Jump to content

7 mm stw


Trondheim

Recommended Posts

Jada, da er det på en igjen. Akutt havesyke slo til og inn døra kom det en sako 75 i kaliber 7 mm stw.

Børsa ble kjapt levert videre for å få laget/montert picatinnyskinne. Får den forhåpentlig igjen neste uke:-D Det blir også gjenget for demper med tiden men får teste den uten først.

Fikk kjøpt 300 nye remington hylser av en kjenning som tilfeldigvis;-) har samme kaliber.

Blir så jeg setter på Ior 3.5-18x50 på børsa foreløpig.

Ja jeg vet det er løpsbrenner men løp er å få kjøpt:-D

 

Lurer litt på om det er noen andre på kammeret som har kaliberet og vil dele erfaringer,ladedata osv.

Link to comment
Share on other sites

Ja har litt å komme med.

 

7 STW er en kilen patron og er egentlig på sitt beste med middels tunge kuler for kaliberet. Tunge 7mm kuler(les + 160 grs) er det svært vanskelig å få stabile resultater med.

 

MRP og 140 grs kuler var bra greier. Går strålende, stabile på trykk og har fortsatt ok BC. Om jeg ikke husker feil var 83-84 grs med MRP bak en 140AB/Bal Tip ca 1030m/s med kulebane som må oppleves. + 3cm på 100 var -7cm om jeg ikke husker feil på 300m.

 

Ikke heng meg på dataene, er 10 år siden.

Link to comment
Share on other sites

Ja har litt å komme med.

Om jeg ikke husker feil var 83-84 grs med MRP bak en 140AB/Bal Tip ca 1030m/s med kulebane som må oppleves. + 3cm på 100 var -7cm om jeg ikke husker feil på 300m.

Ikke heng meg på dataene, er 10 år siden.

 

Hmmmm....vil ikke fremstå som "hangman" og bøddel, men dette vare fræske saker!!

 

Har ladninger selv med 140 grs Tonheimkuler (de savnes) og da snakker vi om 75 grs MRP og fart på 1000m/sek.

Forøvrig annbefales Quickload på det varmeste....bedre å "brenne" seg der, enn å få kruttgassene i fleisen. :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Ja har litt å komme med.

Om jeg ikke husker feil var 83-84 grs med MRP bak en 140AB/Bal Tip ca 1030m/s

Hmmmm....vil ikke fremstå som "hangman" og bøddel, men dette vare fræske saker!!

Har ladninger selv med 140 grs Tonheimkuler (de savnes) og da snakker vi om 75 grs MRP og fart på 1000m/sek.

Forøvrig annbefales Quickload på det varmeste....bedre å "brenne" seg der, enn å få kruttgassene i fleisen. :overrasket:

 

Hastigheten er jeg trygg på er på sikre siden. Kan være det var 82-83 grs bak den samme kulen, ikke 83-84grs, men vet Norma sine data med MRP er ca 80 grs med 150 Bal Tip.

 

Vi fikk aldri tunge kuler til å bli trygt i patronen. Kan være at de siste årenes supertreige krutt som US869/Retumbo/Mrp2 osv er bedre i patronen, men jeg gikk lei hele dritten da trygge ladninger i 5 varme var direkte livsfarlige i 20 varme. Var som sagt middels lette kuler det eneste vi fikk stabile resultater med.

 

I 7mm virker det som 7 Wby/7Dakota er maks hylsevolum en får stabile resultater med over hele bredden med kulevekter med normale krutt.

 

Men artig er det jo å holde på med og en lærer masse, men som brukspatron ble STW'n (alt)for sær for meg.

Link to comment
Share on other sites

Har lest meg opp den senere tiden og ser de bruker mye 160+ kuler med godt resultat over dammen. Vet det er et sært kaliber men slikt liker jeg. Blir vel å forske på kuler og landinger utover vinteren/våren. Forhåpentlig finer jeg noen knallladninger med tanke på presisjon. Satser på å klaske børsa i en benkestokk med jevne mellomrom og stille i UNL 500 klassen :overrasket: Ellers blir det vel mest langhold og jakt som blir prioritert.

