Jump to content

Års kvotene på ryper


gordon setter

Recommended Posts

Hva mener folk her på kammeret om at statsskog har satt årskvoter?

 

I troms har de satt en årskvote på 12 ryper.

2 li pr dag og 2 fjell pr dag.

 

Tenker selv det at dette fordrer uærlighet på rapporteringsskjema til neste år. Mange jegere vil nok skyte et mye høyere antall en 12 ryper dette året.

Men hva tror dere da de rapporterer inn?? jeg tipper 12 ryper.

Får vi ikke da en veldig feil fellingsstatistikk for dette året??

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er jo meget godt gjort at kvoten er satt til 12 ryper og prisen for kortet er 1250,- ...... Spesielt med tanke på at det er faktisk en god del fugl i distriktet! Rypetellingene der er jo patetisk gjort. Der det er gjort tellinger er jo plasser der det ikke har vært fugl på mange år. Skulle hatt litt mer sprette tellinger.

Link to comment
Share on other sites

Helt greit med kvoter. Man skal høste av overskuddet, og når det er lite overskudd må da kvotene naturligvis bli lav. Om det er lite eller mye rype er øyet som ser.

 

Helt enig. Dersom det fins et vitenskapelig grunnlag for å hevde at korttidsfredning (1 år eller 2) ville gitt oss en betydelig større, mer produktiv og dermed mer "høstningsbar" rypestamme, så støtter jeg dette også. Jeg tror innstramminger i kvotene, hvertfall i en periode, er et nødvendig onde. Jeg ønsker at mine barnebarns barn også skal kunne høste av denne ressursen.

Link to comment
Share on other sites

jeg syntes en totalfredning er på sin plass til det blir en jaktbar bestand - for så og fortsette med årskvote på kansje bare 10 fugl frem til det blir nok til å sette opp denne med tiden. og dette bør ikke bare gjelde rype, storfuggel og orrfuggel må komme under samme tak!

 

og i tilegg bør predatorjakt belønnes mer!

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Som støkkjeger, og da i hovedsak på skarv har jeg personlig mye mere sans for en årskvote enn en dagskvote på rype. Drar man langt til fjells på skarvjakt står man gjerne opp grytidlig for å komme seg av gårde allerede lenge før sola står opp for å være så langt opp i terrenget som mulig når det lysner, og de få dagene man får muligheten til å kose seg i finvær å muligheten til å skyte seg noen ryper "ekstra" på så høyt til fjells kan man lett telle på en hånd i løpet av en høst. Skal man først kjøre i en time eller to, deretter gå en time elller to før man er oppe i terrenget, så er det i mine øyne mye bedre med en årskvote enn en dagskvote på 2-3 ryper. Jeg tror det hadde blitt mindre "mørketall" med en slik ordning, enn hva tilfellet er med dagens dagskvoteordning. Jeg tror det er ytterst få som setter av en hel dag i fjellet for 2-3 ryper... Har man først tatt seg bryet med å komme seg helt opp dit, så er man der for å skyte seg noen ryper, men også for å nyte naturen, været og alle de andre sanseintrykkene man får på en finværsdag i høyfjellet!

 

Det er mange teorier å meninger rundt årsakene til fuglebestandene rundt om, og det er sikkert mange faktorer som spiller inn. Jeg er ingen ornitolog eller fugleekspert, men mitt inntrykk er man i dag må gå litt lenger enn hva man gjorde for 20-30 år siden for å finne fugl. Når det gjelder skogsfugl å lirype har disse i de senere år i enkelte områder fått kamp om reirplassene sine, og det av mennesker. En halvtimes kjøring fra her jeg bor har vi en fjelldal som fra gammelt av var viden kjent for sin solide skogsfugl og lirypebestand, men i dag ligger det en hytte på nesten hver eneste furukolle å i hver skogklynge innover myrdragene. Veier er bygget både med og uten tillatelse i stor stil slik at Ola å Kari kan kjøre helt opp på hyttetrappa... Denne dalen er nå så godt som tom for fugl, og som småviltjeger får man nesten inntrykk av at det er småviltjegernes "rovdrift" som er årsaken til at fuglene er borte. Det er jeg sterkt uenig i! Den største rovdriften vi har på naturen i dag er etter min oppfatning den vanvittige utbyggingen av hytter å veier i skog og fjell. Dette har tattt helt av, og det vil ha sin pris på sikt! Jeg er overbevist om at dette har vel så stor innvirkning som f.eks klimaet. Klimaet har forandret seg i millioner av år, men ukritisk hytteutbygging Norges fauna har foregått kun de siste 20 åra..

