Jump to content

Veiing av hylser og kuler


ThomasS

Recommended Posts

For å prøve å tyne enda noen centimeter ut av børsa på over middels lange hold, har jeg skjerpet inn litt på ladingen.

 

Veier hylser og kuler og ladning for størst mulig jevnhet. Men er det noen vits i å veie engagsskutte hylser, eller må de være fabrikknye? Tenker da på at engangsskutte, selv om de tromles litt, hettelomme rengjøres osv, vil ha "rester" innabords som ødelegger en evt veiing.

 

Grunnen til engangsskutte er rett og slett fordi hele lapua patroner er ei krone billigere pr skudd enn bare hylsa.

 

To andre ting: Hvor mye vektavvik godtar dere på hylser og kuler? Har veid litt 139gr Scenar og de varierte fra 138,8gr til 139,2 gr. Med ca 80% som havnet på 138,9gr.

Link to comment
Share on other sites

To andre ting: Hvor mye vektavvik godtar dere på hylser og kuler? Har veid litt 139gr Scenar

Er spennede å se om det virker. Men hva legger du i "å tyne noen cm" - hva slags presisjon har du, og hva slags presisjon håper du å få?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Under siste (og eneste) offisielle 500m stevne kom jeg på 183mm på 3x10 skudd. Var ikke helt fornøyd med det, selv om jeg vant. Mener jeg burde klare å nærme meg 10cm under ideelle værforhold. Høyde og sidespredningen var mye det samme, så diagonalen lå på 16-20cm. Sideveis var det vinden som dro litt hit og dit, den kan jeg ikke lade vekk, men høydespredningen håper jeg å få gjort litt med. Under kronografering får jeg også litt for stor spredning. 12-15m/s forskjell på høy/lav. Så derfor litt tiltak. +at jeg liker å pusle litt med lading ... Mine nykjøpte Lapua ferdigrulla klokker til 802-826m/s, også en alt for høy spredning i mine øyne.

 

Har også hengt opp den nye gongen min. 70x70cm, avstand: 1111m. Et rundt tall spør du meg. Målet er da å få til en samling på 30-35cm på denne. I ideelle forhold selvfølgelig.

Link to comment
Share on other sites

OK,

 

Prøv å, (dette er det jeg gjør i 6.5, skyter under 100mm i "trigger pulling conditions"):

- minimale endringer i kruttladning kan gjøre mye med høydespredningen,

- børst halsene inni før du lader

- sorter patronene etter hvor tungt det var å sette kula, plukk iallefall ut ekstra tunge og ekstra lette, merk hylsene og og hiv dem

- bytt kule, til f.eks. Berger 130gr VLD. 139 Scenar går bra hos meg, men 130 Berger går fantastisk, dog ikke nok til at jeg kjøper 6.5 kuler til 4 kroner

 

neste nivå (som jeg vurderer, eller har prøvd, men ikke gidder):

- dreie halsene utvendig (er en idiotjobb, men det hjelper, forskjellen dukker muligvis ikke opp på 500m, men lenger ut, gidder kun å dreie i 338LM)

- alt tyder på at det hjelper å "pointe" kulene (ikke prøvd selv, men ser andre får det til å virke)

- gløding, men i 6.5x55 er det enklere å bare hive hylsene etter noen omladinger, eller la de bli "jallahylser", om jeg hadde dreid de, ville jeg vel spandert å gløde dem istf. å hive. Men du kjenner når de er "forandret"

- måle kulekast, sortere ut det som er over så og så mye

 

Å veie kuler, iallefall kvalitetskuler, mener jeg er tøv. Veie hylser, kun for å luke ut "rare" hylser. velger du ±2gr så hiver du et par Lapuahylser/100, ±1 så blir det noen fler - men trangere enn det tror jeg ingen sorterer.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har god tid om dagen = lest mange tråder innenfor langhold. Den aktive bruker KnuteriK gløder hylsehalsene etter pressing for å ta bort spenning i metallet = hylsehalsen holder kula jevnere.

 

Det skal jeg teste. f.eks 10 av hver. Bare for å kronografere og se om det er en forskjell. Jeg gløder også hylsene. Ca hver 5. omlading eller hvis de har ligget over et år.

