Jump to content

Elgkjøtt fra ´03, spise eller ei? Hva sier dere?


Propell

Recommended Posts

Skal servere viltgryte til en del mennesker og har en del elgkjøtt fra 2003. Hvis det hadde vært til meg er jeg ikke i tvil, jeg ville spist det. Det lukter ikke gærnt, men i halvfrosset tilstand luktet det litt rart. Etter en stund på benken ble lukten meget bedre! Og det er noe frostskader. Har ligget godt og kaldt i frysefolie, men noe hull i folien har det blitt.

 

Hva sier dere? Servere eller ei?

Link to comment
Share on other sites

Har det vært frosset er det garantert ikke noe problem å spise det, men det kan jo fort være litt blast i smaken. Eller så er jo forslaget til forrige mann, om å steke en bit å teste, ett godt råd.

 

Edit: Da har du jo fått/smakt svaret :)

 

Jepp, men jeg sliter som fa.. med å kjenne om en vin er dårlig. Men kjøtt burde være lettere.

Link to comment
Share on other sites

Sjøl i hermetisk tilstand vil diverse varer bli utsatt for denaturering. Det gjelder spesielt varer som inneholder fett, som harskner hvis det ligger lenge nok, sjøl om det ikke er tilgang på luft. Tidligere i år var det en svensk matvarekjede som merket om gammel militær-RSP med ny "holdbarhetsdato". RSP-en ble undersøkt, og konklusjonen var at den var så harsknet at den ikke burde brukes til bikkjemat (men kanskje til ulveåte? :mrgreen: )

 

Elgkjøtt er magert - heldigvis. Jeg tror "rekorden" min er 7 år - men da ble kjøttet tint, og "kontrollert" etter beste evne - og malt opp til kjøttdeig. 5 år bruker ikke by på særlig problem, hvis det er store stykker (med ribbe-biter etc. blir overflaten for stor). Men det må ikke ha kommet luft til - og det må ha vært godt pakket. Jeg legger kjøttet i plastposer, med litt vann, og klemmer ut all lufta - en slags primitiv vakuum-pakking. Det funker OK.

Link to comment
Share on other sites

Forrige helg spiste jeg bogstek av ren fra 2001. Den var meget god, men det begynner nok å nærme seg det punktet at jeg spiser resten av den årgangen midt i uken.

Har også igjen to elgsteker fra 1999- de skal bli spennende å gå løs på. Tror nok jeg tester dem en gang jeg skal spise alene...

Link to comment
Share on other sites

I dag ble gryta servert, og det ble bare positive tilbakemeldinger! Sa selvfølgelig ikke noe om alderen på kjøttet :winke1:

Måtte være ganske hard på bortskjæringa av frostskadet kjøtt, men det som ble igjen var suverent. Lagde en rødvinsmarinade som jeg lot kjøttet ligge i et døgn.

 

normal_Gryte.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...