Jump to content

Kjøp av rifle, men ikke til jakt! Får jeg lov?


Telefonoperatør

Recommended Posts

Heisann alle rifleskyttere. Jeg er medlem av pistolklubb og er snart ferdig med min karantenetid. Da skal det handles. Har endel spørsmål som jeg ikke ser helt klart i lovverket.

 

Jeg skal kjøpe 2 pistoler, en .22 og en 9mm, og har da 2 linjer igjen på våpensøknaden. Jeg er medlem av PISTOLskytterklubb, og ikke tatt jegerlappen (tror heller ikke jeg kommer til å gjøre det) men jeg ønsker i tillegg å kjøpe en rifle, samt overdra en Krag etter min avdøde bestefar. Disse skal bli brukt til å skyte på blink på 100, 200 og 500 meters bane. Må jeg gjøre noe ekstra i forhold til rifle før jeg sender inn søknaden? Når jeg ser ann mitt eget ervervsgrunnlag så ser jeg jo at det er litt snevert. Noe sier meg at "skyting på bane for morro skyld" ikke helt slår ann på våpenkontoret, selv om loven slik jeg skjønte den var kun "å være medlem av godkjent skytterklubb".

 

Det er ikke snakk om noen harryvarianter á la CheyTac, Barrett eller DSR-1, det er snakk om en en snill liten Remingtom 700 i .308.

 

Selv etter mange år i Forsvaret med mye kontakt med mye morro så føler jeg meg plutselig helt blank her blandt "sivilistene". Lovverk og erverv var liksom aldri noe tema.

Link to comment
Share on other sites

Side 30 omhandler arv av våpen https://www.politi.no/vedlegg/lokale_ve ... gg_998.pdf

 

Når deg kommer til den andre rifla må du nok enten ta jegerprøven eller melde deg inn i ett forbund som driver med rifleskyting.

 

To lenker som er greie å ha bokmerket

http://www.lovdata.no/all/nl-19610609-001.html

https://www.politi.no/vedlegg/lokale_ve ... gg_998.pdf

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Passe tåpelig å måtte ta jegerprøven kun for å kunne skyte med et bolt-action gevær om jeg ikke skal jakte. Er ikke nødvendigvis ute etter noen snarvei. Heller en fornuftig fremgangsmåte ifm det jeg faktisk skal bruke den til. Derfor jeg spør. Jeg skal altids klare å se forskjellen på en blink og en elg. Har kikket på benkeskyting, noe som virker av interesse, men det eksisterer dessverre ikke der jeg bor.

 

EDIT: Takk slemmo, dette innebærer ikke jegerprøven? Pistolskytterklubben jeg er medlem av er vel en undergruppe av det lokale NJFF så da er jeg vel allerede medlem. Kan det være så enkelt? :-/

Link to comment
Share on other sites

Telefonoperatør,

 

Du sier 100, 200 og 500m. Da sier noe meg at du ikke skal ha ei Featherweight rifle med Aimpoint på, og jeg må si jeg lukter at den militært inspirerte pistolskytteren ikke vil synes jaktfelt og stående skyting på lang arm mot jerpe på 39m er spesielt givende... Men si gjerne noe om hva slags skyting du vil drive med?

Hvor holder du til?

 

Der det er størst sjanse for at du finner likesinnede er vel strengt tatt enten i en NFPS-klubb som driver med praktisk rifle, eller i en NBSF-klubb som driver med langholdsskyting. Vanlig benkeskyting er ikke lenger det mest vanlige i NBSF.

Det er jo litt få klubber, men det er ikke uvanlig at folk er medlemmer i klubber 20-30 mil unna, og kjører inn for enkelte treninger og stevner.

 

Det trenger er medlemsskap i en klubb som har et skytterprogram som tillater bruk av rifla du vil ha. Vil du ha en Rem 700 så nytter ikke DFS, men går du for en Sauer, så kan du jo bare melde deg inn i nærmeste skytterlag, gå på noen treninger (de har normalt rifler å låne ut) og bli litt kjent med folk - så får du en attest på at du er medlem, og at du trener regelmessig. Medelmskort, Attest, og gjerne ei resultatliste med ditt navn på (de har stevner hele tiden, gjerne på etteriddager i uka nå om høsten) er ren "trumf" på våpenkontoret.

