Jump to content

På utkikk etter nye jaktklær. Kom med forslag!


Erebor

Recommended Posts

Jeg har i løpet av årets jakt fått et behov for et sett med nye klær.

 

Jeg er ute etter ei bukse og jakke, klærne skal være vindtette og vanntette. Jeg ønsker egentlig at disse plaggene skal kunne brukes både på jakt hvor jeg beveger meg mye, men også på jakt hvor jeg sitter stille. De må altså puste godt og være skikket til å bevege seg i og i tillegg være såpass varme at jeg kan ha på meg litt ekstra klær under og sitte stille i noen minus uten å fryse.

 

Det er ikke spesielt viktig at klærne er lydløse, ei heller at de er grønne. Men jeg trives ikke med å se ut som et fyrtårn, og da spesielt ikke i skogen, så de verste ""71-grader nord klærne" er ikke aktuelt.

 

På buksa ønsker jeg både beltehemper og bukseseler, gode løsninger for stramming i anklene og stormklaffer på lommer er en god ting.

 

Jeg ser at jeg har kommet med noen ganske spesifikke ønsker, men jeg er egentlig åpen for det meste. Så om det er noen av dere som har jaktklær dere er kjempefornøyde med så spytt ut!

Link to comment
Share on other sites

Har også Norrøna Finnskogen, og er godt fornøyd med dressen. Varm, lydløs og vanntett. Jaktkompisen min har en Bergans Passvik, og den ser også veldig bra ut, og han virker fornøyd med sin. Men det er mange typer dresser å velge i på markedet. Skal du på storvilt jakt er det meget viktig å velge en dress som er laget av et mykt og lydløst stoff ala Finnskogen og Passvik dressene. En annen jaktkompis har Norrøna Forellhogna(er mer tøffere og stivere variant stoff i dressen). Hører godt knitringa i klærne når han går ned av post sjøl om jeg sitter langt unna han.

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt bergans passvik nå i høst og er kjempe fornøyd så langt !holder meg tørr og varm! På dei lengste turene så har eg måttet heve jakka i sekken da det blir litt for varmt! Det skal sies at da var temperaturen ute på 5-10 grader! Kjekke løysingar på både jakke og bukse! Mange lommer og luftingen på buksa er genial da det er netting som gjør at barnåler og annet dritt holder seg ute! :)

Link to comment
Share on other sites

Faktum er at jeg har en Bergans Pasvik. Hvis jeg ser bort i fra at buksa er blitt litt hullete av bålglør og at stoffet blir "bløtt" når man går vann og snø så er jeg godt fornøyd med den. Jakka hadde jeg også vært fornøyd med vil jeg tro, men jeg dreit meg rett ut da jeg kjøpte dressen for noen år siden og kjøpte meg jakke i alt for stor størrelse, så jakka er praktisk talt ubrukt.

 

Det er mulig jeg fortsetter å bruke Pasvikbuksa, men kjøper meg ei budorjakke, da den virka veldig smart og praktisk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg hele Budor dressen og er kjempefornøyd med den. Mange praktiske løsninger på den som jeg finner ut av etter hvert. Sist jeg var ute på jakt fant jeg klut for linsepuss i brystlommen på den, og den hang fast i dressen med en snor. Orange jaktvest ligger det i lommen på den og... Og jeg har enda ikke blitt våt, har brukt den på jakt på sjøen i skikkelig drittvær.. :)

Link to comment
Share on other sites

Siden du spurte om bukseseler - "Stetind-dressen" til Felleskjøpet leveres med seler!

 

Stoffet og dressen er svært lik Norrøna Finnskogen - "informerte" kilder hevder begge disse lages på samme fabrikk - jeg vet ikke.

 

Prisen er kr. 1.999,- kanskje enda rimeligere nå, etter sesongen ("Produsert i Kina", står det - neppe under arbeidsforhold vi ville vært bekjente av, det har den i tilfelle til felles med omtrent alt annet i tekstil- og skotøybransjen).

 

Jeg kjøpte bukse i str. "Small", og jakke str. "Medium" - ikke noe problem, på Felleskjøpet Klett. (Jeg var egentlig bare ute etter ei bukse, men siden komplett dress kostet mindre enn f.eks. Norrøna/Bergan bukse, og hundeføreren på laget har brukt denne dressen under alskens forhold i to år, kjøpte jeg settet).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...