Jump to content

Laika tok katt


JPedersen

Recommended Posts

Hei laikafolk.

Har ett lite problem, hundene mine tok katta til naboen, en øst laika og en blandingshund.

Hun sier at 2 katter er drept og en blitt borte + at de mener hundene har tatt 2 kaniner, naboen har hunder, katter, høner og kaniner hele tiden er løse, å er mye på eiendommen våres.

Har prøvd etter beste evne å holde hundan i bånd, men igår klarte de å åpne dørene, å rømte ut.

Naboen vurdere å anmelde oss for det, men vi ønsker jo ikke å avlive hundene.

Veldig kjedelig sak det her, å er selvfølgelig lei meg for det som skjedde.

Men det er jo dyr, med stor jakt lyst! Så det litt vanskelig.

Trenger noen gode råd for å få fiksa det her! Ka skal man gjøre?

Link to comment
Share on other sites

En lei sak i grunn, ville kun stått til ansvar for den katten som beviselig er tatt av din hund! En lett erstatning for tap av en katt! (Evt en gi de en ny kattunge)

 

Hos noen naboer av meg kom 2 hunder løs, de løp til en annen nabo, tok seg inn i hønsegården, gjorde kort prosess med 9 av 10 høner, og tok med hanen hjem som trofè. Det kostet den ene naboen vistnok 5000kr.

 

Har vel vært noen saker om dette her inne!

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg foreslår at du setter deg ned med naboen og prater ut om det. Se om dere kan komme til en løsning. Jeg skulle tro at det er mulig å komme til en løsning dere i mellom uten å måtte dra inn øvrigheta i form av anmeldelser osv.

 

Dialog er mitt beste tips! Videre blir du jo nødt til å ta visse forhåndsregler slik at hundene dine ikke er å finne løse i nabolaget lenger, selv om uhell kan forekomme.

Link to comment
Share on other sites

En lei sak i grunn, ville kun stått til ansvar for den katten som beviselig er tatt av din hund! En lett erstatning for tap av en katt! (Evt en gi de en ny kattunge)

 

Hos noen naboer av meg kom 2 hunder løs, de løp til en annen nabo, tok seg inn i hønsegården, gjorde kort prosess med 9 av 10 høner, og tok med hanen hjem som trofè. Det kostet den ene naboen vistnok 5000kr.

 

Har vel vært noen saker om dette her inne!

 

Sako_35

 

Gjelder dette hunder også? Hvis jeg skyter naboens hund i min hage, så er det bare å fikse han en ny valp?

Link to comment
Share on other sites

Kan vel være flere sider her. Det heter seg vel at man skal ha kontroll over sin hund uansett (men det samme gjelder ikke for katt), såvidt jeg vet. Spesielt om det var i tettbygd strøk? Var det under båndtvangstiden? Tråden gir lite opplysninger.

 

Og de som holder katter og kaniner (forekommer i tettbygd strøk også): Kan ikke kaninene gjerdes inn? Tror de har mindre tendens til å bli spist/jaget ihjel eller bare borte da.

Når det gjelder hund vs. katt så har det alltid vært hauk over hauk der, eller skal vi si vanligvis hund over katt.

Alltid trist at kjæledyr får et uønsket endeligt.

Link to comment
Share on other sites

Hei laikafolk.

Har ett lite problem, hundene mine tok katta til naboen, en øst laika og en blandingshund.

Hun sier at 2 katter er drept og en blitt borte + at de mener hundene har tatt 2 kaniner, naboen har hunder, katter, høner og kaniner hele tiden er løse, å er mye på eiendommen våres.

Har prøvd etter beste evne å holde hundan i bånd, men igår klarte de å åpne dørene, å rømte ut.

Naboen vurdere å anmelde oss for det, men vi ønsker jo ikke å avlive hundene.

Veldig kjedelig sak det her, å er selvfølgelig lei meg for det som skjedde.

Men det er jo dyr, med stor jakt lyst! Så det litt vanskelig.

Trenger noen gode råd for å få fiksa det her! Ka skal man gjøre?

 

Som mange sier, dialog er nok tingen. Kanskje du kan tilby ho en form for kompensasjon for nevnte katt (økonomisk, ny katt, e.a). Og nevn på en høflig og vennlig måte at ho nok må ha en eller annen form for bevis før ho med sikkerhet kan anklage dine hunder for at andre av hennes dyr har forsvunnet. Hvis det ikkje fungerer er det nok lurt å snakke med en advokat.

Og uansett kva som skjer; det første du bør gjøre å bygge et solid gjerde. Som våre venner i USA så vakkert sier; good fences make good neighbors.

Link to comment
Share on other sites

En lei sak i grunn, ville kun stått til ansvar for den katten som beviselig er tatt av din hund! En lett erstatning for tap av en katt! (Evt en gi de en ny kattunge)

 

Hos noen naboer av meg kom 2 hunder løs, de løp til en annen nabo, tok seg inn i hønsegården, gjorde kort prosess med 9 av 10 høner, og tok med hanen hjem som trofè. Det kostet den ene naboen vistnok 5000kr.

 

Har vel vært noen saker om dette her inne!

 

Sako_35

 

Gjelder dette hunder også? Hvis jeg skyter naboens hund i min hage, så er det bare å fikse han en ny valp?

 

Var nå fra min side bare ment som et lite stikk om at det går an å tenke litt på ordvalg, alle dyr har verdi for sin eier og kan ikke bare erstattes og det er noe man bør respektere om man er hundemenneske, kattemenneske eller uansett hva. Mente ikke noe mere med det, og er ikke noen vrangpeis som skal diskutere alt frem og tilbake til det usaklige!

 

Forøvrig sammenfaller min holdning med Erlend Meyer's et par linjer ovenfor ;-)

Link to comment
Share on other sites

To av mine naboar hadde hund. Ein dag gjekk eigaren av den minste hunden tur forbi der den største hunden budde. Dessverre kom den største hunden seg laus og angrep den minste og beit den slik at den måtte avlivast. Eigaren av den angripande hunden vart så forbanna at han ville avlive hunden sin,men då sa eigaren av den drepte hunden NEI. Ho meinte det var nok med ein tragedie om ikkje også begge hundane skulle døy. Begge hadde barn så ho visste kor trist dette var for ungane og meinte at dei andre ungane skulle sparast for dette.

Dette var ein eingongshendelse og hunden som drap var ikkje aggressiv ellers. Tenk om fleire kunne vist slikt storsinn!

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Det løste seg med naboan, dem skulle ikke gå videre med saken. Så all ære til dem forde!

Ble "enig" om at vi skulle passe bedre

på hundan så det ikke skjer igjen, ettersom de har flere dyr og katter!

Godt at folk kan være såpass storsinnet når man bor i små bygde, å man skal bo i samme område å omgås i ettertid også, det til tross for at de mistet kjæledyret sitt.

Tenkte å prøve hund på gaupejakt, vet ikke kossen man skal avvenne den me kattejakt da, har hatt endel katteloser tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...