Jump to content

Liten case fra reinsjakt sist helg


Pearce

Recommended Posts

Etter 4 timers tung mars kom jeg inn i jaktterenget og satte meg ned med kikkerten.

Etter et raskt sveip virket det skuffende stille. Med ett hørte jeg til min store overraskelse hammerslag.

Ca 1 km unna på en turistforreningshytte oppdaget jeg 4 mann som var i full sving med forefallende dugnadsarbeid(!). Jeg kjente jeg ble litt provosert når følelsen av å ha slitt i 4 timer for å komme til et så urolig område kom krypende.

Er det på sin plass å sende brev til turistforreningen og be de være så snill og legge organisert dugnadsarbeid til utenom reinsjakta?

Link to comment
Share on other sites

Er det på sin plass å sende brev til turistforreningen og be de være så snill og legge organisert dugnadsarbeid til utenom reinsjakta?

 

 

Kjenner jeg blir lett provosert av slik arroganse! Med mindre de fulgte etter deg med kompressorhorn og startpistoler tror jeg kanskje du bør tenke deg om to ganger før du kommer med slike uttalelser! Hvor mange reinjegere har ikke berget seg inn turistforeningens hytter i uvær? De gjør en fantastisk jobb, du burde strengt tatt takke dem!!! :evil:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Er det på sin plass å sende brev til turistforreningen og be de være så snill og legge organisert dugnadsarbeid til utenom reinsjakta?

 

 

Kjenner jeg blir lett provosert av slik arroganse! Med mindre de fulgte etter deg med kompressorhorn og startpistoler tror jeg kanskje du bør tenke deg om to ganger før du kommer med slike uttalelser! Hvor mange reinjegere har ikke berget seg inn turistforeningens hytter i uvær? De gjør en fantastisk jobb, du burde strengt tatt takke dem!!! :evil:

 

Ett stort +1. Og desforuten, hva betyr en "liten case ?". :roll: .

Link to comment
Share on other sites

Så hvorfor i all verden skriver du i denne tråden da? Du ser at det blir for dumt?

 

Jeg støtter DNT fullt ut, måtte de banke og snekre så mye de vil. En av deres hytter reddet livet mitt en gang, så kom ikke her å klag på at noen faktisk gidder å gjøre denne fantastiske jobben!

Link to comment
Share on other sites

DNT har sin misjon..uansett hva en måtte mene om dem.

 

Et annet spørsmål er om hvorfor en må jakte i nærheten av turisthytter og DNT-stier.. Enkelte steder jeg har jakta rein skyr reinen faktisk disse og det tilhørende nikkerstrekket, mens andre steder ser ikke reinen ut til å bry seg.. Personlig unngår jeg disse..

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle tilbakemeldinger!

 

Kanskje greit å nevne at dette ikke var ment som en klage men en lufting i forumet.

Jeg ønsker ikke å stenge fjellet for turfolket i jaktsessongen.

For ordens skyld så er jeg også stor fan av turistforeningen og har ikke noe negativt og si om dem.

Dersom det skulle bli noe brev så er det snakk om en høflig og vennlig tone med en forsiktig anmodning om kanskje å unngå slik jobbing den måneden reinsjakta pågår..

Jeg mener det kan da umulig komme som en overraskelse at det er reinsjakt i aug/sept?

Utgangspunktet mitt er vel at jeg synes vi alle bør være smidige og ta hensyn til hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror kanskje ikke at en hytte med hammerlyder er det som skremmer renen. Det de skremmes av er synet og lukten av menneske, altså er siluetten av en turgåer 1000 ganger mer skremmende enn 10 snekkere på en hyttevegg.

(Tenk på hvor lite elgen bryr seg om en bil med motoren igang.)

Link to comment
Share on other sites

Så hvorfor i all verden skriver du i denne tråden da? Du ser at det blir for dumt?

 

Jeg støtter DNT fullt ut, måtte de banke og snekre så mye de vil. En av deres hytter reddet livet mitt en gang, så kom ikke her å klag på at noen faktisk gidder å gjøre denne fantastiske jobben!

 

 

Jeg skrev fordi det er sunt med flere meninger og DNTs aktiviteter har også flere baksider. Det ble litt ensidig her.

Link to comment
Share on other sites

Litt organisert arbeid før jakta kunne nok lønt seg her !? DNT har vel ei liste over kva for tiltak / dugnad som skal gjennomførast til ein kvar tid ? Ein tlf hadde òg vore eit høve ? Greitt å vita til neste gong eller for andre òg...

 

Skjønner frustrasjonen din, men dugnadsarbeidet er viktig både i DNT og andre organisasjonar. Du kan sjølvsagt ta deg ein tur bort til snekkerne, men dei har nok sett av denne tida til dugnad på lik linje som du har sett av tida til jakt

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg opplevd både bærplukkere i myra etter å ha listet meg frem på post, fritidsbåt som jager bort andeflokker og jenter på hest midt i en rådyrlos. Ikke skriv noe brev. Dette er sånn det er. Dagens jegere må tåle såpass. Ønsker deg bedre hell på neste jakttur :)

 

Nå kom jeg på den mest "interessante" forstyrrelsen jeg har hatt på jakt. For en del år siden jaktet vi elg i et område med sommerbeite for kuer. Kuene var hentet hjem før jakta, og jeg fikk en post med utsikt over den delen av beitet hvor elgen kunne krysse over og inn i skogen. Etter å ha sittet i noen timer, mens drevet var langt unna, dukket det plutselig opp to rare skapninger inne på beitet. Dette var to junkiser fra byen som var på jakt etter sopp til å ruse seg på. De gikk å krafset i bakken flere steder ute på beitet, uten å vite at jeg satt i skogkanten å fulgte med. Etter å ha "beitet" en stund, la de seg med i solen midt på beitet. Jeg raporterte til resten av laget over radioen, men ble sittende en stund på post. Disse tullingene hadde sikkert ikke merket om elgen hadde kommet, blitt skutt, og ramlet i fanget på dem. De var nok i sin egen lille drømmeverden :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...