Jump to content

Marlin 1895GG?


Vaquero

Recommended Posts

Jeg har sett litt i tråden "Er bøylerifler noe å ha", personlig har jeg litt sans for disse. Jeg er linksskytter og bøyle går fint, jeg har en mod 94 i 30-30W. Det blir korte hold på rådyr og plinking.

Jeg har en 7mm. Rem.Mag i 26" løp som er hvovedbørsa mi på elg, men nå sikler jeg på en "hundeførerbørse" eller "krattskaubørse" for dirverse deler av terrenget og under visse forhold.

Jeg ser for meg åpne sikter. Jeg har en MarlinGG 18,5" pipe for hånden i 45/70. Jeg har lyst på den, men lurer på om jeg får den til å holde kravet til storvilt. Det som er litt spesielt for den jeg kikker på er at den har "portet" munning/mange hull for å kompensere. Mitt spørsmål:

Porten vil vel ta noe av farten? 18,5" eller 47cm. pipe er kort, klarer den å holde kravet?

 

NB: Jeg er en ivrig hjemmelader, så jeg ser ikke for meg kjøpeammo.

 

Er det noen på Kammeret som har erfaring med dette?

Link to comment
Share on other sites

Løp å kjøp!

Nydelig rifle og kaliber spør meg. Og jeg lader ikke hjemme heller.

Jeg synes ikke det er store forskjellen i lyd på portet løp og ikke portet løp. Større forskjell mellom forskjellige ladinger vil jeg si, du må jo selfølgelig ha h,værn uansett.

Kan jeg friste med ett bilde fra siste jakt? :roll: (1895GS)

/N

D2D5DDD2-5592-4CC8-AD86-CDB2341631FD-11043-00001380CA19361702liten.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser for meg åpne sikter.

 

da vil jeg anbefale jaktdiopter/ ghost ring sikte

F.eks noe fra Skinner: http://skinnersights.com/

 

ellers enig med de andre, bare løp&kjøp.

 

Min er i 450 Marlin da, men den er temmelig lik 45/70. Lader selv, så langt mest blykuler (fra Clarry Haglund) på 350 og 400 grain

 

Kruttlysten:

hva slags sikte/skinne du har der?

Link to comment
Share on other sites

Skinnen er en "XS Lever Scout Mount" skinne: http://www.xssights.com/index.php?nID=s ... copemounts" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Optikken er en Leupold M8 EER X2 montert i Warne 1" QD low matte rings.

Nydelig kombinasjon. Ufatteligt rask å bruke på jakt. Jeg lettet lenge før jeg fant ut att denne optikken faktisk fungerte i en scoutmontasje!

 

Har ikke fått fingeren ut enda.. men self skall jeg kjøpe meg en skinnersight å montere bakpå :mrgreen:

/K

Link to comment
Share on other sites

... og jeg har faktisk en Leopold M8 2X EER på tur, kjøpt fra en her på forumet :)

Godt å høre at den funker bra.

 

Ja jeg er kjempefornøyd!

Jeg lurte lenge på om ikke øyeavstanden var alt for lang, siden dette er en kikkert for håndvåpen .. men det er den slett ikke.

Self litt spørs hvor langt/nært øyet du plaserer optikken på skinnen selfølgelig, men jeg har til gode i hvert fall 5cm. En venn av meg hade likt å bruke hele lengden på scoutskinnen, så dette er jo noe forskjellig fra person til person.

/K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Marlin Guide gun med 18;5" pipe på hånden (nesten hvis selger godtar pris) 47cm.pipe.Det er et våpen som er anskaffet for over 10år siden med portet pipe. Får jeg den for en vettug pris er jeg sterkt fristet. Jeg må kvitte meg med et våpen fra våpengarderoben min, den teller 6 i dag. Jeg har "grønt lys fra politiet" hvis jeg bytter inn et mindre interessant våpen, så kan jeg kjøpe et annet. Jeg har flere banevåpen, korte og lange. Jeg liker å sitte ved ladebenken fremfor Tven, jeg mangler for tiden litt upløyd mark som eks. en 45/70. Jeg ønsker en korting til klatring i ulent terreng, er linksskytter med et langt forhold til lever action som Win. Mod.94. Jeg lker mekanismen, men er oppmerksom på begrensningene med tanke på skyteavstand. Jeg vurderer også en helt ny MarlinGS/rusrfri, hvis selger av den brukte drømmer om en for høy pr

