Jump to content

.30 kal og 160 - 170 grs jaktkuler - liste


ko-stens

Recommended Posts

Du milde for et utvalg! :shock:

 

Lader .308, men har i grunn aldri brydd meg så mye om hva jeg sender ut av løpet, siden jeg i grunn bare har skutt på banen med denne. Imidlertid åpner det seg litt flere muligheter for jakt med denne ærverdige Sakoen, ser det ut til.

 

Før kjøpte jeg bare Fusion 150 grs. Så begynte jeg å lade for et års tid siden (eller var det to?). Da kjøpte jeg Remington Corelokt som jaktammunisjon, i 165 grs. Ikke skutt noe dyr med den, men den var billig. Den samler veldig bra, men om den er bra på elg eller hjort, vet jeg ikke. Tanken var blant annet villsvin, men har jo aldri kommet meg på slik jakt.

 

Så kjøpte jeg en kule i andre enden av skalaen, Rhino Solid Shank, også i 165 grs, til 8,50 pr kule. Dette var halv pris hos Landrø. De skulle ikke ha den mer. Denne går også som en stråle i børsa mi (prøvde i går, og under innskyting ble det veldig, veldig god samling. Under ti mm på de fire første skuddene. Det femte ble en "flue" ca en cm unna det store hullet med fire i.).

 

Men, hva annet kan jeg prøve til hjort og elg?

 

Har ikke lyst å bruke noe annet enn ca 165 grs-kuler. Ser ut som om dette er ideell vekt i børsa mi. Bruker ellers Sierra Gameking i ca samme vekt, og det går omtrent hull i hull om skytteren gjør jobben.

 

Har laget liste, snekret sammen fra Hjemmelading.no og tatt med pris pr kule.

 

Hva er bra, og hva er ikke bra av disse når det gjelder matvilt? Har egentlig ikke peiling, men regner jo med at de dyre er best, men er det en rimelig en som fungerer bra til mitt bruk? 13,40 er nok for Rhinoen egentlig, men det ser jo ut til at jeg fort kan fortsette med den, om den egner seg til mitt bruk. Tross alt er det ikke det som velter budsjettet... Imidlertid kan en kanskje spare en femmer på en annen kule som er like bra? En femmer spart er en femmer tjent! :wink:

 

Denne lista kan jo også være til hjelp for andre som lurer på kuler til .308, evt andre .30-kalibre. Det er vel ingen som har prøvd alle disse kulene, men det kan være greit å vite litt om hva som definitivt bør styres unna om man skal på jakt på matvilt. Jeg har bare listet opp alle som SER ut som matviltkuler. Noen er homogene, noen er gammeldagse blyspisskuler, og noen er bondede kuler. Noen er bt-kuler, mens andre ikke er det (bt er best på lengre hold, eller er det feil?)

 

Lista:

 

Hornady:

160 grs FTX 3,90

165 grs sp 3,25

165 grs Interbond 6,40

165 grs btsp 3,25

165 grs SST 3,75

165 grs GMX 7,80

168 grs Amax 3,75

 

Norma

165 grs Oryx 9,29

 

Rhino

165 grs Solid Shank 13,38

 

Speer

165 grs GS – Grand Slam 7,60

165 grs Spitzer 3,69

165 grs Spitzer bt 3,80

165 grs Deep Curl ? (ikke hos Hjemmelading - har lest om den her på forumet)

170 grs Flat Nose 3,46

 

Barnes

165 grs Solid bt 6,94

165 grs TSX bt (blyfri?) 9,-

165 grs TSX bt polymer tip ?

 

Berger

168 grs VLD Hunting hpbt 5,50

 

Lapua

170 grs Naturalis 18,50 (!)

 

Nosler

165 grs sp Partition 8,80

165 grs Accubond 6,80

 

Remington

165 grs Accutip ?

165 grs PSP Corelokt 2,85

168 grs UL Ultrabonded 9,- (?)

