Jump to content

Vurderer nytt kikkertsikte - øyeavstand


EarthBridge

Recommended Posts

Hei, vurderer nytt kikkertsikte. Ikke helt fornøyd med retikkelet på det jeg har!

 

En annen ting som jeg også har fundert litt på er øyeavstand! Jeg skulle helst hatt kikkertsikte langt unna øyet, litt redd for å få kikkert i panna! Merker når jeg skyter idag, så trekker jeg hodet litt bak, noe som gjør at jeg ikke skyter avspent!

Såvidt jeg kan se så er ikke mulighetene så store når det gjelder å flytte ting på selve børsa, så her må kikkerten være "kort"

 

Jeg har idag en S and B 1,5x6 plassert på en 308 og brukes til elgjakt. Kikkertsiktet står i svingmontasje, og den synes jeg er superkjekk og vil beholde.

 

Hvilke alternativer har jeg?

Link to comment
Share on other sites

Øyeavstand er øyeavstand. Spiller ingen rolle om okularet er langt eller kort. En kamerat har en Meopta 3-12x56, og han fikk noen smeller av den og flyttet siktet fremover. Resultatet ble mer "dorull" å titte gjennom da øyeavstanden ble for lang.

 

Måten han unngikk problemet på, uten å selge kikkertsiktet, var å få på demper. Den reduserte rekylen såpass mye at det ble en fryd.

 

Han har en Tikka T3 Lite i .30-06, og den slår rimelig stygt synes jeg. Fikk selv smake okular med denne.

 

Etter litt titting rundt på nettet, ser det ikke ut til at det er mange alternativer til en S&B (antar det er en Zenith? Ser ikke at Klassik har 1,5-6x42). Omtrent alle i samme klasse har 90 mm øyeavstand, også S&B. Swarovski har en Z6 1,7-10x42 med 95 mm. Men det er kanskje litt råflott å spa opp en mengde tusenlapper om man bare føler behov for litt mer øyeavstand.

 

Edit: Mulig jeg misforstod deg litt her Per-S. Okularet på en S&B Zenith er langt ja. På andre sikter, feks Zeiss, som har kort, kan man montere siktet lengre frem og dermed kanskje få en mer riktig skytestilling for seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Klassik kom i 1.5-6x42

Zenith har litt lengre øyeavstand enn klassik.

 

Holder med første svar at å justere børsa eller flytte kikkert lengre frem, det er hvertfall ingenting galt med kikkerten.

 

Har selv en klassik på 9.3x62 uten å ha problemer med øyeavstand.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg skjønner problemstillingen så er kikkerten okkularet for langt bakover som igjen gjør at TS må trekke hodet unaturlig lang tilbake for å få riktig siktebilde. Det er klart at hvis det er tilfelle så blir det vanskelig å ha kontroll på rekylen. Hvilken børse er dette? 308w skal jo normalt ikke være noe problem å skyte med dersom det ikke er en heliumbørse da.

Link to comment
Share on other sites

Som mange er inne på i tråden. Det hjelper ikke med at siktet har lang øyeavstand, om man ikke er i stand til å montere siktet så langt fram slik at naturlig skytestilling passer med siktet.

 

Det finnes noen sikter med ekstra lang øyeavstand. Bl.a. Swarovski Z6 1-6x24 EE og Nickel 1,5-6x30 Magnum. Men jeg tror ikke du trenger slikt. Her blir det ennå større utfordring å få montert siktet riktig.

 

Kjøp deg en brukt Zeiss Diavari Victory 1,5-6x42. (ikke varipoint) Den har en god del kortere okular. Den burde passe rett i montasjene dine, men sjekk det før du handler. Du kan få problem med hvor justeringstårnet havner.