Vil du IKKE ha en Sauer, eller vil være mer ærlig mellom bruksområde og bruk, så tror jeg NBSF er det beste valget - melde seg inn i nærmeste klubb, "vise sitt åsyn for folket", dvs. trene sammen med dem - det er forskjellig hvor mye som trengs, og bor du avsides så skjønner folk det, få en attest fra klubben (ikke sikkert det trengs, men det er nærmest en garanti for godkjent søknad)

 

Igjen, si vor du bor, og folk her inne vil kunne flagge hvor de er, og hva de skyter, og du vil kunne ta kontakt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bor et stykke sør for Drammen. Vi har en skytterbane med 100 og 200 meters hold, samt et militært skytefelt som ligger et steinkast unna. Sistenevnte skal saneres av Forsvaret da det ligger i brakk. Tror det er snakk om at dette skal overdraes til foreningen en gang i fremtiden. Mener bestemt den er 500 meter, men ærlig talt så slang jeg ut et tall. Nok om det.

 

Det er rett og slett "skarpskytting" for morro og sosialt jeg er ute etter. Har aldri drevet med dette i mitt yngre liv så har endel å ta igjen!

 

Jeg har gjort litt research på praktisk rifle og nærmeste klubb for meg er Kongsberg. Da snakker vi 80 mil. Det samme gjaldt benkskyting. Praktisk rifle kunne jeg jo tenke meg, men det kreves, slik jeg forsto det, ekstremt høyt aktivitetsnivå. Det er jeg rett og slett usikker på om jeg vil være i stand til å oppfylle pr dags dato.

 

Fant NETTOPP ut at jaktfellt ikke er noe som tilbyes av min lokale forening.

 

Takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Det er rett og slett "skarpskytting" for morro og sosialt jeg er ute etter

Høres som NBSF er greia. Men DFS er da vitterlig skarpskyting, Feltskyting er både action og presisjon. OG skytterlag er det overalt. Alle jeg kjenner som driver med dette er medlemmer i både NBSF og DFS

http://www.benchrest.no/

http://www.skytterlag2.no/no/Om_DFS/

DFS bruker et standardvåpen, Sauer 200STR, til baneskyting og diverse feltøvelser, bane er 200m for voksne, liggende i de lavere klassene, og så mere avansert. Feltøvelsene er ut til 600m, og skytes både fort og sakte.

En Sauer er ei langt bedre rifle enn det går an å få en Rem 700 til å bli, på alle vis unntatt vekt., og svært mange av de aktive NBSF skytterene har en eller flere Sauere.

 

Sauer 200STR, delene er .22LR ombyggingssettet, da skyter en superbillig på 100m eller hele vinteren inne på 15m

IMG_5297.jpg

 

Med kikkertsikte

IMG_5312.jpg

 

Som "langholdsrifle" med kikkert og SSG 3000 stokk, det tar 5 minutter å bygge om mellom 6.5x55 og 7.62x51 eller .22LR, så jeg kan ha langholdsrifle fem på 2 og vhja. tre umbrakonøkler ha DFS matchrifle klokka 2.

IMG_0049.jpg

 

Skummel skarpskytterrifle, i .22LR :roll:

IMG_6659.jpg

 

Den skyter slik, på 100m

IMG_0046.jpg

 

Og iallefall såpass, på 500m

IMG_0007.jpg

 

 

 

 

Bor et stykke sør for Drammen

Det er en drøss NBSFere rundt Drammen, jeg vet ikke hvor de skyter, kan da ikke sokne til HOBK og Blaker hele gjengen? Trolig skyter de 100 og 200m på en DFS-bane. Men det kommer folk ned til oss (Kristiansand) når vi har langholdstreninger øst for Krs., og på stevner kommer de fra både Horten og Moss.. og Stavanger.

Det er mulig at direkte medlemsskap i NBSF er veien å gå, det tror jeg er mulig, eller i en av de aktive klubbene, dvs. HOBK eller SBSK.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bor et stykke sør for Drammen.

