Jump to content

Spørsmål ang våpensøknad


alfsen

Recommended Posts

Har liggende en godkjent våpensøknad på halvautomatisk salongrifle. Det er ikke fyllt ut noe på fabrikkmerke, modellbetegnelse, eller om jeg skal kjøpe av forhandler eller privat.

Kan jeg bruke denne til å kjøpe rifle av privatperson? Eller må jeg sende inn ny søknad på det spesifike våpenet jeg skal kjøpe?

 

Har sett meg ut en Ruger SR-22RT på finn.no som selges av en uregistrert forhandler. Det er vel det samme som en privatperson regner jeg med?

 

Holder det ikke at selger skriver på modellnummer, fabrikkmerke, våpennummer osv?

 

Har lest litt på forumet her, uten å helt funnet svar på dette..

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen, og takk for svar.

 

Fikk avklart dette nå. Stemmer som dere sier, han var registrert forhandler :-)

 

Men nå lurer jeg på en annen ting. På den godkjente våpensøknaden min er det krysset av for halvautomatisk våpen. Men under der igjen, der hvor det står: Søkes det om våpen av type maskingevær, karabin eller maskinpistol (herunder også våpen i halvautomatisk utførelse), der er det krysset av på Nei. Er dette riktig eller? Ville bare forsikre meg om at våpenkontoret ikke har gjort noe feil når de har godkjent denne søknaden.

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig. Den rubrikken der er for typiske praktisk-våpen alà AR15.

Maskingevær: Sier seg selv den :lol:

Karabin: Langvåpen i riflekaliber som er mindre enn minstelengden på 84cm.

Maskinpistol: Under 84cm og i pistolkaliber.

Samtlige av dem er enten halv-auto eller full-auto eller noe annet som gjør at man skyter mer enn 1 skudd ved å trekke inn avtrekkeren.

 

Den rugeren går ikke under den kategorien, selv om den ligner på ei litt mer militærrifle, men i bunn og grunn er det ei 10/22 med annen stokk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg klarer ikke å finne SR-22RT på ruger.com, men antar at den klarer lovkrav på løps- og totallengde ettersom den er til salgs her i landet.

 

Lurer på om den er lovlig til jakt, dog? Tenker spesielt på følgende tekst i utøvelsesforskriften: "Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke pistol, revolver, halvautomatiske våpen av militær karakter eller helautomatiske skytevåpen." -- Hva betyr egentlig dette..?

 

Dessuten må vel modellen ha vært i salg en stund for å være lovlig i det hele tatt? Tenker da på følgende: "Halvautomatiske rifler i kaliber .22 long rifle som oppfyller kravene til minimum totallengde og løpslengde etter våpenforskriften § 2 første ledd er godkjent for erverv, eie og besittelse til jakt, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, dersom skytevåpenet har vært lovlig omsatt før ikrafttredelse av denne forskriften." (fra forskrift om forbudte våpen). - Greit at det egentlig er en 10/22, men er man fortsatt på trygg grunn når produsenten kaller den SR-22?

Link to comment
Share on other sites

http://www.ruger.com/products/sr22Rifle/models.html :winke1:

 

Den er lovlig til jakt, men kommer inn under "du burde ikke bruke den for det"-kategorien. Grunnet folk som ikke har peiling vil jo tro det er et skummelt våpen.

 

Militær karakter er militære og sivile utgaver av for eksempel M16 og AR15. En Ruger 10/22 med en stokk som ligner på AR, faller ikke under den kategorien.

Link to comment
Share on other sites

Justèrbar kolbe er også lovlig, så lenge våpenets totale lengde med innfelt kolbe ikke er mindre enn 84cm :winke1:

 

Eneste er nok den farlige flammedemperen som ATF ikke vil sende ut. (Litt merkelig, da jeg har kjøpt flere flammedempere fra Junaiten) Men kan være at de ikke må være påmontèrt eller noe sånt.

Link to comment
Share on other sites

Ser på annonsen du sikter til nå... den med "militær" utseende er ikke lovlig, du kjøper deg sansyneligvis ett problem om du kjøper den, jeg tipper du også har rett når det gjelder forhandler status på vedkommende selger, for du må vel være forhandler for og ha det våpenet i hus uten at verden skal lage problemer, du får sikkert kjøpt den det er ikke det, men har en sett du har den og han ikke får en likedan,så kan vedkommende få en våpen kontroll på deg.. å da henger du :-( men forall del ett pent våpen :-)

Link to comment
Share on other sites

Tror vi har vært gjennom denne debatten en del ganger nå. Selv jeg har fått med meg at stokkens utseende ikke er avgjørende for om et våpen er av "militær karakter" eller ikke.

