Jump to content

7mm wby mag hvilke erfaringer har dere med det?


PederR

Recommended Posts

Hei

sitter og lurer på litt på 7mm wby mag som et mulig nestekaliber og neste langholdsbørse og muligens elg/rådyrvelter og ny predatorbørse

 

det jeg lurer på da er hvilke kuler,kru,hylser+++ dere bruker og hvilke erfaringer dere har med kaliberet.

 

vil ikke ha noen svar om at kaliberet er uegnet til det jeg skal bruke det til!

Link to comment
Share on other sites

pga 7mm wby mag er for at jeg skal ha meg et wby kaliber til langhold 300 wby trenger jeg ikke når jeg har 300 winmag'n samtidig er det bedre BC på 7mm kulene og 340 wby blir nok muligens litt mye rekyl uten brems eller lyddemper nå i førsteomgang så da blir det 7mm wby mag.

Link to comment
Share on other sites

jajo, av alle Wby. kalibrene så kan fort 7mm være det som er best til langhold. Det fins et vell av 7mm patroner, og 7mm Wby er vel ikke verre enn de andre verstingene? Et sted mellom 7mm RM og 7mm STW?

Lite utvalg/ dyre hylser er vel det største problemet, løpsslitasje det neste, men det gjelder alt som er såpass hot.

 

Skal du skyte langhold, med kuler som er mulige å få tak i, så er vel 180gr Berger susen, og til uspiselig vilt, muligens 162gr Amax - den funker nok og fint på rådyr bare en er litt ryddig i skuddplasseringa - forsåvidt er det jo også ei god langholdskule.

Til elg, i den farta, noe homogent.

Hylser er vel laget av Norma, enten det står Norma eller Weatherby på dem? og krutt ender vel med N570?

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Flott hylse det, med litt over standard 26" løp vil nok den gi gode hastigheter, ville vel prøvd med mrp og mrp2 krutt. Mrp eller lignende har gitt gode hastigheter i 7mmRM'n jeg hadde med ca 68cm pipe. Regner med at det er noe freebore i 7mmW'by original rifler, sidene hylse volumet ikke er mye større enn Remington sin, men krutt mengden selv Norma bruker er vesentlig større.

Link to comment
Share on other sites

En 7mm Wby er noe større i volum en 7mm Rem. Pga freebore kan du øke ladningen en god del over 7mm Rem data.

Som patron er den velbalansert, og vil skyte tunge kuler i god hastighet.

Den er ikke mye overbore, så løpsslitasjen skal du ikke bekymre deg mye over.

Ellers er jo 7mm-300Wby en populær Villkatt "over there".

Men, den brenner nok ut løpet ganske fort...

Link to comment
Share on other sites

må da være flere en 350 rem mag og 350RM som har erfaring med 7mm wby mag her på kammeret? :)

tja har litt erfaringer med dette kaliberet,hadde det noen år men kun rådyr datt for dette kaliberet, er jo litt mere å gi enn vanelig 7mm,kula kan jo settes en del lengre ut,det betyr mere krutt :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

LONGRANGE LES HER!

 

 

Hei

sitter og lurer på litt på 7mm wby mag som et mulig nestekaliber og neste langholdsbørse og muligens elg/rådyrvelter og ny predatorbørse

 

det jeg lurer på da er hvilke kuler,kru,hylser+++ dere bruker og hvilke erfaringer dere har med kaliberet.

 

vil ikke ha noen svar om at kaliberet er uegnet til det jeg skal bruke det til!

Link to comment
Share on other sites

LONGRANGE LES HER!

 

 

Hei

sitter og lurer på litt på 7mm wby mag som et mulig nestekaliber og neste langholdsbørse og muligens elg/rådyrvelter og ny predatorbørse

 

det jeg lurer på da er hvilke kuler,kru,hylser+++ dere bruker og hvilke erfaringer dere har med kaliberet til det tiltenkte formål.

 

vil ikke ha noen svar om at kaliberet er uegnet til det jeg skal bruke det til!

Link to comment
Share on other sites

Har ikke erfaring med weatherbyen, men mange år med 7mmRM. Du får noe høyere hastighet med weatherby. Kuleutvalget i 7mm er upåklagelig! Bruk kvalitetskuler til elgen, holder ikke med ballistic tip ol! Har brukt Speer GS, Nosler partition, Norma vulkan og Norma oryx. Ikke fornøyd med vulkan og bare passe fornøyd med partition. Godt fornøyd med oryx. Har også brukt Federal fusion ferdigrulla, ok kule. Innbiller meg at du bør lade selv med weatherby, er usikker på tilgangen på ferdigrulla. Som langholdskaliber er det vel kurant, bruk tyngre (160-175 grains) kule. Sierra match king, Hornady amax, Berger VLD el.

Håper det hjalp litt.

:P

Link to comment
Share on other sites

WBY har IKKE 50-60m/s mer en RM,ifg.lapua er det kun snakk om 5m/s med feks. 168 sierra mk og da har WBY`n 5cm lengre løp og brenner 5grs mer kurtt så ser ikke poenge med WBY men men.RUM derimot gir 100m/s mer :roll:

Det er det slappeste jeg har sett, og stemmer meget dårlig med data fra andre ladebøker og det jeg har lest om kaliberet. Må være noe feil med testløpet deres, det i 7RM er jo bare på 61cm, W'by løpet 66cm, merkelig. Se på datane til Norma http://www.norma.cc/sv/Ammunitionsskolan/Laddata/7mm-Remington-Magnum/ og http://www.norma.cc/sv/Ammunitionsskolan/Laddata/7mm-Weatherby-Magnum/. Her er det mer normalt. Hadde jeg vært mere bevandret i kaliber jungelen i '92 da min(nå Cynergy's) 7RM ble planlagt og byggd på Tkka kasse og et 67,5cm Douglas løp, hadde det nok blitt en 7W'by i stedet. Hadde mye morro med den, leverte meget gode hastigheter og har spist store mengder varianter av -15 krutt og MRP. Lengre løp hadde sikkert gitt mere fart.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

7 Wby/7 Dakota osv yter det samme som STW i praksis. Personlig tror jeg dette er det største praktiske volumet som er noe poeng å bruke med ei 7mm kule.

 

Har en - yter beste med hakket under de verste kruttene, dvs Reloader 25/Retumbo/Supreme 780. I praksis får du 40-60m/s mer enn en 7 RM md tilsvarende kuler og trykk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...