Jump to content

12/70 med 1/2 trangboring til gåsejakt?


Høntersen

Recommended Posts

Jeg kjøpte meg en SKB halvauto 12/70 med fast 1/2 trangboring våren 08 og har skutt en del leirduer med den. Ei utrolig god hagle og har lite lyst å selge den!

 

Problemet mitt nå er bare at jeg er noe usikker på hvor skikket denne hagla er til gåsejakt... Brukte 3 skudd på ei gås med vismuth 4 hagl før ho datt. Avstand var ca.20m. Er det mulig å finne ammo som gjør jobben bedre eller bør jeg selge hagla å kjøpe ei med utskiftbare choker og 76 kammer? Er kanskje Wingmaster eller HS svaret på problemet mitt?

 

Alle innspill mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt 20 stk. Kent Impact Tungsten Matrix til den nette sum av 700,- :shock:

Har ikke fått prøvd de i hagla enda, men håper de skal gi meg et trangt og fint skuddbilde.

 

Tenkte også jeg skulle prøve Federal Speed Shock nr 3. Dette er jo stål, men har en utgangshastighet på ca 470 m/s. Stål gir vel også et noe trangere skuddbilde enn f.e bly og vismuth..?

 

Men slik jeg forstår det så skal det altså gå greit å bruke 12/70 med 1/2 trangboring så lenge jeg finner den rette ammoen..?

Link to comment
Share on other sites

Det største problemet med vismut har vel på noen patroner vært altfor lav hastighet!Tror heller ikke vismuthagla oppfører seg som bly i viltet,men det er vanskelig å bevise.Selv har jeg dårlig erfaring med dem,liker bedre tungsten matrix.Men hva i allverden skal man med magnumladninger på 52gram??!!

Link to comment
Share on other sites

Er kanskje Wingmaster eller HS svaret på problemet mitt?

Det skal du ikke se bort fra. Jeg fikk ei gås i år. Skutt med HS US6, 12/70 og IC, på 30-35 meters hold. Ned som en sekk, svak baksing med den ene vingen da jeg gikk og henta den, blod nedover hele brystet og ut av nebbet.

 

De siste par årene har jeg brukt HS US6, IC i nedre og HS US4 1/2 i øvre. Funker som bare det så lenge mannen bak kolben gjør det han skal. Lovlig dyre skudd, men der jeg jakter blir det ikke så mange skuddene. Halvflaska med dotsup er en større utgiftspost ved den jakta enn hva ammoen er ;)

Link to comment
Share on other sites

Syns stadig jeg leser om vismut som slår svakt, eller svakere enn folk tror. Rart, det har jo nesten samme egenvekt som bly, kan det være noe med ladningen?

 

Nei! Vismut har langt ifra samme egenskaper som bly. Ihvertfall ikke når det kommer fart inn i bildet.

 

Differansen i egenvekt gjør at bly har ca 16% mere energi ut i fra løpet enn vismut med samme utgangshastighet. Samtidig vil vismuthagl miste farten fortere pga lettere egenvekt men samme overflate for luftmotstand. Dette utgjør en god del på 25-30m.

 

Og, nei jeg ville aldri ha skutt på gås med vismut nr 4. Det blir nesten for rypepatron å regne.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...