Jump to content

Mirage ved bruk av lyddemper


Dagl

Recommended Posts

Hei

 

Testet min nye Br-Reflex demper igår, på min Tikka T3 Super Varmint i kal. 6,5x55. Det ga mirage etter 3-4 skudd.

 

Hadde tenkt å bruke den på jaktfeltstevner i tillegg til jakt, men innså kjapt at det var ubrukelig. Jeg har lest om mirage-håndtering ved TAB som kan bestilles fra USA her på forumet, det kunne kanskje vært en løsning. Finnes virkelig ikke slike å få i Norge?

 

Hvordan håndterer folket mirage som følge av lyddemper? Jeg har da vitterlig sett en del dempere på jaktfelt stevner, og det må da kunne håndteres på ett vis?

 

Takknmelig for råd

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Har Hausken-demper selv og samme problemet med mirage. Løste dette ved å montere mirage-band fra banesaueren. Boret 2 små hull forran på plastringen på demperen for festekrokene. Bak er bandet hengt opp i ene skruen der hvor baksiktet satt. Br-demperen har ikke noen slik plastrin fremme men det går sikkert ann å få laget ei hylse av plast å tre innpå. Her er ett bilde av min løsning som fungerer utmerket. Helt slutt på mirage nå.

 

040820082302383XNO54JeTfq6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte et slikt TAB overtrekk til demperen.

Det de ønsket å vite var type demper, lengde og diameter.

Så vidt jeg forstod ble overtrekkene sydd for å pass de opgitte målene etterhvert som bestillingene kom inn.

Overtrekket kunne enten fås som en hel uavbrutt sylinder, eller med en borrelås skjøt.

Jeg ble anbefalt den uten borrelås skjøt, og kjøpte denne. (Tror prisen var ca. USD 50 + frakt)

Jeg er godt fornøyd med denne "mirage demperen". Det blir fortsatt mirage, men jeg kan skyte flere skudd før det blir plagsomt.

Om dette er godt nok til ditt jaktfelt-bruk vet jeg ikke, det kommer vel også litt ann på hvor lange pauser det er melleom hver serie, men på mitt våpen ville det ha fungert.

 

Mvh Komla

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

jeg har også br-reflex, som jeg har skutt mange jaktfeltstevner med...det jeg har gjort er at jeg tok et flettet bånd av noe som ligner på hemp (ca 5 cm bredt), la McGyver-tape på langs, og tapet dette på demperen...billig, og effektivt :D

nå har jeg i tillegg et dempertrekk til a-tec over det hele...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Har Hausken-demper selv og samme problemet med mirage. Løste dette ved å montere mirage-band fra banesaueren. Boret 2 små hull forran på plastringen på demperen for festekrokene. Bak er bandet hengt opp i ene skruen der hvor baksiktet satt. Br-demperen har ikke noen slik plastrin fremme men det går sikkert ann å få laget ei hylse av plast å tre innpå. Her er ett bilde av min løsning som fungerer utmerket. Helt slutt på mirage nå.

 

 

Denne løsningen bruker jeg også på min 7mm rem mag. Funker flott!

Link to comment
Share on other sites

Du kan enten kjøpe et mirage-bånd som G.Larson viser, eller du kan kjøpe (eller lage) et miragetrekk av noe form for isolerende neopren'ish materiale. Fordelen med mirage-bånd fremfor et trekk for demperen, er at du har langt bedre lufting med båndet som er en fordel på skytestevner med lengre serier. Om du bruker et vanlig mirage-trekk (sokk) eller tape på demperen, isolerer du bare varmen inni trekket - og du kan ikke skyte mange fler skudd enn det du kan uten trekk.

 

Og ja, jeg syns i teorien at mirage-trekk er litt oppskrytt :-)

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd desse neopren sokkene men d smelter viss du gir på litt.

Har viklet rundt biltema muffler band å gaffa funke som ei kule

Du har nok helt rett. Jeg ville i utgangspunktet vært forsiktig med å skyte så alt for mange skuddene med en slik på, siden du stresser metallet med alt for mye varme.

 

Ser flere som har bruker sånn muffler band med ducttape og camotape utenpå, som sikkert fungerer vel så bra. Men tror likevel jeg ville gått for et mirage-bånd for skytterstevner.

Link to comment
Share on other sites

har sett flere varianter for å unngå mirage i kikkerten, feks ett langt rør frempå kikkerten slikt at hele kikkertn kommer fremfor munningen, kan lages av feks en blink som rulles sammen, dette ble vel blandt annet gjort på finalen på sist kammersmell. Ellers har jeg og sett at en persienne har vært slakta og brukt festet med borrelås fremme og bak, så vips har enn mirage "bånd"

Link to comment
Share on other sites

Har Hausken-demper selv og samme problemet med mirage. Løste dette ved å montere mirage-band fra banesaueren. Boret 2 små hull forran på plastringen på demperen for festekrokene. Bak er bandet hengt opp i ene skruen der hvor baksiktet satt. Br-demperen har ikke noen slik plastrin fremme men det går sikkert ann å få laget ei hylse av plast å tre innpå. Her er ett bilde av min løsning som fungerer utmerket. Helt slutt på mirage nå.

Hvor får er disse mirage-band er å få kjøpt :?:

Pris :?:

Kan du legge ut nærbilde av feste annordningen bak å forran :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg kom over en sak som er ment å funke for rifle med demper:

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=0&prodid=25555

 

Prinsippet er at en ring festes med settskrue foran på demperen. Skruen er lang nok til at man kan hekte "båndet" i den. I den andre enden var det noe strikkgreier for innfesting bak. Hele greia er justerbar i lengden:

 

normal_exxo-mirage.jpg

 

Når jeg ikke skriver dette med større entusiasme enn jeg gjør, så skyldes dette at det hele ser litt sånn come si - come sa ut. Bl.a. består selve "båndet" av to remser av en varmebestandig plasttype som settes sammen vha. hull og fliker. Øvrig innfesting ser veldig "enkelt" ut.

 

Men jeg skal teste det med interesse til helga, og kan godt legge ut en liten vurdering. Uansett ser jeg for meg at den ringen med settskruen kan være nyttig, så kan man jo finne egnede bånd og bakfeste et annet sted hvis det ikke funker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville i utgangspunktet vært forsiktig med å skyte så alt for mange skuddene med en slik på, siden du stresser metallet med alt for mye varme.skytterstevner.

 

Heilt enig, fekk beskjed av våpenloftet at å pakke inn demparen kunne vere risikabelt, og redusere levetida på demparen. ståldempar derimot meinte dei burde tåle varmen.

Beste er å bruke mirage band, eller berre skru av demparen, ein brukar høyrselvern på bana uansett :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...