Jump to content

Våpensøknad


Slasky

Recommended Posts

Hei, skal søke om anskaffelse av en jaktrifle nå, men er litt usikker på en ting.

 

Bor i Trondheim og studerer men er også en del hjemme i drammen hos foreldrene mine. Er også her jeg skal oppbevare våpnene i våpenskap. MÅ jeg søke på politikammeret i Trondheim, eller kan jeg søke i drammen? Skal dit nå, og skal ikke tilbake til Trondheim før om en uke, og elgjakta nærmer seg. Skal kjøpe våpen i drammen også. Hvis jeg må søke i Trondheim, ville det vært mulig å få svar på denne søknaden med en gang mandag morgen, for så å dra til drammen for å handle våpen, eller vil det ta lang tid?

Haster med svar :D

Link to comment
Share on other sites

hvor lang tide dette kan ta er veldig uvist. alt fra samme dag til uker

vis du får levert direkte til våpenkontoert ditt så er det mulig de godkjenner direkte.

 

svare er enkelt hvor du skal søke. hvor står du i folkeregistret at du bor, er dette i drammen så søker du drammen.

har du søkt flytting i til trondheim så er det der. Tror det er noe untak om man har registrert flytting de siste 6mnd. men dette vet de på kontorene.

 

Våpnet skal oppbevares der du bor.

Link to comment
Share on other sites

........ville det vært mulig å få svar på denne søknaden med en gang mandag morgen, for så å dra til drammen for å handle våpen, eller vil det ta lang tid?

Haster med svar :D

 

Det kan ta lang tid..... Min rekord er 6mnd.... Så ikke hold pusten mens du venter, men det kan gå på noen dager også. Vanskelig å forutsi.

Link to comment
Share on other sites

Får vel ta en tur innom politihuset her først å høre da.

Men det må vel være greit å oppbevare våpnene mine i våpenskap hos mine foreldre, er jo ikke akkurat realistisk å skulle ha plass til et våpenskap på mine 12 kvm studenthybel

Du må vise til en kvittering får å ha kjøpt våpenskap og våpenet skal være noe du har kontroll over. Det er en grei vei rundt akkurat sistnevnte og det er at du og din far fyller ut et låneskjema etter at du har fått våpenet i hus. Da har dere begge noe å vise til om det skulle bli aktuelt med en inspeksjon.

 

Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Vestfold våpenkontor innvilget min søknad med forbehold om at jeg kjøpte våpenskap. De ringte å informerte meg om dette. Jeg var treg og hostet ikke opp en kvittering på 6mnd men når jeg dukket opp på kammeret og la den fram fikk jeg søknaden i retur to dager senere innvilget. I mitt tilfelle måtte jeg ha orden på våpenskapet før jeg fikk lov til å kjøpe rifle. Jeg vet at samme våpenkontor har gitt muntlig tommel opp til folk som søker på våpen slik at de ikke har kjøpt et våpenskap de ikke får brukt.

 

Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg la heller ikke fram kvittering når jeg søkte, det var heller aldri noen som ba om å få se den. I Trondheim kjenner jeg ingen som har fått krav om å vise det.

 

Så det at du må vise fram kvittering er bare noe tull enkelte idioter på et våpenkontor driver på med.

Link to comment
Share on other sites

Det med kvittering på våpenskap er bare tull. Du trenger ikke noe skap før du har kjøpt våpen.

Hvordan kan du være så bastant på det? Er ikke mer en én uke siden vk her sa det motsatte når broder'n leverte en søknad på en o/u. Han fikk riktig nok muntlig ja, men like fordømt MÅTTE han ha skap FØR han fikk godkjendt søknaden og kjøpte hagla.

 

@Slasky: Ta en telefon til ditt våpen kontor. DE gir deg riktig svar;-)

Link to comment
Share on other sites

jeg måtte legge med kvitering når jeg søkte i hordaland, og i hedmark måtte min far for 2 uker siden dokumentere at han hadde våpen skap for å få invilget søknad.

 

det heter i reglene at man skal ha våpenskap fra første våpen, og politiet vet vel det at sjekker de ikke det når søknaden blir levert så gidder vel ikke alle skaffe seg.

Link to comment
Share on other sites

Det står ikke noe om att kvittering på våpenskap må fremvises ved våpensøknad noesteder i lover, forskrift osv.

Så det er bare tull, alternativt mangel på kompetanse fra våpenkontorene.

Det er faktisk ganske alvorlig at våpenkontorene ikke følger loven og finner på slike ting som dette.

Link to comment
Share on other sites

1) Tillatelse gis av politimesteren på søkers bosted, jfr. våpenloven § 7 annet ledd. Bosted er der du er folkeregistrert bosatt.

 

2) Våpen skal oppbevares "forsvarlig nedlåst", jfr. våpenloven § 27a første ledd. Bestemmelsen er presisert nærmere i våpenforskriften kapittel 16. Det følger av våpenforskriften § 78 at du må oppbevare våpnene slik at uvedkommende ikke får adgang til dem. "Uvedkommende" inkluderer andre medlemmer av husstanden (straffedom i Hålogaland lagmannsrett, LH-2010-164843) hvis de ikke selv har våpenkort.

