Jump to content

Scenar til småvilt?


stuegris

Recommended Posts

Nokon som har testa Scenar på vilt ? Lurer litt på det med ekspansjon eg også. Det er jo ei flott kule, som skal gå gått, berre eg finn den riktige ladninga på den, så den kunne vært greitt å hatt i lomma, dersom ein kom over ett eller anna vilt på hjortejakta.

Link to comment
Share on other sites

Brukte scenar i 6,5*55 på vinterjakt på rype for noen år siden. Skjøt 10 ryper på denne turen. Alle bryststykkene var mye mindre ødelagt enn de ville blitt med 1/2 boring på 20 meter med hagla. Jeg er iallfall ikke redd for å bruke den igjen

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er scenar i ekspansjonen forhold til andre match kuler (sierra, berger) ?

 

Da må det gjelder FRA kule 6mm og 95grs VLD, alt av 22 og 6mm opp til 95 er klasset som varmint/match kuler. Funker bra for å ta livet av de, men ikke hvis du skal spise det etterpå :wink:

 

Berger Bullets klikk litt her og finn ditt kaliber, og hver oppmerksom på forskjellen av Varmint vs Big game

Link to comment
Share on other sites

jeg fikk pint i hjel en bever med disse kulene.. tenkte at di ikke ville ekspandere og at den ville blitt fin og stoppe ut..

 

skøyt den in vannet. HELE hodet forsvant... :shock:

 

så den fikke jeg heller ikke stoppet ut.. :oops:

 

Pint i hjel når hele hodet forsvant??? Var det med scenar??

Link to comment
Share on other sites

Skal du lade selv, eller bruke ferdig ammo?

Lader du selv, ta ei teskje og "kakk" 5-6 ganger i på tuppen. Da har du lukket hullspissen helt og den funker som FMJ.

 

Ang. kakkemetoden, er det noen her som kjøpte den dien som gjorde samme jobben pluss litt til?(jevnere tupp og bedre BC)? Var en laaang tråd om den på SL. Noen som har en rapport og komme med?

Link to comment
Share on other sites

Har brukt 7 grams Scenar i 6,5x55 på due. Skudd midt i brystet eller rett fra siden gav minimale kjøttødeleggelser. Har også skutt noe måker og ravn med denne kula. Men var litt for mye "take off" med påfølgende flyveturer før dem tok kvelden etter min smak. Ser ut som denne virker mest som en helmantel for meg. Har skutt på rev 2 ganger med 9 grams Scenar. Den ene fikk jeg livet av til slutt, den andre fant jeg aldri. Ble for dårlig blodspor.

 

Scenar ser jeg på som en kule til smått vilt man vil ødelegge så lite som mulig. På større fugl er jeg mer skeptisk.

Link to comment
Share on other sites

Ang. kakkemetoden, er det noen her som kjøpte den dien som gjorde samme jobben pluss litt til?(jevnere tupp og bedre BC)? Var en laaang tråd om den på SL. Noen som har en rapport og komme med?

 

 

Ja, jeg kjøpte en slik. Whidden Gunworks Bullet Pointing Die heter den. Spisser kula ekstra ved å klemme sammen tuppen slik at meplaten får en mindre frontal diameter. På noen kuler, spesielt i mindre kaliber, vil det kunne forbedre BC'en noe. I alle tilfelle vil den gjøre BC mere jevn fra kule til kule.

 

Jeg har så langt bare pointet 250grs Scenar i 338 og 300 SMK i 338. Har så langt ikke fått gjennomført noen klinisk test av ekspansjon, men presisjonen ser ikke ut til å lide av det.

 

Jeg har tatt noen bilder av prosessen. Tanken var å lage en egen tråd om dette her inne etter hvert, men har ikke kommet så langt ennå :(

 

Døgnet har bare så mange timer :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har selv skutt noen hundre ryper med scenar i 6,5 . Med 7gr. scenar gikk ca 1 av 10 ryper i fillebiter , 8gr. scenar fungerte noe bedre , men den ødela for mye den også etter min smak . Gikk over til Norma Jaktmatch 7,8gr. Den fungerer helt perfekt , har ennå ikke ødelagt den første rypa med den . Den kan være litt vrien å få god presisjon med (scenar gikk jo omtrent hull i hull) , men lader du selv har du mulighet til å prøve deg fram . Har også prøvd Norma diamond-line , den så ut til å fungere bra .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...