Jump to content

Grovkaliber prosjekt!


Daywalker

Recommended Posts

Endrer denne litt.

For de som alt har bidratt i denne tråden: takker :)

Kasse er funnet og venter egentlig bare på onkel blå skal bli ferdi med papir arbeidet.

Trenger litt hjelp fremover på denne så håper der er noen som har bry til å øse litt av sin visdom.

Tanken bak børsa er ei rein jakt børse/hygge børse i et grovt kaliber.

Siden dette er noe jeg aldri har syslet med før er der mange ubesvarte spm som jeg garantert kommer til å trenge litt hjelp med.

 

Nesten det viktigste: Hvor finner jeg en dyktig børsemaker som tar på seg en slik jobb?

Spm 2: Hvilke kaliber er der å velge mellom som regnes som grov kaliber?

Spm3: Valg av stokk, åpen for forslag om tre eller plast...

Spm4: Valg av siktemiddel, åpne/ kikkert?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har hatt to Brno 602 i 375 og har nå en CZ 550 Magnum. Jeg liker avtrekksløsningen på CZ 550 uendelig mye bedre enn 602. Jeg ville brukt en CZ 550 til det du nevner. Jeg har vært borti to stk 602er i 500 A-Square og såvidt klådd på en CZ i 450 Rigby. Det er plass nok til disse patronene og i USA så lager CZ en Custom Safari i 505 Gibbs.

Husk på at hvis du bygger opp noe på denne låskassen og tenker på en M70 type sikring så vil du mest sannsynlig miste låsingen av boltmuffen. På min CZ vil jeg heller ha den originale sikringen og beholde låsing av boltmuffen.

Jeg har prøvd å få tak i Johansen og Recknagel Magnum Mauser M98 kasser uten hell. Jeg nekter å betale 20' ekstra for et stempel av Mauser emblemet. Da bruker jeg heller CZen min som den er(i 458 Lott og m/ McMillan Safari stokk).

Jeg kjøpte nylig en Enfield 1917 kasse( brukt til mange svære patroner i USA, se A-Square Hannibal), men det er mye jobb før den er grei til et slikt prosjekt du snakker om.

Link to comment
Share on other sites

500 A-Square er langt over grensen for hva jeg vil utsette meg for m.h.t. rekyl. Ytelsene finner du på Wikipedia. For å få opp vekta på en rifle for grove kraftige kalibre; velg solid pipeprofil. Tre er sikkert bra som skjeftemateriale, men jeg valgte som sagt en komposittstokk til min CZ i 458 win mag/Lott. Det er børsemakere som sier at de helst ikke vil bruke laminat i slike tungt rekylerende rifler, de regner med at det kan sprekke på sikt.

De få skuddene jeg skjøt med 500 A-Square var i en veldig lett rifle med originalstokk fra Brno med Bayersk svinerygg, pipa så ut som en haglepipe. Jeg aner ikke hvilken hastighet det var snakk om men kulevekta var over 500 gr trur eg. Takket nei til flere skudd.

Det var i følge eieren av den lette rifla, enkelt å lage hylser til 500en, han brukte nye 460 Weatherby hvis jeg husker rett. Han hadde også noe originalhylser fra A-Square om jeg husker rett.

Skulle jeg trenge noe mer enn 458 Lott så hadde jeg gått for 450 Rigby, mer enn nok futt i den. Ser at den er blitt relativt populær siden introduksjonen for få år siden. 450 Rigby er utvidet fra 416 Rigby, 460 Weatherby er en modifisert 416 Rigby. For elefant og bøffel så vil .458" kuler ha bedre penertrasjonsevne enn .510" når kulevekt og hastighet er den samme.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt med Donner sin .500 Asquare, den var veldig kontrollerbar med sin skjefteform. Orginal Asquare rifle. Lette kolber og krumme er ikek noe som passer på grov rifler. Men den skal ikke 2x4 heller. Min grøveste i bolt jeg har er .404 med en kolbeform som gør den veldig god i bruk og reduserer rekylen deretter . men den formen ville passe bra på en .458 Lott eller kanskje .500 Jeffery også .

Link to comment
Share on other sites

De få skuddene jeg skjøt med 500 A-Square var i en veldig lett rifle med originalstokk fra Brno med Bayersk svinerygg, pipa så ut som en haglepipe. Jeg aner ikke hvilken hastighet det var snakk om men kulevekta var over 500 gr trur eg. Takket nei til flere skudd.

 

auu! 500 A-square med lett rifle og krumkjepp stokk hadde jeg glatt stått over :!:

Link to comment
Share on other sites

Mullins@ Er det tre eller plast kolbe du har? Noe du kunne hatt muligheter til lagt ut bilde av evt forhandler om det er hyllevare?

Har vært i kontakt med en hyggelig herre som hadde ei 602 magnum i 375 H&H stående som jeg kunne overta for en grei pris.

Så det ser ut til at kassa er i boks.

Da er neste runde i tenke boksen om hvilke kaliber en skal prøve seg på.

