Jump to content

Hvilken lyddemper til Tikka T3 super varmin


benelli300wmag

Recommended Posts

Lurer på om noen kann gi meg råd om lyddemper til denne.Skall ha lydemper menn lurer på hvilken type som kann passe best,tenker på vekt/balanse kappe løp eller ikke ev hvor mye jeg bør kappe. børsa er 6,5. Børsa er ganske tung i utgansløpet så hadde kansje vert greit med en lett demper har tekt på A tech .

Link to comment
Share on other sites

Størrelsen på demperen er ikke så viktigt, men tyngdpunktforflyttningen er.

Selv bruker jeg en A-Tec CMM6 (stål altså) på min T3 SV i 223Rem. Denne gir mindre tyngdepunkt forflyttning enn Br t8 Reflex (82 kontra 104mm), men litt lenger lengde (195 kontra 102mm på våpenet. Værst er dog tanken på å slenge ytterligere 224g fram på tuppen av løpet (475g kontra 699g). (At CMM6 demper bedre enn Br'n. og ikke har ping lyd, gjør jo ikke saken verre. :wink:

Og så tror jeg enden på ei TS SV pipe må dreies ned for å kunne montere en Br demper (usj).

 

Min balanserer vel langt fremme som den er og er tungt som bly, men jeg valgte stål demper. Fordi jeg skal kunne ligge på bana og knalle i vei til alt gløder, planen min er en TMM5/6 til jaktbruk på samme børsa (og tilpasset en børse til).

 

Alternativt er vel Hausken Titan noe å se på.

Link to comment
Share on other sites

for å få bort "ping" lyden i ståldempere er det bare å surre et par gummistrekk rundt......jeg hadde en sai lydemper på rifla(223) før,men fikk jaktdepotet til å sette på en br-t8 reflex demper i stedet,når børsa var inne på avtrekksjobb.....det angrer jeg ikke på,å nå skal 30.06n også få samme demperen.....

Link to comment
Share on other sites

Og så tror jeg enden på ei TS SV pipe må dreies ned for å kunne montere en Br demper (usj).

 

Alle piper må vel dreies ned noe får å få en demper på plass. :wink:

Hvor mye denne "noe" er avhenger av dimensjon på pipe og hvilke gjenge en velger på demperen. BR leverer i hvertfall 18x1mm gjenge, om ikke større, da er det ikke sikkert en trenger å fjerne så mye gods. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nope, normalt kun piper som er større enn hullet i teleskopdelen (tenker ikke på gjengene og brystingen, men bakover derifra). Mener å ha hørt (så en arbeidstegning her på forumet eller SL) at Br demperne skal ha dreiet pipen til en gitt dimensjon noen cm bak brystingen på enkelte piper (varmint piper). Liker bedre at man setter inn en dreid nylon ring tilpasset pipen (A-Tec, Hausken etc), fremfor å dreie i selve pipen.

Ville i hvertfall vært 100% sikker på at pipa ikke blir dreiet bak brystingen før jeg hadde montert en Br demper (kjente på en her om dagen, var ikke dum den heller).

Link to comment
Share on other sites

Ok, da er jeg med, og er helt enig med deg. Men, du skal ha ei temmelig feit pipe i rifla før dette blir noe problem. Hvis pipa er mer enn 25mm i diameter 22cm fra munningen så må pipa dreies ned. Men da snakker vi vel nesten Bench Rest dimensjoner på pipa, og det er vel ikke så mange Tikka'r med det. :wink:

Og ja, det er en nylonring bakerst på BR også som tilpasses diameter på pipe.

Link to comment
Share on other sites

BR reflex har ett styre/opplagringstykke som som er naturlig forlengelse av gjengepartiet i fronten,før brystningen og leveres med en gjengebeskytter som dekker både gjengene og opplagringstykket.

 

Den største normalt lagerførte gjengen er M17X1, men det finnes en modell som er til å skru rett på fabrikkgjengene til Sako TRG som er 18 ett eller annet (her tar jeg forbehold om at jeg har fått det riktig forklart, da jeg ikke har sett en TRG med bart gjegestykke, ei heller matchet mot en av disse demperne).

 

Det er også fullt mulig å spesialbestille skreddersøm av demperen hvis du går uten på alt av disse målene, men det blir da ikke listepris på demper`n.

 

Max diameter på løpet for å montere demperen iht til monteringsanvisningen (med tilpasset bushing bak) er 22 mm, såvidt jeg vet. (og fikk bekrefte på tlf. med importøren, nuh...)

 

For mer om lyddempere generelt og BR Reflex spesielt anbefales en titt på http://www.artemis.as/ og http://www.lyddemper.net/

 

Disclaimer: noen dager i året jobber jeg for øl og mat hos importøren av BR Demperene ifb med messer, senest tre dager på de nordiske jakt og fiskedagene som ikke er avsluttet enda på Elverum...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har akkurat kjøpt meg en Tikka T3 Super Varmint i kaliber 6,5x55.

Har liggende en 5 år gammel Hausken lyddemper som jeg har brukt på en 30-06 jeg har.

Tenkte å bruke den på Tikkaen også.

MEN... oppdaget i går at demperen har for trang åpning i bakkant til at den går på det tykke løpet på Super Varminten.

Må derfor se meg om etter en annen lyddemper.

Syns A-Tec CTM-4 ser intressant ut, pga liten diameter og lett vekt (løpet på SS er jo allerede tungt nok!)

Noen som har brukt denne demperen på dette våpenet?

Vil jeg støte på samme problemet som med Hausken-demperen min?

Link to comment
Share on other sites

Det at den er for trang bak, det fikser en børsemaker for deg.

Han bare borrer/dreier den til riktig størrelse.

 

Bare å bruke Hauskendemperen din!

Løpet er så tungt i seg selv, at man ikke merker den store forskjellen i balanse, med eller uten demper.

 

 

Har selv Hausken med langt bakkammer, det demper helt rått!

16012009.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg forklarte det dårlig... det er ikke den løse foringa bakerst i demperen som er for trang.

Den må jeg uansett få laget ny med åpning tilpasset løpet.

Det er åpningen i bakkammeret som er for trang... får tredd demperen 2-3cm nedover løpet, så er det stopp.

Det er vel ikke så lurt å dreie godset på bakkammeret?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Anbefaler CMM4 (220g) eller CTM4 (280g) på en T3 SV

 

Disse to er jo virkelig intressante dempere til dette våpenet pga vekten.

Vil jo helst ha en CTM4 da.. siden den er teleskopisk.

Har du sett denne montert på Super Varmint?

Går den på uten å dreie ned diameteren på løpet fra gjengepartiet og bakover?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Disse to er jo virkelig intressante dempere til dette våpenet pga vekten.

Vil jo helst ha en CTM4 da.. siden den er teleskopisk.

Har du sett denne montert på Super Varmint?

Går den på uten å dreie ned diameteren på løpet fra gjengepartiet og bakover?

 

Har vært i kontakt med Anders hos A-Tec.

CTM-4 har en øvre grense på løpsdiameter på 18,5 mm. Så da er denne uaktuell.

 

Valget står da mellom disse:

 

A-Tec CMM4 (220gram! men ikke teleskopisk)

A-Tec TMM4 (406gram. Teleskopisk)

Hausken Standard (????gram? Teleskopisk)

 

Noen som ved vekten på den nyeste Hausken-demperen? Har sett oppgitt både 380 gram og 470 gram...?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...