Jeg vurderer stadig kjøp av våpen for baneskyting som pistoler og rifler. Innen jakt har jeg en nydelig 7mm.Rem.mag. som hovedverktøy og som har nedlagt flere elger og rådyr. Fire andre våpen er ren rekreasjon til ladeutfordringer og "koseskyting" Eks.7,5x54 Mas, en fransk armerifle som er kjøpt uskutt. En Mosin Nagant mod.44 også kjøpt strøken og uskutt. En 30-30 Winchester mod.94 til rådyr og plinking. En marlin 1895GS ville være "romlemantisk" i tettskogen og på laderommet. Flere av disse modellene er å finne til salgs, ofte lite slitt/brukt. Men prisene ligger ofte ikke langt under en ny etter det jeg ser. Jeg har to rifler med kikkert, men trives godt med åpne sikter også, Marlin rifla blir nok utstyrt med en Skinner Ghostringtype.

Jeg får se hva jeg gjør etter jakta, trenger noe nytt å klå på i vinter.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte den helt ny med den nye type rifling (ballard) primært for å skyte blykuler med.Har prøvd med ghostring men endte opp med en Weaver 1-3x20.Dette siktet passer godt på denne.

Når det gjelder kuler har jeg brukt saeco sin 265 gr kule for gaschek.Ladda denne til max i min rifle og fikk samlinger på jevnt over 5 cm på 5 skudd.Denne kula har den beste presisjonen av alle kuletyper som er støpt som jeg har prøvd.Til jakt har jeg brukt Hornady sin 265 gr kule,ladet med samme ladning som blykula med vitavouri N120 krutt.Denne kula har jevnt gode samlinger på 2-3 cm på 100m.Har ikke skutt elg med denne ennå da 416 Rem mag rifla blir med som oftest på elgjakt.Skal jakte rådyr fram mot jul og da er det 444,n sin tur til å bli med ut.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en i .444 marlin og er meget fornøyd. Jeg støper kuler selv med bra resultat.

 

Min har den litt eldre micro groove riflingen. Det går veldig fint med støpte kuler i denne også, MEN det er viktig og være klar over at bruker man støpte kuler i en Marlin .444 skal de være på ca .432 - .433

(dvs litt større en .44 mag i støpte kuler) i følge Marlin selv og på Marlinowners forumet så bør nye Marlin rifler også ha kuler i .432-433.

 

Bruker du kuler med mantel kan du selvsagt bruke kuler beregnet på .44 magnum (.429), men på nært hold så vil .444 rifla gi høyere hastighet en det kula er konstuert for. Det finnes nå mange gode kuler som er lagd for .444 marlin. Se denne kule testen:

 

http://www.marlinowners.com/forum/444-m ... nship.html

 

En annen morsom greie er at du lett kan lade ned .444 til kraften av en .44 special om du skal bruken den til rådyr etc.

 

Utvalget av ammo er nok større for 45-70, men .444 skyter litt flatere på lengere hold.

Link to comment
Share on other sites

357 skrev

Min har den litt eldre micro groove riflingen. Det går veldig fint med støpte kuler i denne også, MEN det er viktig og være klar over at bruker man støpte kuler i en Marlin .444 skal de være på ca .432 - .433

 

Jeg har brukt seise die .429 altså det samme som mine 44 revolvere og fått bra resultater med den diameteren.

Link to comment
Share on other sites

Når du støper kuler må blykulene seizes i en smøre die for å få fett i smørerillene og korekt diameter,i mitt løp går kuler seiza ,429 godt,desuten kaster de fleste kuletenger i 44 kuler med diameter ,429,Dette kan man regulere med å bruke forskellige legeringer på blyet.Det er ikke microgroove riffling i mitt løp.De litt eldre Marlin riflene har microgroove mens nye har ballard riffling

Link to comment
Share on other sites

Fra wikipedia:

 

Best cast bullet accuracy in the .444 Marlin is attained when utilizing bullets sized to .432" diameter, both in the older "Micro-Grooved" and the newer "Ballard" style barrels. This bullet diameter is dictated more by the large diameter of chamber throats than by groove diameter of the barrel. A projectile closely fitting the throat dimensions greatly enhances the cast bullet performance of this cartridge

 

Men har du fått bra resultat med en støpt .429 kule så er det jo ingengrunn til å gå opp. Jeg hadde en .44 magnum med ballard, men måtte opp i .430, på mantel så brukte jeg .429.

 

Jeg synes utvalget av gode og billige .44 kuler nå er ganske bra om man ikke har lyst til å støpe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...