Jump to content

Frysing av kantarell


Guest graahund

Recommended Posts

Guest graahund

Til dere matspesialistene, har ett spørsmål. Må man tørke eller forvelle kantarell før frysing ?

Eller kan man fryse dem direkte ? Fant en halv sekk her om dagen :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg rensker og deler de i passe biter. Kikk etter mark. Ha de i en kasserolle på midels varme i 10-15min. Da vil de koke i sin egen kraft. Man kan tilsette litt vann hvis de er veldig tørre. Fryses så i porsjonsposer. Skal ha grei holdbarhet. Ved tilberedning har du den fryste soppen rett i panna med godt med smør.

 

Edit: slemmo var raskere.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Dette gjøres enkelt om man vil.

 

Gå på sopptur, plukk kantarell, drikk 2 stk Underberger når du blir litt sliten, gjerne på en behagelig stein, gå hjem og børst soppen, drikk litt vin, mens du børster sett over en kjele med vann og kok opp med litt salt, (kan droppes) hiv i soppen, la stå i 5 min, ta ut sopp, legg på avispapir. Frys ned kald sopp i riktige mengder i poser. Når du er ferdig kan det drikkes en god øl på badet mens du dusjer, før du legger deg!

Link to comment
Share on other sites

Vi har blitt fortalt at man kan fryse kantarellen rå, men egne erfaringer tilsier at den lett før en ganske tydelig bismak av dette. Følgelig forvelles den hvis den skal fryses her i huset.

 

Støtter siste taler vedrørende prosess og metode!

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Jeg river hver sopp i to samtidig mens jeg finrensker, for å se etter mark. De største soppene kan du godt dele i tre og fire.

Jeg grovhakker soppen en runde før jeg hiver den i en kjel på middels varme. Slik slipper jeg de aller største soppbitene i gryta/stuingen. Mer apetittelig og delikat, mener nå jeg! :)

Link to comment
Share on other sites

Nå skal ikke jeg skryte på meg allverdens kunnskap om dette emne, men jeg har gjort noen observasjoner når min svenske kone bringer hjem kantareller i formidable mengder... :shock:

Det ser, ihvertfall med mine øyne, veldig lettvindt ut. Hun rensket de og legger de spredt ut på avispapir. Der ligger de til de er krympet inn til noen små, svarte/brune greier, som ikke ligner det minste på kantareller, før de blir puttet på norgesglass og lagret til de skal brukes. (Min svenske kone blir selvfølgelig dypt indignert når jeg kaller det norgesglass, men det er jo det det heter) Når hun siden legger de i stekepannen, smaker de fortsatt kantareller. :D

Link to comment
Share on other sites

Mange måter her. Metoden jeg har lært av min i overkant sopp elskende fetter er som følger:

 

Rikelig med kvalitets smør i støpejernspanna, stek dem som om du skal tilberede dem, men når vannet har sluppet avbryter du prosessen og fryser dem i bokser sammen med vannet. Når soppen skal brukes er det bare å helle i en varm panne med smør i fra tin tilstand. Ved denne prosessen forringes kantarellen veldig lite.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...