Jump to content

vill ha slutt på skuddpremie


Arvid.N

Recommended Posts

Her jeg bor er det såvidt meg bekjennt ikke skuddpremie på noe som helst. Kommer allikevel til å skyte rev kråke, skjære, grevling og skrike sålenge det er lovlig jakt og muligheten byr seg. Tror egentlig at dette gjelder ganske mange da denne typen jakt ofte er lett tilgjengelig, i mange tilfeller gratis og jakttidene strekker seg lenger enn endel andre arter.

Link to comment
Share on other sites

Skuddpremie er gammeldags, og NOAH har faktisk noen gode argumenter.

 

På 80-tallet drev vi utstrakt fellefangst av mink i kassefeller. Avlivning ved drukning eller luftgevær var regelen.

Drivkraften for en gjeng med drittunger var ikke viltstell eller predatorkontroll, men en neve kroner byttet mot labber på kommunens landbrukskontor.

 

Håper og tror at det ikke er slik lenger.

 

Men hvis det fortsatt er slik at penger skal lokke jegere til å skyte mer av arter hvor det faktisk er høyst tvilsom om avskytningen har noen som helst effekt, tror jeg vi er i uttakt med resten av samfunnet.

 

Jeg er ikke fundamentalt i mot all jakt det økonomi er drivkraft, men hvis det ikke skal tas vare på hverken kjøtt eller pels/fjær blir det meningsløst.

Link to comment
Share on other sites

Godt med tilbakemeldinger :)

 

Jeg slutter heller aldri med denne typen jakt så lenge det er lovlig..

 

Men vi hadde et problem med rev i kommunen.. det var mye skabb og reven var på søpla og spredde den rundt. Så vi fikk en skuddpremie på 500kr. Og mange bønder og elg jegere begynte også da og jakte rev nå har vi ikke det store problemet lenger men bestanden må holdes nede, og tror mange mister lysten visst de ikke får premien...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I enkelte kommuner ER det allerede slutt på skuddpremiene, blant annet i min kommmune.

 

Her ble skuddpremier avsluttet tidlig på 90-tallet.

 

Dvs, enkelte viltstellområder har videreført en viss grad av skuddpremie, de har en begrenset økonomi, så det blir litt først-til-mølla-prinsipp. Det er kun fellingsavgift fra elgen som går til utbetaling av skuddpremie (skuddpremie på kråke og rev). Dermed er det vanligvis noen unggutter med kråkefelle som stikker av med de pengene.

 

Så, for å få til en liten gulrot til å gå på revejakt har grunneierlaget mitt satt en skuddpremie på rev (300 kr).

Link to comment
Share on other sites

Skuddpremie er ett godt tiltak for å belønne de som gjør en innsats for viltstell, men at effekten blir noe bedre tviler jeg sterkt på da de fleste som bruker tid på dette ville gjort det uansett. Har ikke inntrykk av at det er flere roviltjegere i områder med skuddpremier.

 

Men argumentene til NOAH er som de pleier nokså tynne, er stadig inne og leser på hjemmesiden deres, er utrolig at de kan mene så mye om noe de vet så lite om :roll:

Link to comment
Share on other sites

hadde det ikke vært for skuddpremien på kråker og ravn her jeg bor hadde det nok blitt stopp siden det hadde blitt for dyrt å holde på med siden brukandes ammo koster fort 20 kroner stykket, + drivstoff osv..

kostnader med åte, belysning, tidsbruk på å gjøre alt skikkelig osv. dette koster faktisk litt og en skuddpremie på 30 kr for kråkefugl og 200 kr for rev syns jeg er helt på sin plass der bestandene må reduseres.

 

for meg så går det i null når skuddpremien er utbetalt, har ALDRI gått i pluss og jeg sponser ikke oppryddinga etter andre..

(viser til lokal søppelfylling)

Link to comment
Share on other sites

Haha. Maken til tafatt orginisasjon.

 

Vel, vel. Denne tafatte organisasjonen er dessverre på god vei til å avslutte all kommunal utbetaling av skuddpremie ser det ut til. :trist:

Dette skrivet er sendt ut fra DirNat til kommunene:

 

http://innsyn.e-kommune.no/innsyn_rindal/wfdocument.aspx?journalpostid=2012005973&dokid=60131&versjon=1&variant=P&ct=RA-PDF

Link to comment
Share on other sites

Slik bestanden av forskjellige jaktbare fuglearter er i dette landet, bør enhver jeger omfanvne tiltak som kan få flere til å begynne, ivertfall holde på de som driver med predatorjakt. Som Tom Løkås nevner så hjelper skuddpremier til at den økonomiske konsekvensen av å jakte rev, kråke og mår m.fl. ikke blir så verst, samtidig som den fungerer som en motivasjonsfaktor.

 

Såklart hadde jeg skutt reven om den kom foran bua på hjortejakt, men terskelen for å bruke mye tid og penger på åte, ammunisjon osv. blir klart høyere om skuddpremien forsvinner. Dessverre.

Link to comment
Share on other sites

jeg har ved de anledningene jeg har fått instruert og brukt tid på å lære "ungdom" som har vist interesse for predatorjakt hvordan dette gjøres samt hatt de med på jakt. og jeg kan garantere at sålenge slikt viltstell vil koste 20 kroner pr kråke så er det fåtallet som orker og jakte predatorer. da blir det mer for morro skyld og bifangst. jeg har hverken tid eller råd til å "sponse" dette. men når kommune sier seg villig å dekke en del av kostnadene lar det seg gjøre. fjern skuddpremien så får NOAH, PETA osv det som de vil..

høy predatorbestand, pest og 3è verdenskrig... skuddpremien bidrar faktisk til at jeg tar meg råd til å bruke en ammo som nesten humant avliver kråka direkte.. les: alternativer til bly.

tillater meg å lette på stemningen med påfølgende bilde:

 

bambi.jpg:lol::lol::lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...