Jump to content

Klasseføring halv felt, finner ikke regler..


CCOB

Recommended Posts

Jeg ser at du kan skyte deg opp på ett stevne i felt fra D til B for eksempel, det er greit, men hvordan er det med halv felt løyper? vi arrangerer noen halv felt løyper og jeg er litt usikker på om våre medlemmer som fyller løypa blir A skyttere neste år... jeg finner ingen ting om dette i regelverket... noen som kan hjelpe?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har finlest litt reglement, og funnet at dette ikke er noe problem. I de nasjonale pistolreglementet står det (pkt. 8.25.7.3): "For alle øvelser i gruppe 2, Spesialpistol og Spesialrevolver og gruppe 3, Magnum 1 og Magnum 2, kan redusert program benyttes."

 

Og i følge tabellen over merke- og opprykkskrav er det i de nevnte 4 øvelsene kun 1 klasse: Klasse A.

 

Så dette er ikke noe problem. Dersom dere kjører redusert løype i felt gruppe 1 (fin-, grov-, militær- og revolverfelt) kan ikke stevnet være approbert. Dersom dere har gjort dette, har både kretsen og FKP godkjent noe som er i strid med reglementet.

 

Case closed, slik jeg ser det.

Link to comment
Share on other sites

Interesant, for når det gjelder redusert løype så står det vitterlig i Nasjonale pistol regler 2012 felt på art: 8.25.7.3 at halv felt kan brukes:

For alle øvelser uansett gruppe, kan redusert program benyttes. Mini-mum ½ program og 5 standplasser tillates når dette framgår av termin-lista. Startkontingenten skal være tilsvarende redusert.

 

 

 

 

så jeg tror kretsen har gjort dette rett. :-) men nå var ikke det spørsmålet mitt da :-)

Link to comment
Share on other sites

For det første kan det umulig være noen som helst tvil om at halv felt teller like mye som halv felt? Det er jo innlysende.

 

Men det er nesten like innlysende at det trådstarter egentlig mener er at halv felt teller like mye som hel felt når det kommer til klasseføring.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Om man velger å sette en halv løype slik at den blir lett å fylle, så har man bæsja på leggen. Selv om man halverer feltløypa, må man sørge for at den har en tilsvarende stigning i vansklighetsgrad som en hel løype. Tror det er en og annen som kansje gjør det hele litt for enkelt ved å ta første 5 banene av en hel løype, istedet for å ta ett utvalg som gir en fortettet versjon av hel løype.

 

Det kan virke morro å lage lette løyper, men riset kommer ved klassifiseringen når D-C skyttere lett skyter seg opp i A.

Link to comment
Share on other sites

Når det settes halv feltløype, så gjøres vel dette for man har et for lite område? Hvorfor ikke gå løypa to runder med feks litt variasjon med å forandre skytetida eller ha en ekstra figur som teller med i andre runde, da blir det vel mulig å få til ti standplasser om man bare i utgangspunktet bare har plass til fem standplasser.

Link to comment
Share on other sites

Statistisk sett er det vel mindre sjanse for å tabbe seg ut på 5 standplasser enn om det var 10?

 

Det er arrangørs ansvar å sette løype med passende vanskelighetsgrad. Det er mulig å lage halvløype med passe utfordring for de dyktige skytterne samtidig som den er moro for nybegynnerne. Det er en kunst og erfaring i løypesetting er kjekt å ha :)

Link to comment
Share on other sites

Vi i Ørsta/Volda PK har i fleire år hatt 1/2 løype i det årlege stemnet vårt i 1S. Begrunnelsen for det er ikkje å tene meir pengar, heller ikkje at vi har liten plass. Men derimot relativt få deltakarar, ca. 15 stk. i år (32 startar totalt). Synes då det er litt "overkill" med heil løype. 1/2 løype kan også gjennomførast med færre funksjonærar (eit stadig problem dette med funksjonærar). Etter kvart som 1S blir meir populært/fleire skaffar seg våpen, vil vi vel arrangere heil løype også i 1S (eller når vi arrangerer KM). Men filosofien så langt har vore at det er betre å arrangere 1/2 løype, enn å IKKJE arrangere.

Dette med klassesetting må eg seie eg er langt mindre oppteken av (eg er jo som kjent motstandar av alle desse klassene...).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...