 

Et annet spørsmål er om man til jakt er bedre tjent med en "vanlig" 10/22 (som du får til halve prisen)... Men du, så mye morsomt stash man kan henge på SR-22 utgaven uten større viderverdigheter :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nu vel... det synses mye....

Rugers SR-22 (varianter) er ikke forbudt til jakt,enda... og det er vel det beste man kan si om det. Men viltlovens intensjoner er at slike våpen med miltært utseende (og ja, det er stokken som avgjør) ikke skal brukes på jakt. Så selv om man ikke nødvedigvis gjør noe galt om man jakter med en, vil det nok på sikt få konsekvenser i form av nye innstramnnger (Slik så mange andre forsøk på å strekke grenser har gjort)

Vider er det faktisk slik at våpentype også skal være spesifisert på halvauto 22 rifler nå. Ikke alle har fått med seg dette enda, så i en periode vil det være overlapping. Jeg mener det er galt (spesielt i disse tider) å søke om og bruke et våpen av det utsende til jakt. Men den debatten om hva som er egnet (og hva som bør bruykes) til jakt hører kanskje hjemme i en annen tråd?

 

Forøvrig

SR22 er innvilget tidligere på spesifisert søknad (min blant annet) så den er De-facto godkjent i norge

Og Den uregistrerte forhandleren er en annerkejnt våpenforhandler jeg har handlet en del maed og bare hatt god erfarinf hos. Uregistrert er bare Finn språk for at de ikke betaler for bedriftspakken der.

Link to comment
Share on other sites

Ser det ble litt diskusjon her om hvorvidt SR-22 burde være lovlig til jakt i norge. Har sjekket med forhandler, og denne rifla er godkjent til jakt (enn så lenge, fikk jeg fortalt) bare så det er sagt.

 

Skal innrømme at jeg falt litt for utseende på denne rifla, selv om det egentlig bare er en "pimpet" ruger 10/22 når det kommer til stykket. Kan ikke sjønne at det skulle være noe problem, enten rifla ser sånn eller slik ut.

 

Det viktigste er vel at rifla fungerer som ett verktøy til det man skal bruke den til. Om man bruker denne militærliknende rifla, eller en standard 10/22 til jakt burde vel være ett fett, de gjør jo begge samme nytten.

 

Må være lov å kjøpe ett nyttevåpen, som i tillegg har litt moro faktor ;-)

Link to comment
Share on other sites

Legg merke til det forhandleren sa:

Har sjekket med forhandler, og denne rifla er godkjent til jakt (enn så lenge, fikk jeg fortalt) bare så det er sagt.

 

For min del, og de fleste andre her inne på kammeret, så er dette en opplagt sannhet:

Det viktigste er vel at rifla fungerer som ett verktøy til det man skal bruke den til. Om man bruker denne militærliknende rifla, eller en standard 10/22 til jakt burde vel være ett fett, de gjør jo begge samme nytten.

Men det er desverre ikke så enkelt. Det er Direktoratet for Naturforvaltning som har kommet med begrensninger om militært utseede i forhold til jakt. De ønsker ikke miltært utseende våpen (Inkludert repeter, altså ikke bare halvauto rifler) i norsk skog. Blant annet for å bevare jaktens gode anseelse blant befolkningen. De vil rett og slett ikek at ola og kari turgåer skal møte mennesker med våpen som ligner krigsvåpen fra film og tv i skogen.

 

For oss som jobber intenst opp mot det å hindre et toltalforbud mot halvautovåpen i kongeriket, er det også lite motiverende å se at man velger å prioritere sine egen lyster fremfor å knappt et år etter 22 juli, prøver å omgå lovverkets intensjoner. Min påstand, er at dette, som alle andre forsøk på å tøye strikken vil føre til mer begrensninger.

 

For å oppsummere det:

Det er nok ikke forubudt å søke om og erverve en slik til jakt om du får tilatelse, men jeg tror ikke det er en god ide.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med hassel. Vi bør være forsiktig med hva vi viser oss med i de norske skoger i disse tider.

En sr 22 er selfølgelig ikke noe farligere enn en standard 10 22, men dette vet ikke alle vi møter i skogen

noe om. Vi vil ikke ha noe negativt bilde av norske jegere. Det var jo en gang en viss walter rifle som ikke

ble tillat brukt til jakt. Jeg har ingenting i mot halvautomater, eier slike våpen selv, inkludert en ruger 10 22.

