Jump to content

Spesial pistol


sindre.S.K

Recommended Posts

Sjekk ut Ruger SR22, tror størrelsen er innenfor. En artig liten sak som treffer overraskende godt.

DA er langt og grumsete, men SA er grei. (Er vandt med Glock, så alt går i grisen...)

Det sies at den skal takle all 22 ammo og det ser ut til å stemme bra.

Har skutt ca 1000 skudd og pusset løp og sleide bare et par ganger.

Federal champin bulk og CCI standard spiser den som bare det :)

 

http://www.pvas.no/?PageID=1006&ItemID=3410

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er jo om du vil ha en fin og artig spesialpistol som du kan hevde deg greit med, eller om du vil opp i poengstriden.

 

Spesialpistol er jo en klasse opprettet for å beholde gamle frakkepistoler, som Beretta Cheetah og annen .22, .25 og .32-moro. Dessverre kom noen på at om de sager og filer litt i Hammerli X-Esse eller andre matchpistoler går de innenfor kravene, og kan benyttes.

Her er med andre ord to leire. De som filer seg innenfor, og de som deltar slik klassen var ment.

 

Det finnes moderne pistoler som går innenfor uten filing også, som Sig P238. ...om bare .380-ammo var rimeligere og bedre tilgjengelig :D

Evt. kan du gå rett over i "fordi vi kan"-klassen med Para Warthog, .45 spesialpistol. Dette vil skaffe deg ca samme reaksjoner som om du stiller med en .460 i magnum-klassen, "Hva i huleste skal du med det beistet der?" :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan alltids ofre meg å kjøpe en Sig P238 jeg, må bare ditche waltheren da... 8) Om du har en til overs :twisted:

Minner forøvrig på at NM i spesialfelt har blitt vunnet med mye rart, inkludert en beretta 71 (Som er en kongepistol - og jeg savner min beretta 70 serie pistol... :cry: )

Link to comment
Share on other sites

Nå skal Stenvaag begynne å selge Hammerli Xesse Stenvaag edition som går rett i kassa fra fabrikk ...

 

Nordby gunshop selger en "filt" Xesse ... har skutt med en slik og den ligger nå langt oppe på lista over våpen som skal handles, bør prøves før du vurderer en gammel røver ;-)

 

Begge koster rundt 7 laks

Link to comment
Share on other sites

Og den Exsessen er definisjoen på hva man bør ha om man ønsker å hevde seg i Spesialpistol og Hurtig spesialpistol.

 

Selv har jeg en Beretta m71 (fantastisk våpen, har effektivt avlivet det meste opp til og med okse på over 250kg med den). I tillegg har modellen en interesang historie i Mossads tjeneste, så man føler at man skyter med en våpentype som har historie bak seg. De beste samlingene jeg har oppnådd (krevde steinhardt fokus) med de to jeg har skutt med, har ligget på ca en fyrstikkeske på 25m med vanlig CCI Standard skutt stående tohånds (men det er krevende å skyte med så kort siktelinje og en så liten pistol i store never, så slike samlinger kommer desverre kun untaksvis. Men våpenet er god for de).

 

Morro og med historie, er min merkelapp på våpenet.

Kjøp Exsesse om en vil vinne (går nok den veien jeg også, om jeg finner en måte å beholde Berettaen på, den blir sansynligvis den siste som forsvinner ut av skapet mitt).

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Har en ombygged Beretta 76 ... Den går som bare det. På en god dag (av meg) så holder den tien, ikke noe uvanlig at jeg skyter 47 og oppover med den på presisjonsskive 25m.

 

Har og en Walther PP i 22lr, og den er og gøy å skyte med. Den skal få litt lenger løp sånn at den akkurat passer inn i kassen til SP, og mulighet til å montere demper :) historien om PP-en går fra WWII til massevis bruk som tjenestevåpen rett til James Bond (her er det en PPK).

 

Så jeg anbefaler Beretta 70 serien eller Walther PP! Skikkelig stålvåpen (ok, noen aluminium deler og) som føles bra i hendene.

 

Wolfgang

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Det har jo blitt solgt ferdig kappede versjoner av kort x-esse i flere år. Hva er fordelene med Stenvaag modellen over den ferdig tilpassede modellen som f.eks Nordby Gunshop selger?

 

Stenvaags modell har vel.

+Sport avtrekk (hva i praksis er forskjellen?)

+Dreibart korn

 

- Kornet er mye lenger bak på pipa

- "Loddet" (plastikk) frempå pipa er ikke på denne noe som gir et dårligere inntrykk visuelt

- All kapping i lengderetningen ser ut til å ha blitt gjort på pipa

 

Hadde vært morsomt å høre fra noen som har prøvd begge versjonene

Link to comment
Share on other sites

He he, ja jeg mente pistolen og ikke henda dine ja. Da blir det nok en slik en på meg også gitt. Snakket med Stenvaag nå på morningen, og han hadde noen ekstra som kunne selges til oss som ikke har stått på noen liste. Dette kombinert med at søknaden ligger klar og at Winge ikke har ringt meg ang. den Shadowen jeg bestilte gjør nok at det blir et lite impulskjøp på spesialpistol i stedet.

