Jump to content

Roe seg inne.


finskestøver<3

Recommended Posts

Kan det være at den har mye energi til overs?

Små turer hjelper lite.

 

Eg ser kjapt på de 2 eg har hjemme, om de ikkje har vert på lang tur, det vil si 1 til 1,5 for dagen så blir de rastløs og er ganske hyper av seg, eller e de rolig og ligger å sover i sengen.

Link to comment
Share on other sites

I ditt tilfelle ville jeg absolutt hatt et bur inne til bikkja, så den får roet seg ned. Og de andre rådene om å ta lange turer er bra. Du kan også trøtte ut hundehjernen psykisk ved å gjemme en godbit på stua som hunden får i oppgave å lete opp. Kanskje den blir mer rolig etter det.

Link to comment
Share on other sites

Hunden min roet seg betraktelig ned i den alderen, men det er jo mye som skjer med kroppen i den tiden. Jeg fikk en roligere hund etter å ha begynt og sykle med den. Ikke så velidg lange turer egentlig, men intensive turer, den fikk "strekke" ut litt, noe jeg ikke klarte med å gå med den. Samtidigig er jeg med på "miljøtrtening en gang i uka, der vi møtes med andre hunder og trener på "hverdags" oppførsel, ikke bli "gal" hver gang en annen hund kommer bort, ikke hilse på alle hunder en møter osv osv. Merker at selv ett par dager etter den treningen så har den fått brukt så mye energi at den vill like og slappe av litt. All slags trening vil gi slilke resultater tror jeg, om det er "miljøtrening" sportrening, dressur agility osv osv. I tillegg til det har jeg ikke så langt fra meg enn hundeluftegård jeg kan slippe henne fri og der det også er andre hunder hun kan leke med, hvis de går sammen da. Der er vi 1-2 ganger i uka og hunden er da rolig i 1-2 dager etterpå. Det sammen med miljøtreninga, sykkel og generell lek har gitt oss en hund som kan leve godt med oss innendørs.

 

STIG:)

Link to comment
Share on other sites

Det er uhyre sjelden jeg har klart å slite ut noen av mine KV. I hvert fall ikke i løpet av noen timer, kanskje i løpet av mange dager.

Men som min gamle mor sa for mange år siden: "Ikke tren bikkja di for mye. Det er som heroin, og den vil bare ha mer og mer".

Passiv trening er svært viktig. Mao tren bikkja på å finne roen. Når den er inne, når du klipper gresset, når du måker snø etc etc. Begynn gjerne på tur. Sett deg ned noen minutter og legg bikkja ned ved siden av deg. Krev at den blir liggende, gradvis lenger tid.

Heldigvis pleier dette å roe seg når bikkja blir noen år. Frem til da er bur et smart ting.

Link to comment
Share on other sites

Bur fra 7-16 er ikke ideelt så hvis du har hundegård så er jo det mye bedre. Selv om bikkja ikke akkurat storkoser seg der så er det flere inntrykk fra omgivelsene. Et rådyrbein eller liknende gir den jo også noe å beskjeftige seg med.

 

Greit med varme i hundehuset sikkert, men foreløpig har jo ikke kulde vært noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med Ranger. Jeg har levd flere år med den rastløse tassingen over parketten. Det er fryktelig irriterende og trolig heller ikke gøy for bikkja med denne hvileløse tilstanden. Så begynte jeg å bruke bur. Er den inne nå er den i bur. Basta. Den står i hundegård fra 0700 til 18 på. Da er det tur og rett i buret. Vann og pissing på tunet før jeg legger meg og resten av natta i bur. Piper den i buret, er synet av vannpistolen til junior nok til at den tier still.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...