 

Swift

165 grs Scirocco II 7,50

165 grs A-frame 13,80

 

CDP Blaser

165 grs Blaser 20,- (!)

 

Partizan

170 grs GROM (?) 4,30

 

Sierra

165 grs Gameking 3,60

165 grs Gameking hpbt 3,60

 

Ellers er nok ikke denne lista komplett. Andre butikker kan ha andre kuler og. Prisene kan også variere fra sted til sted, selvsagt.

Link to comment
Share on other sites

ikke alle disse som bør brukes på storvilt.

Hornady:

160 grs FTX denne kulen er beregnet på 3030 winchester, mulig den fungerer dårlig i 308 win hastigheter.

168 grs Amax dette er en match kule. Laget for å skyte hull i papp. Noen mener den funker på vilt. jeg ville aldri skutt storvilt med sånne kuler.

 

Speer

170gr flatnose, 3030 kule.

 

Barnes

165gr solid, ikke en ekspanderende kule, laget for å tåle mye juling og penetrasjon nesten uansett hva den treffer.

 

 

Når det gjelder barnes tsx / ttsx kuler trenger du ikke tyngre kuler en 150gr i 308w for storvilt.

Link to comment
Share on other sites

Hva er ei "god"kule til storvilt?For min del er det viktigste at den ikke flyr i fillebiter ved treff,og det er viktig at dyret ikke løper 600m før det faller!Har sett kuler som funker bra i en bogskudd på stor Elg påkorte hold,men som omtrent ikke ekspanderer på lungeskudd på Rein og Hjort på lengre hold..Så jeg liker kuler som ekspanderer relativt lett,har en restvekt på 70-85% og gir relativt stor diameter.Jeg trenger ikke gjennomskudd nødvendigvis..Samt de må ha en form for låsning av mantel,og gå dypt nok til å gjøre skade i vitale deler.I 3006 er 180gr Mega fin til allround bruk.En kule til "alt" i 308:Foretrekker 165gr selv:Fusion/Deep Curl,Interbond,Scirocco,Accubond,Grand Slam og nye Oryx 165.Nevnte Rihno er sikkert grei til Ren æljjakt

Link to comment
Share on other sites

Flott! Gode innspill her!

 

Ser at Midway også har et hav av muligheter, så en får se litt...

 

Men Rhinokula, er ikke den særlig egnet til hjort? Det er den jeg har planer om å bruke i år, samt at den blir med på elgjakt (gjestejeger og første gangen med børse etter elg, om jakta varer lenge nok til at jeg får blitt med). Som vanlig får en vel ikke sett dyr denne gangen heller, men en kan jo alltids håpe!

 

Har ladet den til ca 800 m/s (husker ikke helt i farta. Dataene ligger i kjelleren).

Link to comment
Share on other sites

Lader 30-06, og som trådstarter har skjønt, er det vekter på 10,7 g som gjelder. Jeg liker at jaktammoen går rundt 850 m/s i dette kaliberet. Har brukt Swift A-frame de siste årene, og er veldig fornøyd med disse. Men man trenger jo variasjon!

 

Bestemte meg derfor å forsøke Hornady i år - jeg har alltid likt Hornady - og valget falt på Interlock BTSP. Jeg valgte dette fordi jeg rett og slett var nysgjerrig på hvordan en tradisjonell blyspisskule med boat tail oppfører seg på vilt. Selv om det står Interlock på pakka, må jeg innrømme at jeg var ganske spent på hvordan dette skulle gå. Forsøkte derfor først på rådyr under bukkejakta (edit: ca 120 meter). Det ga knall og fall på bogskudd: gjennomskudd og heftig ekspansjon. Slik sett bekreftet det hva jeg hadde forventet. Jeg tolererer for så vidt noe kjøttødeleggelse dersom effekten er god og kula gir gjennomskudd. Det jeg derimot likte svært dårlig, var at kula virket lite retningsstabil - fikk inntrykk av at den hadde skiftet retning i dyret.