 

Det var og er en klar forutsetning i våpenforskriften at våpnene oppbevares på stedet du selv bor (Politidirektoratets avgjørelse VPOD-2010-1915). Hvis dine våpen skal oppbevares hos dine foreldre i perioder du ikke selv bor hos dine foreldre må du få våpenkontorets godkjennelse etter våpenforskriften § 81, alternativt må vilkårene for utlån av våpen i våpenloven § 11 og våpenforskriften kapittel 18 være oppfylt. Sistnevnte vilkår vil regelmessig ikke være oppfylt, fordi utlån bare kan skje for fire uker ad gangen - og jeg regner med du ikke er hjemme hver fjerde uke. En SNAFU her er at den som oppbevarer våpen på dine vegne må ha våpenkort for samme type våpen. Det å være folkeregistrert et sted betyr ikke at det er din bopel etter denne bestemmelsen.

 

Når det gjelder spørsmålet om man kan kreve kvittering for anskaffet våpenskap: Evne og vilje til å oppbevare våpen på en sikker måte er en klar forutsetning for å få (og beholde) våpenkort.

Forvaltningen har rett til å stille vilkår etter den ulovfestede vilkårslæren (se Eckhoff/Smith, Forvaltningsrett, kapittel 25). Vilkåret må ha saklig sammenheng med tillatelsen, det må ikke være uforholdsmessig tyngende, og det må ikke være direkte urimelig. I dette tilfellet er det snakk om et vilkår om at søker dokumenterer at han vil oppfylle sine plikter vedrørende oppbevaring av våpenet. Dette har saklig sammenheng, det er ikke uforholdsmessig tyngende (det flytter kun tidspunktet for når skapet må anskaffes), og det innskrenker ikke søkers handlefrihet på en urimelig måte.

 

I alle tilfelle må forvaltningen ha rett til å stille krav for å vurdere om vilkårene er oppfylt. Det blir i høyden et spørsmål om hvorvidt vilkåret er i strid med de ulovfestede bestemmelsene om at forvaltningens vedtak skal være fundert i likebehandling, saklighet, og rimelighet.

 

At søker kan fremvise kvittering for godkjent våpenskap er derfor ikke et ulovlig vilkår å stille for å innvilge en søknad om ervervstillatelse for våpen.

Link to comment
Share on other sites

Kvittering på våpenskap :shock:

 

Det må vi jo bekrefte selv på søknaden. Skulle jo tro at den bekreftelsen teller mer enn en kvittering.

 

I Fredrikstad har jeg aldri blitt spurt om kvittering av hverken ny eller gammel behandler..

 

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

1: Er du bosatt hjemme hos dine foreldre (iht. folkerigsteret, noe de fleste med hybel nå engang er), kan våpenskapet stå der. (Er man mindreårig har man vel ikke anledning til å ha våpenskapet annet sted?)

 

2: Våpenskapkvitering finnes det egentlig ikke mye hold i lovverket for å kreve. Dette av flere årsaker.

 

a) Om man har søkt på sine første våpen, kan man ikke kreve kvitering på våpenskap. Da man ikke er pliktig til å ha våpenskap før en faktisk har kjøpt våpna, og skal ta de med hjem. (Man kan faktisk kjøpe våpna, og la våpna bli hos selger til våpenskap er i hus helt lovlig.

 

b) Om man har våpen fra før, og søker på flere våpen. Har våpenkontoret rett til å kreve det dokumentert at man har våpenskap. Kvitering eller bilde er i prinsippet ikke noen gyldig dokumentasjon, da det er ens egen signatur på våpensøknad (om man har krysset av for våpenskap) som dokumenterer dette. Likefullt kan våpenkontoret kreve ytterligere dokumentasjon, og da er det opp til de om de godtar kvitering/bilde.

 

3: Som førstegangssøker kan man kreve at de behandler søknaden med kun kryss i søknaden som dokumentasjon, da man ved ett avslag kan sende klage som går til pod. Den klagen skal innvilges. Men jeg anbefaler ikke noen med hastverk til å gjøre slikt, da man helst bør ha anlegg for kverulering samt meget god tid for å kjøre slike "korrigeringsprosesser". (Les du bør være type vingemutteren eller verre :wink: ).

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg fikk en bra en på mitt lokale kontor - hvis det var et nytt skap skulle de se kvittering, men hvis det var et gammelt skap jeg hadde hatt lenge så var det greit hvis jeg ikke hadde det... :crazy: Det er vel tredje gangen jeg har sendt inn noe, de foregående gangene var det ingen som tok opp temaet...

Link to comment
Share on other sites

Vi må vel nesten kunne gå ut fra at denne studenten er folkeregistrert hjemme hos mor og far. Hvis han melder flytting til hybeladressen vil han vel ikke få borteboerstipend. Det var i allefall slik for en million år siden da jeg studerte. Mulig det er endret men jeg tror ikke det.

 

Uansett vet han vel selv om han har levert en flyttemelding til Folkeregisteret, har han det ikke søker han i Drammen, har han meldt flytting søker han i Bartebyen. Men er situasjonen den at han er folkeregistrert i Trondheim må han vel skaffe seg et eget våpenskap på hybelen. Det behøver jo ikke være store saken, det er tilstrekkelig å låse inn sluttstykket i godkjent skap. Da kan resten av våpenet stå i et garderobeskap.

 

"Bor" han hjemme hos mor og far er det nok greit nok at han setter geværet i pappas skap. Tror ikke det skal være nødvendig med utlånserklæring eller et eget "privat" skap. Har forøvrig sendt en henvendelse til POD om dette med barns våpen i fars skap, men så langt har de ikke verdiget meg et svar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...