Jump to content

Bør man kamuflere seg for rypa?


jozza

Recommended Posts

Hei!

Det jeg lurer på er om man bør kamuflere seg for rypa og evt hvor godt kamuflert? Da snakker jeg om både li og fjell, sommer/høst og vinter.

Nå har jeg Norrøna Finnskogen jaktdress og jaktsekk. Det fungerer vell greit til både li og fjellrypa på sommer/høst? Men så er det vinter og alt er hvit å jeg er helt grønn? :shock:

Link to comment
Share on other sites

Bra med hvite klær syns jeg og, men kun fordi det hører til 8)

Men erfaring fra mange år med kamera .. nei det spiller virkelig liten rolle - dessverre!

Disse fuglene skall ikke beskylldes for å ha dårlig synsevne akkurat, bare veldig forskjellig "sjenert" (noe som har mere med tillgang på mat, skjul og værforhold å gjøre).

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Okei, da vet jeg det :) Takker for svar 8)

 

To små tilleggs spm; - Har det mye å si å bruke lydløse klær eller ei? Jeg går på jakt uten hund om det har noe å si.

 

- Kan man bruke all slags farger på klærne da?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Rypa bryr seg ikke om jegeren er kamuflert eller ikke, og selv om de kan være var for bevegelser så spiller heller det ikke noen spesiell rolle. Det er viktigere hvordan man beveger seg innpå en alskens kamuflasje, for eksempel er det ikke lurt å gå rett mot rypa. Prøv heller å skrå deg liksom litt forbi, så rypa ikke føler seg truet til å lette fordi noe kommer rett imot. Gå i rolig og jevn fart, ikke stirr for mye på rypa. I tillegg føler rypa seg tryggere om jegeren nærmer seg nedenfra enn ovenifra.

Link to comment
Share on other sites

tenk i allefall på at du bør synes godt for andre jegere!

 

Det værste jeg kan tenke meg er å skyte en idiot som har gjemt seg så godt med camuflasje at h*n ikke vises idet hele.

Samme gjelder jegere i guille.....

 

Men, du kan godt bruke camo, dyrene ser tross alt ikke farger på samme måte som oss, men bruk en som ikke gjemmer deg for andre jegere!

Link to comment
Share on other sites

Delvis enig.

 

Når kong vinter kommer bør man tre i hvitt.. Er iallefall min erfaring. Både med og uten hund. Er det grønn skog med hvit bakke kutter man overdel.

 

Har aldri feks sett ei orange rype.. Naturen også bruker kamuflasje.. :) Nå er det sikkert forskjell på synet til forskjellige arter.. Men tror iallefall det ligger noe i det.

 

Uansett fargevalg er turen viktigst :D

Link to comment
Share on other sites

Når man ferdes ute i naturen er man vel opptatt av å få så mange gode opplevelser som mulig,og ikke bare opplevelser knyttet til det aktuelle viltet man er ute etter å nedlegge(slik tenker ihvertfall jeg),og av den grunn kan det være greit å være godt kamuflert og bevege seg så stille som mulig. Selv om rypa kanskje ikke er den arten som bryr seg mest om vi er godt kamuflert så finnes det andre arter som er mer lettskremt :).

Link to comment
Share on other sites

På vanlig støkk jakt kan du gå i gule klær, spiller 0 rolle. Ta på deg en orange caps eller vest, bare en caps ser man på uffatelig lang avstand, og det er enormt viktig når man går der andre jeger jakter!

 

Uten tvil en vest eller caps som vises godt (så andre ser deg) !!! Ikke noe pent syn med en person som er skutt på ca 30 meters hold... Han var truffet av bortimot 40 haggel spredt fra lår og oppover...

Link to comment
Share on other sites

Så da kan man bruke orange caps uten at det skulle være noe problem? For når jeg har gått på jakt så har jeg brukt Norrøna Finnskogen sine klær å ikke brukt orange caps eller noe me farger. Og rypa har no alltid sett meg når jeg prøver å snike meg innpå den/dem. Men noen ganger letter di og andre ganger får jeg komme inn åå 10 meters hold. Så selv trur jeg ikke at det kan ha så mye å si?

Link to comment
Share on other sites

Så da kan man bruke orange caps uten at det skulle være noe problem? For når jeg har gått på jakt så har jeg brukt Norrøna Finnskogen sine klær å ikke brukt orange caps eller noe me farger. Og rypa har no alltid sett meg når jeg prøver å snike meg innpå den/dem. Men noen ganger letter di og andre ganger får jeg komme inn åå 10 meters hold. Så selv trur jeg ikke at det kan ha så mye å si?

Oransje caps anbefales på det sterkeste. Lurt å bli sett. Har jaktet rype endel år, da med hund. Men har ikke følt at det har vært behov får camo. Camo hjelper nok best på "trua".

Link to comment
Share on other sites

For mange år siden klarte jeg det kunststykket å legge igjen dressen hjemme når jeg reiste på jakt. Planen var å ta den på når jeg satte meg i bilen, men det ble ikke slik. Dette ble oppdaget 70-80 mil hjemmefra. Jakta skulle være på høyfjellet etter rype, og det ble meldt skikkelig drittvær. Jeg måtte altså kjøpe meg en (vann- og) vindtett dress. Den eneste som var å oppdrive var knalloransje.

Vi merket ikke noen forskjell på ryper eller reinsdyrs varhet overfor meg i heldekkende knalloransje eller kompiser i helgrønt eller kamo.

Den eneste forskjellen vi merket, var helikopteret som fløy rundt og sjekket jaktkort. Samtlige kompiser ble sjekket minst to ganger hver i løpet av uka, men folka så ingen grunn til å sjekke jaktkort på tullingen i oransje :lol:

Brukte forøvrig denne dressen i flere år - til den var utslitt.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ikke så veldig viktig hva slags farger man har på seg, men å kle seg i farger som ikke lager skarpe kontraster har nok noe for seg selv på rypejakt.. Men det er nok vel så viktig å tenke på hvordan man beveger seg i terrenget, ikke lage siluett med mindre man må for eksempel. Det gir noe gevinst å holde seg "lavt" i terrenget, altså gå på en måte som gjør at du ikke ruver mer enn nødvendig. Får man øye på fugl på bakken et stykke unna er det greit om man kommer seg i skjul til man er på skuddhold.. Rypa sitter som oftest der du ville ha sittet, i skjul, helst i le for vær og vind samt at fluktveien er enkel. :winke1: Øvelse gjør mester å det er en stor fordel å gjøre seg kjent i de områdene man jakter i, fuglene har sine favorittsteder!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...