Jump to content

Led lykt til villsvinjakt


schultz_30-06

Recommended Posts

Det ble testet med grønt laser lys på gris i høst i Skåne, og det så ikke ut til at de ble forstyrret.

Dåhjorten derimot la inn firehjulstrekket og forsvant da det grønne lyset kom på.

 

Jeg har hørt fra leopard/hyenejegere i Namibia at rødt lys ser ut til å forstyrre rovdyr minst uten at jeg skal gå god for det.

Mener også at de som jakter rev med lykt i England foretrekker rødt lys ( legalt der, såkalt "lamping").

Hvordan det virker på villsvin/dåhjort har jeg desverre ingen formening om.

 

Selv hadde jeg en løpsmontert vanlig Ledlenser T7 klar i tilfelle ettersøk på villsvin.

Heldigvis ble det ikke bruk for den.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel grønt lys som er vanligst på villsvin? Har ihvertfall vært det di stedene jeg har jakta villsvin. Jeg bruker to lykter når jeg jakter på svin i sverige. Eller, har sluppet å bruke led genseren da den er beregnet til ettersøk. Men frem og tilbake til åteplassen bruker jeg en 30kr led lykt ifra biltema. Om og gjøre å ha minst lys da egentlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har den du viser til(T7) på jobb, grei lykt til grei pris. Men led lenser kommer med ei ny lykt nå som heter F1. Den lyser dobbelt så sterkt og er under halve størrelsen tror jeg. Men den har fast fokus. Den skal ihvertfall jeg sjekke ut så fort den kommer i butikken.

 

Fordelen med rødt lys er vel at det er nettopp det som fucker opp nattsynet ditt minst.

Link to comment
Share on other sites

Tja...begge mine Ledlenser bruker AAA batterier og de er jo kurante nok?

 

Same som på bilete over?

 

 

Jepp, dette er lykta jeg har.

Fikk problemer med syrelekkasje på et batteri, men etter rengjøring og rensing funker den perfekt.

Syns den gir bra lys for størrelsen

Link to comment
Share on other sites

grønt lys brukes vel fordi laserene som lager det, lager nettopp - grønt lys. Og de lyser hinsides mye mer enn de diodelyktene.

Har hørt mye forskjellig om hvorvidt dyra står eller går, alle forteller hver sin historie - min egen er at dyra står uansett hva du lyser på dem med, sålenge du ikke lyser fra dyr til dyr, eller slår av og på - da reiser de.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Stort sett alle batterityper er bedre enn aaa, aaa er det du får minst kapasitet ift til størrelse ut av, jeg foretrekker CR123, dette får man kjøpt stort sett over alt nå, evt kan man kjøpe seg en lader, eller man kan kjøpe i bulk fra USA. Kjøper du 50 stk har du batterier i årevis. Mange CR123lykter som tar flere batterier kan bruke 18650 i tillegg også om man har dette, eller har oppladbare.

Link to comment
Share on other sites

Led linser M7R :thumbup:

Kan sterkt anbefales. Med 220Lumen å batteritid på 20.5timer er det ikke så ofte enn trenger å lade.

Har den selv å er veldig fornøyd.

 

billigste link til M7R som jeg fant nå er:

 

http://www.verktøy.no/?tmpl=butikk&a=product_inline&&b_kid=805655&b_id=1031601 937,-kr

 

http://www.fjellsport.no/led-lenser-m7r.html 1000,-kr. frifrakt over 1000kr

 

NAF butikken 999,-kr

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

De 20 timene er nok ikke på 220 lumen ;)

Led Lenser oppgir ikke hvilken led diode som er brukt i lykta heller, men etter hva jeg har hørt ligger de ofte en generasjon etter siste dioder. I tillegg brukte de i alle fall før både plastglass og reflektorer, om de fortsatt gjør det vet jeg ikke, men Led Lenser er ikke noe merke jeg i utgangspunktet ville brukt penger på uten å lese meg opp på om de evt hadde fått bedre kvalitet nå enn det var før.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...