Har hatt en tråd her inne før angående dette og ble vel ikke mye klokere.

Så om der er noen som har noen gode forslag er det bare å legge ut, gjerne også litt info om akkurat dette kaliberet.

Ellers trenger jeg en smed på sikt.

Noen som har erfaringer med børsemakeren på Pedersens våpenlager i kr sand?

Evt andre å anbefale....

Link to comment
Share on other sites

Mens du lurer på hva du skal bygge kan du jo brosje om børsa til 375Weatherby, en patron jeg har hatt lyst på siden Våpenjournalen hadde en artikkel om en slik 602. Med elefant og greier på bildene, riktignok en norsk sirkuselefant da..

 

Jeg har en 458Lott, trivelig patron/børse som skyter bra med alt fra slappe 458WM ladninger til kjakaknuserladninger med 600grs kuler. Om jeg en gang dropper all fornuft og vinner i Lotto blir det en 505Gibbs av den-nokså ufornuftig men jeg er sikker på at det er gøy!

Link to comment
Share on other sites

Skal vel innrømme at tanken på en 505 har streifet innom et par ganger.

Ikke for at behovet pr dags dato er stor, men fordi jeg har lyst på

noe som ikke er så veldig vanlig og ikke alle har. Er også nevnt en 450 her tidligere

og det er kanskje noe som må kikkes litt nærmere på. Må i første omgang få hjem den i 375

så får jeg ta det derfra...

Link to comment
Share on other sites

Hvis du først har begynt med en Brno 602 og vil ha noe grovt, hvorfor ikke en short, ugly shockingly big bore 505 Gibbs, for å låne litt fra ? Den krever nok sitt å få til å mate, men kanskje mindre enn en 500 Jeffery med sin rabattkrage.

 

En sånn har vært på min kjekt å ha-liste siden litt over tjue år siden, da jeg kikket på Herman Erdals prosjektbørse, jeg mener den var på en Santa Barbara-kasse.

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2@ du må gjerne poste ladedata her, moro å se hva du putter i og evt hvor mye.

Bukken @ Der svirrer en tanke i hodet som omhandler 505 gibbs, hadde vært moro om noen som hadde gjennomført slikt med en 602 tidligere kunne lagt ut noen bilder evt litt om hvordan ting ble gjennomført. Alt av grove prosjekt er av interesse... :D

Trenger også tips mht stokktype og materiale samt utforming som er best for å ta unna grov rekyl.

Har inne søknad på donor børsa i 375 samt løp i 505 så er en smule spent på svaret.

Noen som vet hvordan mulighetene til å få igjennom noe slikt er?

Link to comment
Share on other sites

Børsa setter nydelige trekløver med 400grs Woodleigh ladet til 740m/s (mener jeg det var).

 

Jeg hadde en periode hvor jeg sprengladet men etterhvert som tenner løsnet og håret grånet har jeg lagt meg på ca maxladninger for 458winmag. Så får en heller revurdre når lottokupongen går inn (noe som ville være et mirakle på høyde Jesus påskestunt siden jeg ikke tipper...) og bøffeljakt blir aktuellt.

Link to comment
Share on other sites

416 rigby var mitt valg. Ble bygd på en vector double sqare bridge magnum mauser av Tonheim. Han hadde flere låskasser.

Sekskantet rustfritt Lothar Walter løp med integrerte sikter. Presisjonen er ned mot 20 mm skutt med 4x kikkert.

God hastighet med 400 gr kuler, penetrerer godt, og er god nok til alt som rører seg på landjorden. Den er også akseptabel på elg.

Link to comment
Share on other sites

Kom gjerne med bilder :mrgreen:

Har som nevnt tidligere lurt veldig på 505 gibbs, mye pga at lysten til å eie noe som ikke så mange andre har er stor. Pluss at det er et kaliber som oser fordums prakt og stort stort vilt.

Søknaden som ble levert inn var på 375 H&H som donor børsa er i pluss en i 505 gibbs.

De gikk begge igjennom etter en meget hyggelig prat med herren på våpen kontoret.

Så unnskyldninger finns ikke, det eneste må være dyre dier og lade komponenter.

Ser at det finnes noen stokk produsenter som leverer ferdige glassfiber stokker ment for 602 magnum. Og det frister med plast definitivt, eneste minus er kanskje vekt. Blir fort litt lett...

:roll::roll:

Har hørt masse skryt om han som jobber i kr sand hos pedersens våpenlager,men klarer ikke å spore opp noe av det han har gjort tidligere. Noen som kan hjelpe ????

Link to comment
Share on other sites

Her er min 602 kal 375(Dronninga):IMAG01982_zps1c86f6e8.jpg?t=1349663616

 

Kjøpte et Mc Millan skjefte,og den blei betydelig bedre å skyte med i forhold til med orginal stokken.

Med tanke på vekt så skal det ikke forundre meg om det går å få lagt inn litt ekstra vekt både forran og bak i denne plast stokken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...