Jump to content

Ultimax 6 1-6x24


hunter boy

Recommended Posts

Jeg skal gladelig innrømme at jeg ikke har prøvd dette, og jeg kommer neppe til å gjøre det heller...

Grunnen er vel nettopp at ikke så mange har prøvd eller hørt noe særlig om dette, hvorfor skal en da ta sjansen? Når det i tillegg er såpass dyrt (5500 NOK + 215 frakt + moms + tollbehandling er fort 7000 NOK+ til sammen) så finnes det mange gode alternativer fra anerkjente produsenter både av brukt og nytt..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Hei, vekker denne tråden til live da jeg vurderer å kjøpe denne kikkerten.

 

Nå er tråden 4 år gammel, og kikkert har dermed vært lengre på markedet.

 

Noen som har brukererfaringer med kikkerten nå?

 

Jeg skal ha den på 375H&H løpet på blaseren min, bruksområde blir snikjakt på hjort/rådyr, postering ved bruk av hund hjort/rådyr og elgjakt,

Har tidligere brukt Aimpoint Micro, men savnet muligheten for forstørrelse, spesielt på rådyr over 80 meter i skog/kratt.

 

Jeg har en Zeiss HT 3-12x56 til skumring/måneskinns jakt, derfor trenger jeg ikke noe mer enn 1-6x24...

 

Til mitt valg har jeg vektlagt

Øyeavstand

Lyspunkt

Pris

Testresultater i div. Blader hvor den kommer meget godt ut i forhold til pris.

Link to comment
Share on other sites

Ultimax Gen II 1-6 ble sammen med 15 andre lavforstørrende sikter testet i Vapentidningen nr 5/15.

Kort oppsummert skriver de følgende om dette:

VT (jaktperspektiv):

"Dette siktet ligger i den lavere prisklassen og det merkes på ytelsen. Det er vanskelig å få riktig bra skarphet i optikken spes. på høyere forstørrelse. Eyebox og retikkel er klart godkjent og motlysegenskaper er meget gode. Synsfeltet kunne vært bedre. Tiltalende prislapp."

Fra ISPC perspektiv:

"Siktet har en følsom eyebox. Lyset er tilstrekkelig sterkt, men lyspunkt er noe for diffust i kantene. Skarphet og oppløsning er ikke god på høy fortørrelse og små øyeforflyttninger gjør siktebilde ufokusert. Siktet er ok på lav forstørrelse og synsfelt er godkjent. Et sikte med lav pris, hvilket gjenspeiles i ytelsene."

 

Siktet fikk en score som plasserte det på 12. plass. Det andre lavprissiktet i testen (Delta) fikk omtrent samme score.

Link to comment
Share on other sites

Du får denne, av et velrenommert merke til samme pris. Trenger du egentlig lys i en typisk dagjaktkikkert ?

 

http://www.sportsbutikken.no/kikkertsik ... 0499p.html

 

Skal innrømme at jeg har en Leupold VX6 1-6x24 med lys. Den var med i en pakke engang. Sjelden jeg har hatt behov for lysprikken på dagtid. På drivjakt ser jeg derimot fordelen.

Link to comment
Share on other sites

Ble Meopta 1-6 testet i samme runden og har du i så tilfelle en kjapp oppsummering av hvordan den gjorde det?

 

Joda. De skriver følgende om Meopta R2:

 

Vapentidningen (jaktperspektiv):

Et smidig sikte med bra eyebox og optikk, selv om det er et stykke igjen til toppsiktene. Fargegjengivelse synes naturlig og lysretikkelet har greie intervall på trinnene. Det klarer kraftig motlys samtidig som det lar seg senke nok til ikke å blende i svakt lys. Motlysegenskaper og ergonomi er meget bra. Siktet fremstår som prisgunstig da det har 6 ggr zoom, bra optikk, samt et lysretikkel som fremstår som bedre enn hva som er forventet i denne prisklassen.

ISPC perspektiv:(Erik Bjelkvall)

Den levere en bra "grundnivå". Belysning av retikkel er meget bra med et klart og tydelig punkt (K dot 2) og er nesten på høyde med betydelig dyrere sikter. Jeg liker retikkelets utforming som gir passe med info. uten å distrahere på høy forstørrelse. Siktebildet oppleves som "tubig" på lav forstørrelse. Eyebox er helt ok. Et bra valg for den som ikke har planer om tilintetgjøre sparegrisen fullstendig.

 

Dette siktet ble rangert som nr 9 (mellom S&B Exos og Vortex Razor Gen II).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...