Jump to content

Carl zeiss duralyt


Arvid.N

Recommended Posts

har en kammerat som som har den nevnte kikkert.. og han har hatt mye problemer.. det er lyset i kikkerten som ikke funker..

han fikk en ny en på garantien men nå skjedde dette igjen kikkerten er ikke et år gammel en gang..

 

noen av dere som har erfaringer med duralyt'en?

har hørt flere som sier at de er mye problemer med duralyt'en.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som om Zeiss ikke har klart å lage et produkt i mellomprisklassen som holder mål. Dette forringer merkenavnet, og hadde jeg vært mr. Carl hadde jeg holdt meg til "high-endprodukter".

Conquest er også mye samme ulla.

Når det gjelder lysbryter, mener jeg løsningen bak på okularet virker mer sårbart. Og mye styggere. Det er kanskje litt OT.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hørest merkeligt ut, at han har hatt 2stk som lyset har streiket på.

 

Har flere duralytter selv, fruen har en og har flere kamerater som har duralytt. Eneste eg har hørt som har vert problem for en, var at han slet med å få den klar. Men han sliter og med synet. Fant ut at victoryen var bedre valg for han.

 

Er iallefall kjempe fornøyd med duralyttene mine i forhold til prisen.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Lyset på min duralyt har også lagt inn årene. Jeg får skrudd det på, men dimmingen fungerer ikke og jeg får heller ikke skrudd det av uten å plukke ut batteriet.

 

Jeg var innom der jeg kjøpte kikkerten, og de anbefalte meg å vente til etter jakta da kikkerten ville bli sendt til tyskland for rep...

 

Jeg regner med det er en garantisak (kikkerten er halvannet år gammel). Hvis ikke, så har Zeiss norge mistet en kunde :)

 

Bortsett fra lyset, så fungerer kikkerten greit nok til sitt bruk. (Dog jeg ønsker meg en swaro 1.5-6 eller tilsvarende til elgbørsa) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Høres ut som om Zeiss ikke har klart å lage et produkt i mellomprisklassen som holder mål. Dette forringer merkenavnet, og hadde jeg vært mr. Carl hadde jeg holdt meg til "high-endprodukter".

Conquest er også mye samme ulla.

Når det gjelder lysbryter, mener jeg løsningen bak på okularet virker mer sårbart. Og mye styggere. Det er kanskje litt OT.

 

 

Kom du med denne konklusjonen etter trådsterters problem??

Imponerende :?

 

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg har en duralyt i 2-8 x42 uten lys, og jeg må si at dette siktet irriterer meg endel.

 

Problemet er at siktet har uskarp kant på lav forstørrelse Fra 4 ganger og opp er det ikke et problem, men effekten er veldig tydelig ved panorering på lav forstørrelse.

 

Og ja jeg har skrudd (og skrudd) på okularet.

 

Må si at dette er skuffende fra Zeiss.

 

Har også en Leopold European i samme prisklasse, men denne er skarp hele veien.

 

Er ferdig med Duralyt for min del.

 

Må også nevne at jeg har en Zeiss Classik og Victory som jeg er veldig fornøyd med.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei.

 

Jeg kjøpte også en Zeiss Duralyt når de ble lansert, Kjøpte en 3-12x50 med lys.

 

Funka veldig bra når den var ok. Men så kom dagen midt i jakta. Når jeg skulle skru på lyset så ville det kun gå på max. Det gikk ikke lenger å justere på lyset. Skrudde du det på så gikk det rett på max å i tilleg gikk det ikke ann å skru det av. Måtte ta ut batteriet for å få av lyset. Leverte den inn. Spurte om jeg kunne få en classic i steden. La ut et lite pris tilleg. Fikk en Zeiss Classic 2,5-10x50 med lys å høyde komp. Treger ikke 1 sekund på det.

 

Så jeg har egentlig dårlig erfaring med lyset til Duralyten, men optisk å alt det der var det ok til den prisen.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg skulle skru på lyset så ville det kun gå på max. Det gikk ikke lenger å justere på lyset. Skrudde du det på så gikk det rett på max å i tilleg gikk det ikke ann å skru det av. Måtte ta ut batteriet for å få av lyset.

 

Nøyaktig dette skjedde med min Victory 2.5-10x50 også. Sendte den til Tyskland for reparasjon, ble reparert kostnadsfritt. Bra service, men irriterende at slikt skjer, må jo ta av kikkert midt i jakta, sende avgårde, vente og så skyte inn på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Ja slikt er kjedelig, spesielt når det skjer midt i jakta.

 

Men servicen til Zeiss er meget god, det skal ikke stå på den for å si det slik. Men har kun hatt dette problemet med en Duralyt å satser på att jeg ikke får disse problemene med de nye kikkertene jeg nå har.

Link to comment
Share on other sites

Hadde akkurat samme problem med lyset på min Dyralyt som flere beskriver her. Ikke mulig å dimme og kun mulige å skru av med å ta ut batteriet. Sendte den til Zeiss Norge og fikk ny etter en uke. Skal ikke klage på det, men det later til at elektronikken er en svakhet på disse kikkertene. Dette blir jo dyrt for Zeiss også i lengden, får derfor håpe på at det blir utbedret på nyere modeller.

 

Johs.

Link to comment
Share on other sites

Har en Duralyt 3-12x50 uten lys som jeg er meget godt fornøyd med.

Jeg har 2 stk Zeiss Victory sikter også. 5-15x50 og en 6-24x56 med lys som selvsagt er bedre, men jeg synes Duralyten er vedig bra optikk for pengene.

 

Mulig at det generelt er et problem med lys retikkel hos Zeiss da lyset i min 6-24x56 fikk samme problemet som Rakken beskrev nå i høst.

Jeg har ikke fått rotet meg til å ringe Zeiss om det ennå :oops:

Link to comment
Share on other sites

Norwegianwoods har du testa din Duralyt 3-12x50 på bukke jakt/ hjorte jakt, morgen og kveld. Lurte på og handle en til kona.

 

Ja, jeg har brukt den på bukkejakt og også ordinær rådyrjakt i skumring og på rev i skumring og måneskinn. Den sitter på en 223, så jeg har ikke brukt den på hjortejakt :)

Den er selvsagt ikke like lyssterk som en Vicory som koster ca 3 ganger så mye eller mer, men du får veldig bra optikk og lysstyrke for prisen synes jeg.

Desidert det beste kjøpet for det prisnivået på kikkertsikter etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Dette er veldig personlig, og sannsynligvis et spørsmål om vane og trening.

 

Noen har kjempeproblemer med noe forstørrelse overhode på korte hold og klager over at de bare ser hår.

 

Andre, jeg innkludert, har overhode ikke problemer med rimelig høy forstørrelse på korte hold og evt kjappe skudd. Jeg har skutt flere dyr på 3-8 meter med 6x og dyr på 15-20 meter med 18x.

 

Jeg også skutt en del leirduer med hagleløpet på en kombi med kikkertsiktet satt på 3x forstørrelse. God trening :)

 

Jeg vil tro at alle kan lett lære seg å skyte raskt og sikkert på meget korte hold på Elg og annet med kikkerten skrudd ned på 3x

Jeg tror største feilen folk gjør er å knipe igjen ene øyet helt eller delvis når de skyter. Jeg skyter alltid med begge øyne åpne.

Link to comment
Share on other sites

har en 3-12x50 på gåsrifla min og 1,5-5x36 på kombi min har ikke hatt noe problem har lyset vært borte så har det vært batrie som har dødd ut jeg persjolig syns det er noen gode sikter men det slår liksom ikke zeiss ht på jaktrifla

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...