Link to comment
Share on other sites

Kortere okkular er vel det jeg leter etter:)

Hovedgrunnen til at jeg ønsker å bytte er retikkelen da, på 6x forstørrelse så tar trådkorset altfor mye plass i synsfeltet. På bane er det ikke noe problem, men i skogen er det litt værre:)

Vet ikke hvilken type S and B jeg har, men den er gammel ihvertfall! Laget i vest-tyskland:)

Link to comment
Share on other sites

Kort okkular hjelper ingenting hvis du må montere den langt bak for å få riktig øyeavstand. Husk at øyeavstand ikkje blir definert av lengden på okkularet, det er heller ikkje noko du kan velge fritt ved å flytte montasjepunkt. Øyeavstand er ein del av spesifikasjonen på kikkerten. Er den oppgitt til 90 mm bør du ha denne avstanden for at siktet skal yte sitt beste. Er den oppgitt til (urealistisk ja, men som eksempel) til 20 mm, ja så bør du montere den til 20 mm.

 

Hvis du vil ha kikkerten lenger fra deg må du finne ein som er designa for lenger øyeavstand.

Men som nevt kan andre ting hjelpe på problemstillinga, demper, skytestilling/grep, rekylkappe og så vidare.

Link to comment
Share on other sites

Det er mogleg ja. I så fall og hvis det ikkje er meir å hente på den nåverande montasjen ville eg undersøkt om den kan bytast ut i ein montasje som plasserer siktet lenger fram. Om det for eksempel er ein EAW montasje har dei jo fleire føtter som passar til samme baser.

 

http://www.eaw.de/en/products/pivot-mounts/complete-mounts-pivot.html

Link to comment
Share on other sites

Kortere okkular er vel det jeg leter etter:)

Hovedgrunnen til at jeg ønsker å bytte er retikkelen da, på 6x forstørrelse så tar trådkorset altfor mye plass i synsfeltet. På bane er det ikke noe problem, men i skogen er det litt værre:)

Vet ikke hvilken type S and B jeg har, men den er gammel ihvertfall! Laget i vest-tyskland:)

Klarte det kunststykket å overse første problemstilling du hadde. Det er klart, er du ikke veldig fornøyd med retikkel heller, er det bare å bytte.

Faren er vel stor for at du har 1" rør på den kikkerten du har nå og hvis du ikke vil bytte ringer er utvalget noe mindre i toppsjiktet i allefall. Hvilken prisklasse tenkte du å gå for?

Link to comment
Share on other sites

Røret er 30 mm.

At trådkorset ikke dekker mer enn 1,5 cm som nevnt lengre opp er godt mulig, men det det kommer jo an på hvor du måler:) i min kikkert så utgjør det vel mer 20-25 cm!:) en kråke på 100 meters hold hadde ihvertfall ingen problem med å gjemme seg bak trådkorset når jeg testet her i sted:)

 

Prisklasse har jeg ikke tenkt på, vil bare ha en kikkert som jeg kan skyte ok med:) ser jeg har fått ett konkret carl zeiss tips! Kanskje åpent sikte er løsningen!:)

Link to comment
Share on other sites

Tror øyeavstand i seg selv er et feilspor her. De fleste merker i dag leverer optikk med mer en lang nok øyeavstand, særlig til en 308 ;-)

Er nok mer snakk om riktig montasje/passende optikk til børsa. Tror vel personlig at montasjen ikke er ideell her men når ikke resten heller faller i smak, er det bare å bytte og sjekke ut mulighetene for optikk med kortest mulig okkular.

 

Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

i min kikkert så utgjør det vel mer 20-25 cm!:) en kråke på 100 meters hold hadde ihvertfall ingen problem med å gjemme seg bak trådkorset når jeg testet her i sted:)
Det høres utrolig ut, hvilket retikkel har du i siktet?

 

Men da er det vel et sikte med retikkelet i okularplan (ikke medforstørrende du er ute etter) Da er vel Zeiss Victory HT 1,5-6x42 en het kandidat.

 

Jeg regner med at du også kjenner ulempene med å ikke ha medforstørrende retikkel?

 

Om du poster et bilde, er det lettere for oss andre og vurdere om siktet er montert for langt bak, og hvilke sikter som passer i montasjen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...