 

Jeg kommer vel egentlig til å bruke min til det meste av .22 disipliner til å begynne med. Rørtenger har jeg aldri hatt smaken for, og jeg gidder ikke skyte 50 bom med en tøff 1911 .22 hver trening heller. Med denne så har jeg forhåpentligvis noe som både ser ut som en (liten) pistol og kan treffe bedre enn mange "tøffe" .22'er. Og så kan jeg jo prøve å hevde meg i spesialpistol også, som en bonus. :mrgreen:

 

Eller er jeg helt på jordet her og burde kjøpe noe helt annet enn denne lille knerten?

Link to comment
Share on other sites

Var litt det jeg tenkte. Jeg har skutt med en større x-esse før (uten anatomiske skjefter) og likte den veldig godt. Anatomike skjefter er utelukket, jeg liker det rett og slett ikke. Så jeg tenker at her får jeg en flott pistol til generell trening, pluss en skikkelig god spesialpistol. Kommer nok ikke til å vinne NM i fin mot alle rørtengene, men det er da heller ikke ambisjonen. KM i spesialpistol derimot...

 

Da er det avgjort, sender søknad i dag.

Link to comment
Share on other sites

Takk takk Johan, det var godt å høre. Var usikker på om dette var riktig, men jeg treffer nok ikke noe dårligere med denne enn jeg ville gjort med Shadow og Kadet-kit som var den opprinnelige planen. Jeg har lyst til å være med i sommer ja, men med tanke på at kona har termin i midten av april så kan jeg nesten ikke love noe akkurat nå.

 

Men nå skal jeg slutte å kuppe denne tråden. Søknad er nå sendt til Stenvaag, så da regner jeg med at jeg får en snerten liten pistol i posten til uka.

 

Sindre, takk så mye igjen for bilder som hjalp meg med å bestemme meg.

Link to comment
Share on other sites

Det har jo blitt solgt ferdig kappede versjoner av kort x-esse i flere år. Hva er fordelene med Stenvaag modellen over den ferdig tilpassede modellen som f.eks Nordby Gunshop selger?

 

Stenvaags modell har vel.

+Sport avtrekk (hva i praksis er forskjellen?)

+Dreibart korn

 

- Kornet er mye lenger bak på pipa

- "Loddet" (plastikk) frempå pipa er ikke på denne noe som gir et dårligere inntrykk visuelt

- All kapping i lengderetningen ser ut til å ha blitt gjort på pipa

 

Hadde vært morsomt å høre fra noen som har prøvd begge versjonene

Har kun prøvd kortet kort standard og den er god, Stenvaags er slik den er beskrevet først og fremst en kort Exesse sport og ikke en standard (derav ett avtrekk man bare kan drømme om i standard utgaven, jeg har prøvd sport utgaven og vil klart si at der er det den store forskejellen er). Og siden dette er en kort sport, har den skikkeligt dreibart og utbyttbart korn (som på min Hammerli sp20).

Etter spec å dømme er dette en spesialracer av klasse. Den kortede standard kort utgaven var ikke dum, denne tar det hele opp på semi match nivå. Prisen er etter mitt syn rimelig med tanke på at dette ikke er en kortet standard, men en kortet sport om opplysningene om avtrekk er korrekt. Det vil forundre meg mye om denne ikke vil sette standarden for spes pistol i lange tider fremmover. (Kan ikke se en eneste fabrikk pistol som kommer i nærheten.).

Link to comment
Share on other sites

Var model stenvaag ferdig utviklet på nm?

Er sikkert litt smak og behag, det jeg har og utsette er at kornet kunne vært litt lenger fremme på løpet, også litt uvant og måtte slippe avtrekket helt frem og kunne ta nytt. Men når olavM har bestilt så ser jeg ikke bort fra at det er en mod stenvaag på pallen i NM. :smile:

Vil du ta en test så skal vi sikkert få til det

Link to comment
Share on other sites

Du vil kanskje revurdere dette: viewtopic.php?f=15&t=79133

 

Jeg hadde mulighet til å kjøpe en veldig billig X-esse og så modifisere, men jeg valgte å bare kjøpe en ferdig modifisert X-esse kort/short/kurtz da disse fortsatt har gjenger mellom løpet og godset i sleiden fremme. Ved å kappe en av de andre X-esse-modellene så sitter man plutselig uten gjenger og løpet må limes. Det virket ikke for meg som en fullgod løsning.

Link to comment
Share on other sites

...og da var min kommet i hus. Førsteinntrykket er meget positivt. Den var tyngre i hånda enn jeg forventet, og hadde absolutt et større og mer komfortabelt grep enn jeg turte å håpe på.

 

Jeg måtte ut en liten tur for å prøve herligheten, men med -15 grader ute og en bekmørk skau som standplass så er det ikke lett å foreta den helt store presisjonstesten. Den får nok heller komme på treninga til torsdag. Den funksjonerte feilfritt med CCI Standard.

 

Flott pistol, og rask og god service fra Stenvaag. Jeg er kjempefornøyd, og ville nok ikke ha noen betenkeligheter med å anbefale denne videre.

Link to comment
Share on other sites

Er det forresten noen som vet hvordan det er å tørrklikke litt med denne? Helt uproblematisk, eller bør for all del unngås? På f.eks. min Ruger 10/22 står det i manualen at det bare er å tørrklikke til krampa tar deg, men jeg vet om andre randtenningsbørser hvor dette absolutt bør unngås. Jeg fant ikke noe hverken for eller imot i manualen til Stenvaag'en. Anyone?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...