Jump to content

Verdi på Krag banerifler


Mauser68

Recommended Posts

Har ein kjenning som har et par Krag geværer han vil muligens selge. Me diskuterte kva eventuell verdi desse har og om det er mulig å omsette dei for litt av det dei har kosta han.

 

Det er eventuelt 2 stk Krag i 6.5x55 med banestokk og Steyr låsekasser.

Og eventuelt 1 stk Krag i .22 med banestokk og Kongsberg låsekasse.

 

Kva er ca salgs verdien på desse riflene ? Er der nokon som kan ha dette av interesse ?

Link to comment
Share on other sites

Brukes Krag i det heletatt i DFS? Bortsett fra noen få på Stangskyting er det vel ikke i bruk lenger.

 

Så verdien av en bane-Krag er vel egentlig en ren subjektiv sak. Jeg har sett dem fra 500- 3000,-. Ofte står det i annonsen: Nytt løp...super pressisjon...ikke brukt på 20 år... De selges fordi de ikke er i bruk, og da ofte som her, flere rifler på en gang.

 

Det er kanskje noen få som bruker bane-Krag på jakt. Og enda noen få som bygger jaktrifler rundt en Steyr-kasse, men ellers er det vel bare veggpynt? Nostalgi?

 

Jeg mener en bane-krag (og M67?), ikke bør koste mer 1000,- (Samme som HV-Mauseren). De har utspillt sin rolle. De er praktisk talt like alle sammen, kan brukes til jakt og trening men da i begrenset omfang og da stort sett av entusiaster. Deler kan skaffes, men da oftest ved å "slakte" andre rifler.

 

PS! En original militær- eller jaktutgave av Krag-Jørgensen er ikke sammenlignbar med en bane-Krag med tanke på pris og "verdi".

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg ble budt 1000,00 i inbytte for en komplett banekrag i førsteklasses stand. Med Granseter stokk. Datidens beste ut i fra manges synspungt. Da skal den heller få stå i skapet til jeg blir spadd ned :roll:

Edited by graahund
Link to comment
Share on other sites

OT: Det er da "noen" som fortsatt bruker Kragen på bane ;) Min har stått i skapet lenge, men etter noen runder på banen i sommer så har lysten kommet tilbake. Var aktiv DFS-skytter i mange år. Sauer blir det iallfall ikke!

 

Men det er klart at prisen ikke kan være veldig høy - det finnes jo svært mange eksemplarer.

 

Presisjonen på min Krag er mer enn god nok - jeg selger den aldri.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. Dette er ein kar opp i åra, og han har i grunn samme holdning som Graahund her, at hvis han ikkje får nok for dei, så lar han dei heller stå.

 

Han snakka om rundt 2.000,.- for den i .22 LR og 2.500.- for dei med Steyr kassene i 6.5x55.

 

Så eg lurte på om det var interesse for sånne våpen lengre, og om dei virkelig var verdt den prisen han ville ha.

 

Våpnene har eg sett på og det er gode match stokker på dei, dioptersikte og mekanismen er som "smør"

Pipene er ganske nye og har ikkje passert 1000 skudd meinte han, så det er absolutt gode rifler. Kunne godt ha tenkt meg ei sjølv, men har ikkje verken økonomi/behov for det.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med disse Krag'erne er vel at de er nettopp "kjekke å ha" uten noen egentlig bruksverdi... Har sett mange til salgs for rundt 1.500,- kroner, og kunne som mange andre godt ha tenkt meg en, ettersom det er en smule nordisk kulturarv i en slik en, men den hadde nok ikke blitt særlig brukt. Tipper at de fleste som har slike i skapet, nettopp bare har dem der fordi de er "kjekke å ha", ofte er de arvet og befengt med affeksjonsverdi (dænna Krag'ern skøut'n Bæssfar over hundre æljer mæ), samt at det ikke er særlig å få igjen for dem.

 

Affeksjonsverdien blir fort høyere enn markedsverdien på en Krag.

Link to comment
Share on other sites

Låskasse og pipe kan jo brukes til ett eller annet hyggelig prosjekt...

 

Dog mener jeg at en DFS-Krag har ett nogenlunde riktig prisleie på rundt 1500 kroner. Er jo også ett helt greit valg hvis du skal skyte lokal DFS skyting, så kan de 13000 kronene man sparer på å handle Krag brukes til ammo istedenfor... :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

Han snakka om rundt 2.000,.- for den i .22 LR og 2.500.- for dei med Steyr kassene i 6.5x55.

 

Krag (og mauser) i 22LR har ingen verdi annet enn som delebørser, en bra banekrag kan en få fra gratis til 1000kr.

Men, alle norske skyttere og jeger bør kjøpe/adotere en Krag, det norsk historie som gradvis ender som plombert skrap:-(

Link to comment
Share on other sites

de som var lure solgte kragen sin på slutten av 80 tallet. de fikk 4-5000 for de dengang. så solgte de M67 en sin og, fikk 3000 for den, så gikk de å kjøpte en sauer for 8000 kr. ;)

 

de som ikke var like lure, satt på kragene sine, å regna vel med at de kunne jo selge de når som helst. i dag er vel en banekrag ikke verdt mer enn enn knapp tusenlapp. en M67 kan du få noe mer for, for den kan du bygge om til en tung jaktrifle eller en wannabe-sniper rifle.

 

vi har og en krag liggende i skapet. den er vel ikke brukt siden tidlig 90 tall. presis børse med ladegrep som et dyrt pengeskap som lukkes. men desverre ikke verdt mer enn en kinesisk salongrifle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...