Jump to content

Hvilken kikkert til elgjakt?


høggern

Recommended Posts

Jeg sitter å tenker på kikkert til elgjakt. Dette skal være en bra kikkert, hendig og skal ha bra optisk kvalitet.

fasiten er vel enkelt og greit bare kjøpe en swaro 8X30 slik fattern har, det er hendig størrelse, god optikk, og suveren kvalitet.

 

Egentlig vil jeg ha en kikkert som ikke er større enn en swaro 8X30 eller en steiner 8X30, har like god optisk kvalitet som swaroen men kansje litt bedre lysstyrke.

Løsningen er vel innlysende?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om det er noe alternativ engang, men;

 

Om jeg skulle velge en kikkert spesielt til elgjakt, ville jeg valg S&B 1,2 - 6 x 42

Lav nok forstørrelse på trange poster, stor nok for alle hold på elgen. Utrollig bra skumringsegenskaper.

 

Jeg hadde en slik på en Sauer 202, og skjøt to elger ( på ettersøk, vel å merke ), da andre ikke så noen ting. Den ene ble skutt i tett granholt ti på sju om kvelden rundt 10 Oktober...

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om det er noe alternativ engang, men;

 

Om jeg skulle velge en kikkert spesielt til elgjakt, ville jeg valg S&B 1,2 - 6 x 42

 

 

Mvh Dagl

 

 

 

Alternativ??????????????????

 

 

Trådstarter etterlyser kikkert og du snakker om Kikkertsikte.

 

Det er som å gå i butikken og spørre etter epler og butikkdama gir deg appelsiner siden det er frukt det også. :mrgreen:

 

Jeg beklager at jeg missforstod trådstarters ønske.

Men lurer litt på om det virkelig er på sin plass med slike sarkastiske og arrogante svar allikevel?

Har du virkelig aldri missforstått noe i ditt liv? :roll:

 

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg har den gamle modellen av Leica Trinovid 8x42.

Den er bygd som ei stridsvogn og sylskarp å se gjennom.

Bakdelen er vekta som er på 1 kilo med reim og linsedeksel.

 

De siste 4 åra har jeg benyttet en Zeiss Conquest 10x30 på elgjakt i både sol, regn og snøvær.

Den har også vært med to turer til Afrika, og jeg syns ihvertfall at det er mye kikkert for pengene.

God skarphet, og veier kun 620 gram med reim og deksel.

Så til dagjakt har jeg ingen problemer med å anbefale en av de små Conquest-kikkertene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...