Jump to content

Kjøp av mufflon sau


merkel150e

Recommended Posts

Heisann!

 

Me er en gjeng på vestlandet som vurderer å sette ut mufflon sau på ei øy her i havgapet...

Me skal selvfølgeligt sjekke opp i lover og regler for slikt.

Men spørsmålet mitt denne gang er om det finnes noen mufflon inhegn her til lands, der en kan få kjøpt noen livdyr eller om me må til sverige før å få tak i dyr.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Du kan halde muflon sau på lik linje med anna sau. Sjekk opp korleis reglane er for å halde villsau. Dei har muflon på Langedrag og nokre få andre plasser. Kjenner ein kar som har nokre mufloner. Det er ekstremt vanskeleg å få tillatelse til å hente nye dyr/flytte dyr over sone/fylkesgrensene, så å få tak i dyr er vanskeleg. Du kan fint krysse dei med vanleg sau så vidt eg har forstått.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en holme hvor det i dag går et titals villsau. Hvert år tas lammene ut ved "jakt". I år skal i tillegg bukken tas ut da denne begynner å bli gammel og tenkte derfor det kunne vært artig og erstatte denne med en mufflonbukk. Hvis noen kjenner til noen som muligens kunne hatt en ung mufflonbukk for salg eller evnt har en bukk som kan bedekke et par villsau hadde jeg satt stor pris på en PM på dette.

Link to comment
Share on other sites

Utdrag herifra:

 

http://www.regjeringen.no/mobil/nb/dep/ ... ?id=328443

 

 

"Til utedrift

benyttes enten

«villsau» (steinaldersau, gammelnorsk

spælsau) eller vanlige saueraser. For

førstnevnte kategori er det utviklet et

eget varemerke, med særskilte regler

for driften og eget

klassifikasjonssystem for slakt. "

 

Altså ikke tillatt med muflon...

 

Du har krav om merking, tilsyn, parasittbehandling, klipping osv...

Dessuten er det ikke tillatt å "jakte" tamdyr dersom det ikke er tvingende nødvendig. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Dessuten er det ikke tillatt å "jakte" tamdyr dersom det ikke er tvingende nødvendig. :winke1:

 

Her er det like riktig med gåseøyne på "jakt" som det er på "tamdyr". Man kan ikke si seg at man jakter på frittgående villsau men det ville være direkte feil å klassifisere disse som tamdyr. Rifle er eneste løsning. Praktiseres i utbredt grad langs hele vestlandskysten. Selv eier jeg ikke sauene men kjøper disse "på rot". Da dette er til eget bruk er det 100% lovlig. Ringer faktisk politiet før vi reiser ut i tilfelle noen skulle melde fra om skyting (som var tilfelle for noen år siden og politiet stilte med alt det de hadde :lol: ).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...