Skal prøve og legge ut bilder etterhvert for de som måtte ha interesse av det.

Link to comment
Share on other sites

JLK?

Har trua på amax'n ja og accubond, men har litt fundering på berger og gscustom også. Blir vel bare og teste hva som duger på matvilt. :D Er vel krutt som blir utfordringen ser det ut som. Sjekket litt i ql og det var endel tendenser til høyt trykk.

Blir vel jaktdåpen på børsa i aurskog/høland i nov/des. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

PederR- det går tregt ennå, børsa ligger demontert for å få tilpasset custom picatinnyskinne ca 20 moa tilt. Har fått tak i endel ladedata og Gscustom 130 gr hv kuler er bestilt. Blir og prøve hornady amax, Nosler accubond,swift å frame og barnes (x,tsx,ttsx,lrx). Vurderer ennå berger men er litt skeptisk pga dårlige erfaringer fra usa i dette kaliberet. Skal poste bilder når børsa er tilbake i hus og montert sammen igjen. :D

Link to comment
Share on other sites

Neimen se her. Nosler accubond long range. 7 mm 150 gr bc 0.611 og 7 mm

168 gr bc 0.652. Og 7 mm175 gr bc 0.672.

Dette må bestilles ASAP og prøves i stw'n. Har plutselig fått trua på disse hvis jeg får de til å gå bra i børsa.

De finnes/kommer i 6,5 mm, 270, 7 mm og 30 kaliber foreløpig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har bestilt 162 gr amax :D + div andre kuler. Blir å prøve seg frem med forskjellige kuler og krutt for og finne hva som gir best samling. 458 løpet har kommet til byen og, men får ta det i en annen tråd. :D Men sliter litt med og skaffe krieger løp. Noen som vet bortsett fra r.hansen?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tja, oppdatering ja. Ikke mye som har skjedd egentlig, br stokken er snart ferdig. Br løp og brotsj blir bestilt iløpet av uka. Dier, 162 gr amax i hus samt noe ferdigrulla core lokt som jeg kom over. Picatinny skinne med ca 20 moa montert med IOR 3,5-18*50 på toppen.

Har og bestilt noe hogdon krutt for å teste, men regner med det blir norma eller vithavouri som blir standard. Demper har jeg liggende men vurderer brems også.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Liten oppdatering.

Var og luftet børsa på banen for første gang i dag. Kom frem og ble møtt av nrof trening så det ble å trå hvileløst rundt en liten time i -13 grader. Hadde ladet opp 162 gr amax med 71-77 gr vv n-560 bak. Skjøt inn med fabrikkrulla 140 gr core-lokt som fløy avgårde rundt 1020 m/s. Begynte så å teste amax ladingene. Fikk best samling med 73 gr og 76,5 gr, dvs 3 skudd på klistrelapp størrelse. Ingen overtrykkstegn og alt ok. Bilder ligger på facebook nidaros benkeskytterklubb. Kanskje jeg greier og legge ut noen her å hvis jeg starter opp pc'n en dag. Sitter stort sett med tlf.

Link to comment
Share on other sites

Da er 1 runde jegerfelt gjennomført med STW'n. Gikk for 73 grains vv n 560 bak 162 gr amax da denne ladningen ga brukbart resultat under forrige helgs testing. Begynner å se potensialet i børsa nå etter innskytingen i dag. Synd han bak ikke presterte like bra i dag. Holdene var 100,150,180 og 200 m sittende og 50m stående lang arm. 14/8 ble dagens resultat, satser høyere om 14 dager. :D Det som var jævlig gøy var å legge inn data på shooter. Noen som gjetter hvor mange klikk jeg må ta fra innskutt senter 100 m til 500m med 921m/s og cm klikk? :mrgreen: Hint: detta går flatt!

Link to comment
Share on other sites

:D har et ørlite håp at border løpet er ankommet og kamret til da. Benkestokken blir levert til lakkering denne uka. Bitene begynner og falle på plass. :D Hadde en litt gøyal opplevelse under jegerfelten: jeg fyrte av,stort smell,liten stikkflamme og naboskytteren skvatt hver gang. :D
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...