Jump to content

Roni kit til Glock


Preeben

Recommended Posts

Bare lurer på en liten ting angående Roni kit ( http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=37648402" target="_blank )

 

Er dette lov å kjøpe uten tillatelse i Norge? Må jo nesten være en "endring" på våpenet? Har søkt litt her på forumet, men der står det både det ene og det andre angående dette..

 

Noen som vet helt sikkert at dette ikke er lov eller er lov? :)

 

Mvh

Preeben

Link to comment
Share on other sites

Men dersom du monterer det på våpenet ditt, gjør du noe ulovlig.

 

Det regnes som en vesentlig endring av våpenet.

Les forskriften om forbudte skytte våpen.

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-20110909-0930.html

§ 2. Godkjente halvautomatiske pistoler

Halvautomatiske pistoler er godkjent for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, med unntak av pistoler som har to eller flere av følgende egenskaper:

a) magasin som monteres utenfor pistolens grep,

b) gjenget pipe hvor det kan monteres pipeforlenger, flammedemper, fremre pistolgrep eller lyddemper,

c) hylse montert til pipen som helt eller delvis dekker denne og gjør det mulig å holde våpenet med dårligste hånd uten å bli brent,

d) vekt fra fabrikk på mer enn 1 400 gram, eller

e) våpen påmontert folde-, teleskop- eller lang stokk.

Pistoler som nevnt i første ledd bokstav a til e kan etter en konkret vurdering av Politidirektoratet godkjennes for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd.

Der er svaret. Så hvis Glocken har har gjenget pipe så er det ikke lov.

Link to comment
Share on other sites

De har et slikt kit, med en Glock 18 inni, til utleie på en av skytebanene jeg bruker. Det første som slo meg er at de greiene der er så ugudelig stygge at jeg ville stilt spørsmål om min egen edruelighet om jeg hadde kledd opp en av mine egne Glocker med noe sånt :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Strengt tatt så oppfyller en Glock i den dingsen både C og E?

Her er vi uenige:

C: Les en gang til, det står montert til løpet !!!! Det kan da umulig tolkes til å gjelde rammen på pistolen, for da gjelder det så og si alle pistoler. Antar den bestemmelsen er tenk brukt på HK89 og Tec 9.

E: Det står "hvis det den er montert".

I tidligere rundskriv så har det stått, hvis man kunne, noe som snart gjelder alle vanlige pistoler på markedet. Så denne formuleringen er mye bedre.

Link to comment
Share on other sites

Johna Hex

 

Jeg tror vi komenterer to forskjellige ting i henhold til Roni kit, og tilsvarende.

 

Jeg er kjent med den listen du henviser til, som definerer hvilke pistoler som er forbudt.

 

Når det gjelder Roni kittet, er jeg redd for at det blir sett på som en "vesentig endring" av våpenets karakter, fra: Pisol, til Karabin. det krever tillatelse fra politi (Våpenloven §8 - tror jeg...) Og i dette tilfellet tror jeg man ikke får tillatelse...

 

Denne typen "ad-ons" er nevnt i Gjørv kommisjonen - og er ett av argumentene de bruker for å anbefale å forby alle halvautomatiske våpen.

 

Så Glock er lov (i henhold til §2 over)

Men Glock i Roni er ikke lov, da det er en vesentlig endring av Glocken (om enn midlertidig) fra Pistol til "karabin" og du må søke politiet om tillatelse (Som du ikke får)

 

Men siden det er uenighet i denne tråden, anbefaler jeg deg å stille spørsmålet til ditt lokale våpenkontor, eller direkte til POD (De er hyggelige å snake med der.. ) Så får du fasiten....

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder Roni kittet, er jeg redd for at det blir sett på som en "vesentig endring" av våpenets karakter, fra: Pisol, til Karabin. det krever tillatelse fra politi (Våpenloven §8 - tror jeg...) Og i dette tilfellet tror jeg man ikke får tillatelse...

Det er mye mulig at politiet vil kunne se på det som en "vesentig endring", men problemet med det begrepet kjenner du sikkert.

Det er noe som er så uklart at, svaret er "hva POD tolker det til i dag."

 

Et at problemene med våpen loven og forskriftene nå og antagelig i fremtiden, de kan tolken i alt for mange rettninger.

Link to comment
Share on other sites

I dette tilfellet vil de ha god grunn til å regne det som en "vesentlig endring" siden man endrer våpenets karakter fra håndvåpen til rifle (tohånds skytevåpen som støttes mot skulderen under avfyring). I praksis kan en nok regne endringer av karakter, type eller funksjon som går innunder forskriftens § 1-3 som vesentlige. POD kan ha ytterlige kriterier, men disse burde være ganske åpenbare.

Link to comment
Share on other sites

Evt. også de fleste matchpistoler. Det som er litt artig er at en GSP f.eks. oppfyller 2 kriterier og blir ulovlig i det du gjenger pipa på den for montering av feks. lyddemper... kanskje ikke det mest praktiske å gjøre, men det illustrerer jo at man kan få noen litt spesielle utslag med dagens lovgivning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...
who cares om roni er å bruke eller ikke:) trenger ikke å reklamere for værden at man skyter pistolen sin med det "coveret" ;)

Neida, det er som alle andre lovbrudd. De fleste bryter loven i det skjulte. Men du bør ikke være overrasket dersom du tar det i bruk og ender opp med å bli fratatt alle dine våpen. Noe som kanskje ikke hadde vært noen dårlig ide uansett, dersom du ikke anser Våpenloven som noe som angår deg?

 

For alt vi vet har du kanskje skapet fullt av ting som ikke "er å bruke"?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...