Jump to content

Vatn i rifleløpet


schultz_30-06

Recommended Posts

tja. gjeng med rifle på skuldra ein lett regnversdag, veit ikkje kor mykje det er snakk om som kommer ned i løpet. renner vel ned i kammeret i tilleg og forbi sluttstykke, så er vel bare snakk om nokon dråper i løpet. vatn i kammeret er vel heller ikkje heldig. om eg gjeng åleine har eg alltid patron i kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, så da kan vi anta at det kunne ligger noen dråper nede i riflingen når løpet holdes i horisontal posisjon?

Dersom vi også antar at kulen holder helt tett, som vil si at det ikke er mulig for vannet å trekke forbi kulen, samtidig som at kruttgassene holder seg på baksiden av kulen. Vi antar at vannet er inkompresibelt.

 

Da kan jeg se for meg at kulen går litt over vannet, altså at det kommer litt vann, i fremre del, mellom kula og riflingen. Dette gjør at det blir større friksjon for kula, noe som kan føre meg seg høyere trykk. Det kan vel også skje at kula bare presser vannet foran seg, der vannet har en masse som må flyttes på, samtidig vil det gi friksjon mot løpet dersom vi antar vannet som viskøst.

 

Når det kommer til presisjon, vil jeg tro at siden vannet (dersom det er lite) holder seg nede i den ene riflingen, noe som gjør at det blir ulikt press på kula, vil føre til dårligere presisjon.

 

Men dette er bare antagelser. Jeg har ikke testet, eller lest meg opp på hva som skjer med vann i så høye hastigheter. Rett gjerne på meg.

Link to comment
Share on other sites

Det fins ingen grunn til at vannet skal bli til damp før kula når det iallefall, til støv kanskje?

 

- Foran kula, så kommer lufta som er foran kula... I god fart, denne blåser ut mye, blåser av teip foran munningen, og blåser ut det vesentligste av vann i ytre del av løpet iallefall

- så kommer kula, vannet er nå blåst litt utover, men det er et inkompressibelt lag utenpå stålet. Akkurat som om du gnir på en vanndråpe på bordet, så vil kula smøre vannet utover, og siden det har en masse og treghet så krever dette krefter.

- Men kula må kjøre over vannet, så den vil enten bli kalibrert litt ekstra, eller løpet flekser litt ekstra, eller begge deler. Hvor mye avhenger av hvor mye vann det er

- så passerer den, og vannet fordamper, noe som krever energi, og det blir noe lavere trykk bak kula

 

Ettersom vi jakter i regn til stadighet, og jeg aldri med over 30 års interesse for våpen og skyting, har hørt om ei rifle som har tatt skade eller noe av regnvann i løpet, så antar jeg at det er en forsvinnende liten sannsynlighet for at noe problem skal oppstå. Mest sannsynlig fordi vannet blåser ut foran kula, og at alle de andre effekten er små på grunn av det. Kort sagt bekymrer jeg meg ikke - for rust bekymrer jeg meg derimot.

Feltskyting og langholdsskyting har jeg vært med i regnvær så en kunne lure på om harpun hadde vært bedre egnet, presisjonen er ikke merkbart dårligere.

Hagler vet jeg har eksplodert pga. snø i løpet,

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

- Men kula må kjøre over vannet, så den vil enten bli kalibrert litt ekstra, eller løpet flekser litt ekstra, eller begge deler. Hvor mye avhenger av hvor mye vann det er

- så passerer den, og vannet fordamper, noe som krever energi, og det blir noe lavere trykk bak kula

 

Litt interessant tema dette her. Kom bare til å tenke på en ting og det er kokepunktet til vann i forhold til trykk. Med så høyt trykk som er i et rifleløp bak kulen så må jo kokepunktet bli ganske så høyt. Jeg tror ikke dette vannet rekker å fordampe bak kulen da det vil kreve for mye overørt energi på kort tid. Mulig det ikke vil føre til lavere trykk slik jeg tenker nå. Jeg har mere tro på at det oppstår et vakum når kulen har forlatt løpet. Ved vakum faller kokepunktet langt under 100 grader og vannet vil fordampe i en eksplosiv hastighet.

Tenkte bare å gi dere litt flere elementer å ta hensyn til. Her er jeg på tynn is og skal ikke komme med noen påstand.

Link to comment
Share on other sites

gasslekkasje

Er nok noe gasslekkasje også, men det er også mye luft foran kula, og den kommer ut i meget høy hastighet rett foran kula. Kula blir som et stempel, og dette stemplet beveger seg noe fortere enn i et gjennomsnitts luftgevær.

 

Med så høyt trykk som er i et rifleløp bak kulen så må jo kokepunktet bli ganske så høyt. Jeg tror ikke dette vannet rekker å fordampe bak kulen da det vil kreve for mye overørt energi på kort tid.

Nei, og ja. Trykket er nok høyt, men vanndamptrykket er ikke høyt. Ved så høye temperaturer, trykk og generelt hårreisende forhold, så er varmeoverføring meget hurtig. Men "kokepunktet" er neppe 100°C, det har du rett i.

Atmosfæren inni rifleløpet består av en menge forskjellige gasser, og krutt som ikke har brent ennå. Vann inni her vil umiddelbart fordampe, dissossiere til atomer, og delta i reaksjonene med de øvrige kruttgassene. Akkurat det er det liten tvil om. Akkurat som at ikke alt kruttet brenner, så fordamper muligens ikke alt vannet, men det blir nå svært mye synsing etterhvert her.

Hvor mye vann kula vil "kjøre forbi" er jeg mer i tvil om.

 

Som et apropos så kan jeg si at jeg har arbeidet littegrann med eksplosjonssikkerhet med vann ift. flytende metall. Og som Hydrox antyder så har varmeoverføringen avgjørende betydning. Vi eksperimenterte med å helle flytende metaller ned i vann, og bittesmå forskjeller i legering, eller ting som såpe eller andre tilsetninger i vannet kan avgjøre om det freser litt mens vannet koker, eller at vann går over til damp med en kraftig og ødeleggende eksplosjon.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...