Jump to content

Hvilke .458 kuler til elgjakt?


Cardinal

Recommended Posts

Har nå fått 458 Lott'en og lurer litt på hvilke kuler jeg skal gå for til evt elgjakt.

Planen var å teste noen 350gr TSX i ca 2400-2500fps i papir for se hvordan de oppfører seg. Har noen andre testet 300-400gr kuler? 400gr Woodleigh/Swift er jo "sikre" valg, men vet ikke så mye om de lettere.

360gr Rhino er jo ett alternativ men pga pris ville jeg nok heller gå for Woodleigh da.

Link to comment
Share on other sites

400gr. Woodleigh pp er gode saker. Ekspanderer til det herligste "soppen" du kan tenke deg. Den er det riktignok inegen vits i gå noe særlig over 730 ms. med. Den er veldig myk, men holder restvekta utrolig godt. Skutt i vannkanner på kloss hold er restvekta fortsatt over 90%.

Link to comment
Share on other sites

Så woodleigh lager 600 grain kuler i .458..... :D

 

Interessant det må jeg sjekke opp nærmere snart, vil prøve de i .450 NE Rugeren min og se hvordan de går .

 

Skal vi se hvordan var det den ukjente låta av Åge Aleksandersen var igjen nå, " Mykje krutt og tunga kula..." :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

I min 458 Lott kommer jeg til å gå for 450 grs Barnes TSX. Jeg har ikke skutt noe dyr med den selv (enda 8) ), men det er en kule med veldig gode skussmål. Da har du jo også en kule som kan brukes på det meste på denne kloden! Barnes X åpner også normalt lett slik at den kan fungere på litt hold på mindre arter også :D

Link to comment
Share on other sites

I min 458 Lott kommer jeg til å gå for 450 grs Barnes TSX. Jeg har ikke skutt noe dyr med den selv (enda 8) ), men det er en kule med veldig gode skussmål. Da har du jo også en kule som kan brukes på det meste på denne kloden! Barnes X åpner også normalt lett slik at den kan fungere på litt hold på mindre arter også :D

 

 

Testet den i våte tlf-kataloger i forrige uke.

Ladet til ca 2250fps, gikk igjennom ca 50cm IIRC. Tre fliker brakk av og restvekta var på 385,8gr.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Testet den i våte tlf-kataloger i forrige uke.

Ladet til ca 2250fps, gikk igjennom ca 50cm IIRC. Tre fliker brakk av og restvekta var på 385,8gr.

Hva er IIRC? :oops:

Men det at den legger igjen 3 fliker er vel ikke krise? Jeg vil tro at det balansen mellom å åpne lett samtidig som den skal pennetrere selv ved hard motstand? Restvekte er jo enda over 85%

Link to comment
Share on other sites

sorry, IIRC = If I remember correctly

 

neida det at tre av flikene forsvant er ikke noen stor krise. Selv om man ser bortifra den siste, er diameteren fremdeles like stor som en 165gr Woodleigh vi testet i en 308 tidligere....

 

Håper å få testet lit mer i papir senere.

Link to comment
Share on other sites

sorry, IIRC = If I remember correctly.

:lol:

Skal teste litt utover høsten jeg også, men jeg presterte å skru i stykker min Leupold kikkert når jeg skulle stramme skikkelig fast pga kraftig kaliber... :roll::oops: (Invendig linse sprakk)

Men jeg håper det blir fixet på livstid-garantien, den er i USA nå.

Link to comment
Share on other sites

Så woodleigh lager 600 grain kuler i .458..... :D

 

 

ikke ifølge websidene deres. Tipper han bare husket feil og tenkte på Woodleighs 550gr

 

Neida, eska er gammel, uåpnet og merket med "softpoint" og 600grs. Kan være det er Barnes, ikke helt sikker?? FIkk ikke nok kvalitetstid med Lotta før jeg måtte på jobb igjen:-)

Link to comment
Share on other sites

"ladet til max burde de legge ned både elg og skytter"

 

He-he :D

 

Når jeg var i Zim - var det en østerriker der som virkelig skulle "slå ihjel" Big 5 med hardt ladd grovt skyts.

 

Gutta som stod bak den kroppen der - når han testskjøt - bare ristet på hodet - og håpet at de ikke trakk loddet om å være PH for ham.

De visste hvordan det ville gå :wink:

 

Nok kan liksom bli nok :D (selv om han var 190 og minst 130 kg - og det var ikke "daukjøtt eller flesk").

 

Når jeg lader min GG med ganske så nær max. ladninger med CP 460 gr. - synes jeg det er lite moro å skyte.

Link to comment
Share on other sites

Neida, eska er gammel, uåpnet og merket med "softpoint" og 600grs. Kan være det er Barnes, ikke helt sikker?? FIkk ikke nok kvalitetstid med Lotta før jeg måtte på jobb igjen:-)

 

 

Barnes lager 600gr SP, så det kan stemme.

Også mulig Hawk gjør det, er ikke helt sikker

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Går og venter på å få Lotta mi....og bruker ventetida på å lese meg opp om kuler og krutt i kaliberet, og ser lott videoer på youtube.

 

Men, er det mange som har forsøkt kaliberet, og omtalte kuler på elg?

 

Isåfall håper jeg på innspill. Har felt endel elg med 375HH, og er spent på forskjellene :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke erfaring med Lott, men begynner å bli litt med 458 win mag.

 

Har skutt noen elger med 500 grain Swift, noen med 500 grain Woodleigh og foreløpig en med 400 grain North Fork. 500 grain gir gjennomskyting uansett, 400 grainkula fant jeg i skinnet på utgangssiden.

 

A-frame ga fine slakt, men litt lite reaksjon i skuddøyeblikket, noe som har endt opp med et par unødvendige oppfølgingsskudd. Woodleigh gir ikke så fine slakt, og lager større hull, men med umiddelbar reaksjon i skuddøyeblikket. North Fork ga fint slakt og grei reaksjon (oksen datt etter to meter) men her har jeg litt for lite grunnlag til å si noe.

 

500 grainskulene er ladet til ca 630-640 m/s utgangshastighet, 400 grain til rett under 700 m/s. Litt mindre enn du kan få i Lott, men tviler på at det har stor betydning. Det er moderate hastigheter uansett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...