Jeg har vært fristet til å bytte til mer taktisk kolbe, men har ikke gjort det nettopp pga. av jeg ikke vil skape et

feilt inntrykk av meg som jeger. Tenk på alle oss som ønsker å beholde våres halvautomater, og kjøp heller en

standard ruger 10 22. Det tror jeg både du og alle oss andre er bedre tjent med. Viss du ønsker et våpen med

millitært utseende kan du jo begynne med praktisk :D .

Link to comment
Share on other sites

Joda, med all respekt, jeg ser poenget. Jeg har ingen lyst til å skremme eventuelle turgåere eller andre som man kan treffe på i skauen med denne.

Er jo ikke interessert i å birda til at norske jegere får ett dårlig rykte på seg. Så det er vel kanskje best å bruke denne rifla til øvelsesskyting og i områder der man ikke treffer på folk som kan bli skremt.

 

Har en til tradisjonell bolt rifle som jeg kan bruke i skauen, den ser ikke så veldig skremmende ut :-)

Link to comment
Share on other sites

Så om du ønsker ei rifle som ser taktisk ut, kjøp heller standard 10/22 og benytt den stokken som følger med til jakt, deretter kjøper du Archangel/Nomad/Whatever-stokk og bruker den når du vil den skal se kul ut eller du vil plinke.

 

Som andre (inkludert meg selv) er at selv om SR22 er foreløpig lov til jakt, burde du ikke bruke den for det pga sarte sjeler du kan komme over.

Link to comment
Share on other sites

Justèrbar kolbe er også lovlig, så lenge våpenets totale lengde med innfelt kolbe ikke er mindre enn 84cm :winke1:

 

Eneste er nok den farlige flammedemperen som ATF ikke vil sende ut. (Litt merkelig, da jeg har kjøpt flere flammedempere fra Junaiten) Men kan være at de ikke må være påmontèrt eller noe sånt.

SR22R er kortere en 84cm med innfelt kolbe (det kan man gjøre noe med her hjemme, men ATF vill som du sier ikke eksportere noe med den "farlige" flammedemperen).

 

SR22RC har jeg sett på selv, og det er kun å skru ut en umbrakoskru så kan man justere lengden dit man ønsker, for så å låse lengden med å skru inn igjen umbrakoskruen. Enkelt og greit, og en hendig måte å justere rifla både for far, mor, og barn.

 

Jeg lot være å kjøpe en RC, fordi jeg anser den som ett brudd på intensjone med lovgivningen om jakt med militært utseende våpen. I tillegg blir den litt for mye wannabe AR for meg.

Link to comment
Share on other sites

De ønsker ikke miltært utseende våpen (Inkludert repeter,

 

En slik regel vil si at en Remington 700 med svart syntstokk og tofot også er "uønsket".

 

Men dette er enkelt å ordne når man skal på jakt med sin skremmende og egoistisk innkjøpte SR (som for øvrig ikke er annet enn en 10/22 droppet inn i et Nordic Components chassis - vesentlig bedre enn enkelte lignende produkter, forresten). Heng på kamotape og ghillienett, og sørg for at børsen er dekket av kvist og kvas, så er det ingen som ser hva det er for noe.

 

Eller kjøp en rimelig/brukt 10/22 stokk å sette på, og kanskje en sixpence og eplenikkers 8)

Link to comment
Share on other sites

Javisst, og i høringssvarene fikk DN i stor grad vite hvor David kjøpte lettølet, som et enkelt nettsøk vil vise.

 

Men, on topic: Vi kan kanskje være enig i at til springe-omkring-i-skogen-og-på-fjellet-jakt er ikke SR-22 verdens mest velegnete innretning, vekten er i utganspunktet høyere enn for en takedown-versjon eller for den saks skyld en tactical 10/22, og med alskens duppedingser (samt lyng og bar) på vil man fort få vesentlig mer å bære på enn det er naturlig å ønske seg med en salongrifle. Til å ligge i ro på en eller annen gård og jakte trost eller kråke passer den vel imidlertid ganske ok.

Link to comment
Share on other sites

Nå spør jeg kanskje dumt, men går det ann å kjøpe en SR-22 og en Ruger 10/22 stock og sette på den tradisjonelle stock'en når man skal på jakt?

Jeg er helt enig i at vi ikke burde fly rundt i skogen med en SR-22. Men på banen synes jeg vi bør akseptere litt "pimpa" våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...