Jump to content

Elggevir gisbort.


Guest graahund

Recommended Posts

Guest graahund

Til dere knivmakere, jeg har en hel haug med elghorn liggende her som jeg ikke får brukt sjøl. Bruker litt av det i trekopp produksjon men skulle jeg brukt alt jeg har må jeg bli 100 år :wink: . Så hvis en eller fler av dere har bruk for noe så send en pm. Vet jo at elghorn blir noe brukt i skaftene på kniva.

 

Nb. du behøver nødvendigvis ikke være knivmaker for og få noe horn. Hvem som helst som kan bruke dem til noe kan få.

Edited by graahund
Link to comment
Share on other sites

Alle forstod vel hva graahund mente, og jeg er sikker på at han er klar over at hjortedyrene her til lands har gevir. Men jeg, og tydeligvis andre, ble usikre på om kjottkake1 også var klar over dette, derfor ble det rettet på. Rett skal jo være rett ;)

 

EDIT: Endret et brukernavn.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg får vel rette dette til elggevir siden få har hørt betegnelsen elghorn. Jeg har elggevir i små og middels størelser. Merkelig at noen altid har noe og bemerke selv om intensjonene var gode. Håper at jeg har ryddet opp i dette en gang for alle :twisted: .

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@haretex, du har så rett så rett. Desverre :(. I det æljmiljøet som jeg vokste opp i og fortsatt er i så vet alle hva ett æljhønn hønn æljhorn elghorn eller bare gevir er. Særlig hvis de har jakta litt mer enn 2 dager :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Derfor jeg skrev:
Gevir, han mener nok det.

Det fikk "Hornkniver" til å virke som et fremmed ord :|

 

Men samme det... Selv de sløveste kniver kan spikke de minste fliser :winke1:

Ihvertfall bak tastaturet...

 

hansen delux, :clap::clap:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vil bare sende en takk til graahund for dette tiltaket. Jeg var nemlig en av de som fikk ei eske med diverse hønn/gevir/hodepryd :winke1:

Jeg driver med opplæring av unger/ungdommer, og forsøker blant annet å få de interessert i knivmaking. De er kjempemotiverte for sånne oppgaver, og graahunds donasjon har allerede blitt til smykker og knivdetaljer. En har blant annet brukt hønn i skaftet og slira på kniven sin. Jeg skal spørre han om jeg kan få legge ut bilder av kniven hans når den er ferdig - hvis det er interesse for det.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Artig det GB skriver, at betane kom til nytte. Jeg får stadig pm med forespørsel om jeg har mer, men desverre det som er igjen nå må jeg ha sjøl.

 

Nb klart jeg vil se bilder og :D

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen!

Jeg sa at jeg skulle komme tilbake med eksempler på hva vi bruker "hønnet" til. Som sagt prøver jeg innimellom å lage litt kniv med barn og ungdommer, og siden graahund var så grei å gi bort ei eske med hønn, tenkte jeg det kunne være greit å vise noe av det vi bruker det til på sløyden. I tillegg til detaljer på kniver, er det flere som har brukt det til smykker. Det er ei ny erfaring for mange av ungene å få jobbe med hønn/gevir, og de synes det er gøy. Kniven under er designa og lagd (med litt hjelp) av en 11-12 år gammel gutt. Vi synes den blei flott!

Holker og slire av gevir fra graahund. Igjen - takk skal du ha!

 

2012-12-03_13_15_22.jpg

 

normal_2012-12-03_13_15_38.jpg

 

normal_2012-12-03_13_16_08.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Grådig flott, også av en så ung gutt da ! Detta var virkelig morro. Hyggelig også og se at det kom til nytte :D

Ser ut som om jeg må gå på jakt etter mer hønnbetar nå :D . Lykke til videre og legg gjerne ut bilder av smykkene også hvis det er mulig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...