Jeg har gjort litt research på praktisk rifle og nærmeste klubb for meg er Kongsberg. Da snakker vi 80 mil.

 

Et stykke sør for Drammen... 80mil til Kongsberg?

Da regner jeg med at 80mil er 40mil en vei? Ser jeg på kartet 40 mil sør for Drammen, så... Mulig geografien min ikke er god, men likevel.

Det er ca.30mil til Kristiansand, 40mil så er du vel i Stavanger, men dette er vestover for Drammen. Begge disse har klubber i NBSF

Link to comment
Share on other sites

Sier meg enig i MrControl her. Om det ikke er spesielle overbevisninger eller grunner til at du ikke ønsker å ta jegerprøven, hadde jeg hoppet på et kurs. Det er en liten pris å betale i forhold til rifle-priser etc. Har du jegerprøven står du mye friere i valg av våpen.

 

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

12gauge,

 

Kan du nevne ei rifle som er noe å ha på, som er tillatt til jakt, men ikke i et av NBSF sine skyteprogrammer?

Noe annet er at trådstarter nokså sikkert ville blitt hekta på jakt også. Med de utgifter og komplikasjoner det medfører... Bare å ta jegerprøven, det er få skyttere som ikke jakter tror jeg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ingen spesielle overbevisninger egentlig, men sånn sett erverver jeg jo våpen til noe jeg uansett ikke kommer til å bruke det til. Sikkert ingen fare, og det er vel det de aller fleste gjør har jeg intrykket av, men det er først og fremst idrettsgrenene som tiltaler meg.

 

Men det er som dere sier, det er vel den beste unnskyldningen for å skaffe seg diverse panger. Inkludert langtholdsrifler.

Link to comment
Share on other sites

M67:

 

Det har jeg ikke satt meg så mye inn i, så det kan jeg ikke. Hadde nok spurt en som har litt mer peiling på den biten :smile:

 

Med "friere til valg" mener jeg at det stilles mindre krav til aktivitet og hva en eventuell klubb har av våpen i sitt program. Du kan velge "fritt" 6 våpen uten noen annen grunn enn jakt. Ja - det er å omgå lovverket litt, men noe galt gjør vi alle... Hehe

Link to comment
Share on other sites

Joda,

 

Men når det er helt unødvendig så trenger en ikke å vri på lovverket - om noen syns det er et problem at folk gjør det, så gjør de noe med det. Trådstarter vil kunne erhverve alle interessante rifler til sitt tiltenkte bruksområde gjennom et aktivt medlemskap i HOBK eller SBSK, eller an annen NBSF-klubb.

Og han kommer til å trene på omtrent det konkurranseprogrammene går ut på - presisjonsskyting. Kanskje kommer han og til å konkurrere.

 

Ser en på resultatene fra helgas 500m UNL stevne, så er nesten enhver boltrifle av noen nevneverdig kvalitet konkurransedyktig også, ikke bare lovlig. Trådstarter har sett på AICS-stokk i en annen tråd, et meget godt valg til den type skyting, og det er et vell av "Rem-footprint" låskasser som passer oppi den. Snart får vi spørsmål om kikkertsikte, og jeg vedder det går i retning av noe med mildotretikkel, høy forstørrelse og så videre.

 

Skal jeg gjette, siden det er militær bakgrunn her, og alt amerikansk er himmelrike :wink: og man har sitt inntrykk om fagfeltet fra internett og forsvaret - Rem 700, AICS, Nightforce? 308 eller 300WM? Det er kult, det er deilig, og det virker. Det virket før, og det virker nå - og utstyr som passer midt oppi et UNL eller F-class stevne.

 

9b2d7324.jpg

 

5dba7ade.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skjønner tegninga :D

 

Det går i retning av Schmidt & Bender av den typen vi har på HK417 i Forsvaret, samt AICS-stokk og gjenget Rem 700 fra artemis. Blir endel penger av dette. Ikke minst inkludert ekstrautstyr som skap, ammo, kofferter og diverse. Så jeg ønsker noe som funker. Feedbacken fra M67 er sånn sett veldig positiv :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...