Link to comment
Share on other sites

Det er mange teorier å meninger rundt årsakene til fuglebestandene rundt om, og det er sikkert mange faktorer som spiller inn. Jeg er ingen ornitolog eller fugleekspert, men mitt inntrykk er man i dag må gå litt lenger enn hva man gjorde for 20-30 år siden for å finne fugl.

 

Det stemmer nok det ja. Har hørt at man tidligere skjøt rype helt nede ved bebyggelsen her hjemme, i dag trekker den seg lengre og lengre tilbake. Jeg ser 2 hovedårsaker..:

 

- Bebyggelse. Både hus og hytter, og spesielt sistnevnte gjør at terrenget aldri får ro.

- Predatorbekjempelse. For +50 år siden hadde alle hver sin gris, sau og en gjeng med høner, og i tillegg var jakt en betydelig del av matressursene. Da var det av største viktighet at predatorene ble tatt ut. En rev i hønsehuset var intet mindre enn en katastrofe. Rypebestanden hadde noen gyldne år først på 80-tallet da reveskabben herjet som verst.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om du bor i en annen Troms, men her (Harstad) er det etter det jeg vet 2 li ryper og 2 fjellryper per dag max 6 li og 6 fjell

 

problemet er måten mengde rype måles, de går i faste ruter, vet om en som var med på telling, det var lite å finne i dalen men oppe på fjellet var det veldig mye, men disse kunne ikke bli telt pga. de var ikke ved strekninga som er standard

Link to comment
Share on other sites

problemet er måten mengde rype måles, de går i faste ruter, vet om en som var med på telling, det var lite å finne i dalen men oppe på fjellet var det veldig mye, men disse kunne ikke bli telt pga. de var ikke ved strekninga som er standard

Om det er rypetakseringen du tenker på, er det ikke en telling, men en taksering. Der er et av prinsippene at linjene man skal gå er standardiserte. Det ligger sikkert noen artikler ute som omhandler "distance sampling" eller "distance metoden" som forklarer prinsippet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle støttet en fredning på et par-tre år og samtidig hatt en brukbar skuddpremie på skadevilt.

Hadde man fått en femtilapp eller hundrings for hver skutte kråke og noe mer for ravn, ville man fått en rask og merkbar effekt på småviltet.

Etter den perioden er jeg helt for en kvoteregulering.

Den kan godt være romslig dersom bestanden er tilstrekkelig, men det er ingen vits med et fullstendig frislipp, da dette er utprøvd.

Jeg mener også at 1250,- for et jaktkort er for drøyt.

Link to comment
Share on other sites

problemet er måten mengde rype måles, de går i faste ruter, vet om en som var med på telling, det var lite å finne i dalen men oppe på fjellet var det veldig mye, men disse kunne ikke bli telt pga. de var ikke ved strekninga som er standard

Om det er rypetakseringen du tenker på, er det ikke en telling, men en taksering. Der er et av prinsippene at linjene man skal gå er standardiserte. Det ligger sikkert noen artikler ute som omhandler "distance sampling" eller "distance metoden" som forklarer prinsippet.

 

er ikke taksering nei, de brukte det til å sjekke bestanden, var iallefall det lederen i "Harstad Jeger og fisk" sa til meg, om det er sant eller ei vet jeg ikke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...