterinærmedisiner til loff og ris var det ingenting som virket,prøvde så kulltabletter og stoppet et lignende problem på 3 dager.Kullet kan ikke overdoseres men jeg antar at i dit tilfelle vil det passe med ingen mat dag 1 og 4-5 tabletter til frokost og det samme til kvelds og se det så an.Dette kan du godt gjøre i 3-4 dager noe mer har aldri vært nødvendig på de tilfellene jeg kjenner til.

Mulig du må pakke kullet inn i noe men det høres jo ut som den har god matlyst.

Høres ut som du kanskje bør bytte for også.

Hvis du prøver dette er det kjekt med en tilbakemelding for å vite hvordan det gikk.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Den har nå gått på loff og fiskekaker noen dager( en diett som den elsker) og den er helt fin i magen nå. Har knapt sett den har vert på do siden jeg startet kuren, og jeg slipper å opp om natta. Skal som nevnt oppsøke dyreklinikk i morra for å finne et passende for. Jeg har alltid vert litt skeptiske mot dyrleger som sier Labb er dårlig, samtidig som de roser sitt eget for som de har provisjonssalg på. Har som nevnt kjørt på labb for på de tidligere bikkjene, men denne gangen var det tydeligvis noe i kritikken. Jeg skal gi tilbakemelding på hvordan det går med det nye foret.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange og velbegrunnede svar. Jeg overdriver kanskje litt, om jeg kjører bikkja på kun ett måltid om dagen ( forer når jeg setter den i gården før jeg drar på jobb) og holder den HELT unna godbiter som kattematen, ( den prøvde forresten å spise katta i dag, så den er tilsynelatende frisk :lol: ) så har den nesten normal avføring. Men jeg synes den er for tynn, og har prøvd å fore to ganger om dagen i det siste. Ungene stikker til den en og annen godbit av og til, og den plyndrer kattematen ved enhver anledning. Da må den altså ut hele tiden, også på natta, 6 timer etter den spiste sist.

Jeg tror først jeg går for tipset om streng diett med foring en gang i døgnet med noe annet enn labb. Hvilket anbefaler dere? Ta med i betraktningen at jeg bor i indre Agder. Hvordan er det å få tak i Norwegian polar, biggen? Er forsåvidt litt skeptisk til våtfor, for hundepølse går rett igjennom...

 

Gå inn på hjemmesiden deres, der finner du en forhandlerliste http://www.norwegian-polar.no/

 

Ellers så vil jeg kaste meg på de som flere sier, at få veterinæren til å teste bikkja på nytt eler bytt veterinær

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville gått rett over på Norwegian Polar istedenfor å høre med veterinær.. Min hund slet med allergi når han var yngre, startet på NP og har ikke hatt noen problemer etter det.. Får han for mye NP så blir han litt løs i magen, men ellers så fungerer det helt topp, er på 6 året med det nå..

Link to comment
Share on other sites

Da har bikkja gått på det nye foret ( kanine ett eller annet) en uke ca, og problemene er løst! Jeg har ikke vert oppe om natta med den siden, og avføringen ser normal ut. I dag har jeg dristet meg til å gi kokt hjorteavskjær i tillegg, blir spennende å se hvordan det går.

 

Den likte foret godt til å begynne med, men nå kan den styre begeistringen. Om jeg ikke får lagt på den litt, vil jeg prøve polar våtforet. Men nå er ihvertfall magesjauen borte.

Link to comment
Share on other sites

Nei - Ikke vurder noe bytte når du har funnet noe som fungerer.

La hunden bli vant til at den skal spise det den får servert. Hyppige forskifter krever omstilling av hundemagen.

Du bør derfor sørge for at du har 2 x 15 kg liggende, slik at du ikke blir fristet til noe forbytte i nær framtid.

 

Forøvrig - Styr unna alle råd om et bestemt merke, uansett hvilket merke dette er.

Selv om det fungerer best på andres hunder, er det ikke sikkert det fungerer best på din hund.

 

Dette er årsaken til at jeg tidligere valgte å ikke komme med noen konkret anbefaling om noe bestemt merke.

Jeg vet ikke hva som fungerer på din hund.

 

For ordens skyld vil jeg nevne at jeg selv ikke benytter "kanine et eller annet"

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Ja, da har bikkja gått på det overprisa superforet ( som den forøvrig hater) siden sist jeg posta i denne tråden i november. Den har nå dessverre blitt en ren utehund, som bor i hundegården, siden den ikke klarer mer enn en time inne av gangen uten å drite... Det kommer bare suppe om den har fått lurt til seg noe som ikke er hundematen. Går den på streng hundefordiett, driter den normalt, men 100 ganger om dagen. Jeg ser derfor ikke noe poeng i å oppsøke veterinær flere ganger, det er maten den er kresen på. Hyperjinta snakka om en drever som var som min, der eieren hadde kastet bort tusenvis på veterinærer som ikke kunne gjøre noe. Er dette vanlig på dagens drevere? Har rasen blitt avlet i stykker som mange andre raser har?

Link to comment
Share on other sites

Siden du kan registrere endring med spesialforet vil jeg tro du har en rimlig sjangs til å få drever`n bedre. Min drever får et målebeger proplan om dagen, etter han ble kastrert har han lagt på seg litt, så jeg har redusert med 15 gram...ja det skal lite til får å se endringer.

 

Jeg ville først og fremst tatt avføringsprøver og få en faglig vurdering på om dette er en alergi eller om dysfunksjon i fordøyelsessytemet.

 

Ville sett på det som rart om ikke dette lot seg ordne, selvfølgelig vil dette koste noe om hunden ikke er forsikret...men,men ...det er da jaktkompisen det handler om da..

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville først og fremst tatt avføringsprøver og få en faglig vurdering på om dette er en alergi eller om dysfunksjon i fordøyelsessytemet.

 

Jeg ser ikke helt hva man skal kunne gjøre om det blir konkludert med det siste? Det er vel mer aktuelt med en nittedalspokal isåfall enn en tarm og magetransplantasjon?

( ikke for å være frekk...)

 

Jeg satser på at det er allergi, derfor skal jeg prøve norwegian polar foret, har avtalt å hente i dag.

 

Kan du ikke bare gi den en "hundefordiett" da? Slik som de aller fleste eiere gjør med sine hunder.

Du har ikke hatt drever skjønner jeg... Ligger det EN kattematpellets en plass i huset, så finner bikkja den! En pellets er nok til å drite resten av kvelden...

Link to comment
Share on other sites

En tarmsykdom kan oppdages av en fagmann, behandles og forventlig muligens kunne helbrede slik at dreveren kan levere oppbrukt mat i ett fast kolli..

 

Men, det fordres at man kartlegger dettte grundig og med avføringsprøver. Jeg ville holdt en knapp på vetrinærhøyskolen i Oslo som et kompetent sted...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...