 

Har nå skutt en hjortekolle og kalv (edit: ca 50 meter) med samme ladningen. Gjennomskudd på begge, så jeg vet ikke noe om restvekt. Slaktene bærer imidlertid tydelig preg av at kula espanderer fort og mye. Nærmere undersøkelse av kolla forsterket mine mistanker om dårlig retningsstabilitet. Hva dette kommer av, vet jeg ikke. Gjetter på at årsaken er kulas ukontrollerte ekspansjon. Tror den både ekspanderer for mye i denne hastigheten og at ekspansjonen ikke er symmetrisk.

 

Uansett. Det er morsomt å få anledning til å forsøke kuler på denne måten. Jeg synes i alle fall at jeg lærte noe.

 

Kommer jeg til å bruke denne kula igjen? Neppe. Når storbukken skal til livs senere i høst gidder jeg ikke å ta sjangser, da bruker jeg nok Swift A. For øvrig er jeg veldig nysgjerrig på nye Norma Oryx 10,7 gram. Noen som har erfaring med denne?

 

O

Link to comment
Share on other sites

Flott! Gode innspill her!

 

Ser at Midway også har et hav av muligheter, så en får se litt...

 

Men Rhinokula, er ikke den særlig egnet til hjort? Det er den jeg har planer om å bruke i år, samt at den blir med på elgjakt (gjestejeger og første gangen med børse etter elg, om jakta varer lenge nok til at jeg får blitt med). Som vanlig får en vel ikke sett dyr denne gangen heller, men en kan jo alltids håpe!

 

Har ladet den til ca 800 m/s (husker ikke helt i farta. Dataene ligger i kjelleren).

Skyt i bogplata så slipper du å lete så lenge etter dyret!Klart du kan skyte alt med denne,men den er solid..

Link to comment
Share on other sites

Det jeg derimot likte svært dårlig, var at kula virket lite retningsstabil - fikk inntrykk av at den hadde skiftet retning i dyret.

 

...... Nærmere undersøkelse av kolla forsterket mine mistanker om dårlig retningsstabilitet. Hva dette kommer av, vet jeg ikke.

 

Denne dårlige retingsstabiliteten (i dyret) er noe som hender fra og til, og spesielt da med kuler konstruert med Boat Tail (BT).

Ganske så "utrivelig" egenlig da kula tar en helt annen ukontrolert retning UT av dyret.

 

Beste løsning for å unngå dette er (tunge) "Round Nose" kuler.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
Flott! Gode innspill her!

 

Ser at Midway også har et hav av muligheter, så en får se litt...

 

Men Rhinokula, er ikke den særlig egnet til hjort? Det er den jeg har planer om å bruke i år, samt at den blir med på elgjakt (gjestejeger og første gangen med børse etter elg, om jakta varer lenge nok til at jeg får blitt med). Som vanlig får en vel ikke sett dyr denne gangen heller, men en kan jo alltids håpe!

 

Har ladet den til ca 800 m/s (husker ikke helt i farta. Dataene ligger i kjelleren).

Hei, ingen problemer med Rhino på hjort. Har ikke kula lenger derav ingen bilde men det var en ekspansjon som på reklamen. Over 90% restvekt. NB dette var fabrikk ammo 180 grain 30.06.

 

Sent fra min E6553 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler varmt Barnes Tipped tsx som allroundkule. Bruker 180grs i 3006n. Hele slekta bruker denne etter å ha prøvd div. andre kuler på elg, hjort og gris. Accubond, ballistic tip, oryx og gameking blir litt for hurtigekspanderende på gris. Om du leter etter blykule er A-frame det beste jeg har vært borti, men som nevnt tidligere i tråden er Ttsx rå på gjennomskyting, har høy restvekt og ødelegger lite mat. God presisjon med vv n160 i de 5 børsene jeg lader til. Kula finnes også i Long range som også er testet ut, ikke store forskjellen. Ttsx funkgerer utmerket ut til 200 meter. Har ikke testet på lengre hold.

 

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...