Link to comment
Share on other sites

OK,

Prøv å, (dette er det jeg gjør i 6.5, skyter under 100mm i "trigger pulling conditions"):

- minimale endringer i kruttladning kan gjøre mye med høydespredningen,

- børst halsene inni før du lader

- sorter patronene etter hvor tungt det var å sette kula, plukk iallefall ut ekstra tunge og ekstra lette, merk hylsene og og hiv dem

- bytt kule, til f.eks. Berger 130gr VLD. 139 Scenar går bra hos meg, men 130 Berger går fantastisk, dog ikke nok til at jeg kjøper 6.5 kuler til 4 kroner

 

Å veie kuler, iallefall kvalitetskuler, mener jeg er tøv. Veie hylser, kun for å luke ut "rare" hylser. velger du ±2gr så hiver du et par Lapuahylser/100, ±1 så blir det noen fler - men trangere enn det tror jeg ingen sorterer.

K

 

Jeg veier ladningene til langhold ja. +-0,1 gr. Er det for mye variasjon? Bør det være spot on? Veier IKKE til annen skyting, type jaktfelt/bane/jaktpatroner osv. Da er det kruttmål som gjelder.

Børster halsen innvendig med nylonbørste, men vurderer å ta rundt en pusselapp på børsten i tillegg. Bare for å tørke ut så det blir likt.

Sortere på hvor hardt det er å sette kula har jeg ikke gjort. Skal prøve det.

Dobling av kuleprisen lever jeg nok med. Har kjøpt 200 Berger VLD Hunting 140gr. Skal se om de har samme/bedre presisjon.

 

Det med å veie kulene stusset jeg litt på ja. Ihvertfall etter 20-25 stykker uten å finne det jeg kan se er avvik av betydning. Nå VET jeg jo ikke hvor mye 0,3gr utgjør, men jeg ser ikke for meg at det kan være all verden. Har ikke startet veiingen av hylsene, så jeg vet ikke hva slags variasjon jeg kan forvente. Derfor jeg spurte om det har noe for seg med veiing av engagsskutte hylser, siden de kan ha sotpartikler inne i seg.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo veie ei hylse før og etter skyting da? Jeg tror ikke sotet veier stort. 1gr er tross alt 10 N570-korn, det er litt.

 

Kruttladningene mener jeg man bør veie, men jeg gjorde en test en gang mellom veide og målte, og fikk ikke forskjell i presisjon @ 100m, i hastighet, eller i ES. Men det var en test, og en liten en.

 

140gr Berger fikk jeg ikke til å gå i Saueren - faktisk stod de for den verste presisjonen jeg har sett i den børsa, med 5skuddssamlinger jevnt over 20mm, og borti 30 lurer jeg på.

130gr Berger går i et hull på 100m, dersom jeg mener skuddet satt skyttermessig, og vinden er grei så blir det 5-6mm samlinger.

Med 2-3000 skudd i året så er 2-3kr ekstra per kule for 3mm mindre samling 3000,-/mm, og når samlingene på 500m likevel blåser ut til 150mm pga. vind, og "skit bak avtrekkeren" - da kjøper jeg heller mer ammo... Jeg tror jeg kan forbedre skytinga mer ved å skyte mer, enn ved å gnu på messing, rett og slett.

 

Men jeg må si jeg liker slike tråder som dette, og kjenner lysten til å sette i nyløpet i 6.5, og skyte inn med 130 Berger, dreie 100 hylser, og faktisk prøve å vinne 500m stevnet neste helg. Istedet for å bare tørke olje og støv av 338en og se hvor bra en kan skyte uten å forberede seg :roll:

Man blir både litt inspirert, og får lyst til å eksperimentere, med ting man kan lære noe av, og bli bedre.

K

Link to comment
Share on other sites

Eg også har slitt med at kronografen måler 10-25 m/s i avvik på 5 skudd serie med 6.5x55.. Har bestilt meg nøyaktig vekt frå Dealextreme.com og tenkte eg skulle bevege meg ned på nerdenivå med å vege komponenter og spesielt hylser for å sjekke det ut.. Er ikkje særlig til skytter, men sliter litt med å oppnå god presisjon i både benk og med anlegg, så det skal bli litt artig å sjekke ut...

Link to comment
Share on other sites

Kruttladningene mener jeg man bør veie, men jeg gjorde en test en gang mellom veide og målte, og fikk ikke forskjell i presisjon @ 100m, i hastighet, eller i ES. Men det var en test, og en liten en.

 

140gr Berger fikk jeg ikke til å gå i Saueren - faktisk stod de for den verste presisjonen jeg har sett i den børsa, med 5skuddssamlinger jevnt over 20mm, og borti 30 lurer jeg på.

130gr Berger går i et hull på 100m, dersom jeg mener skuddet satt skyttermessig, og vinden er grei så blir det 5-6mm samlinger.

K

 

God ide. Jeg veier en før og etter, og ser.

 

Det med at 140gr går ræva og 130gr går godt kan vel kanskje ha med riflestigningen å gjøre? Vet ikke hva Sauer har, men pipa mi mener jeg er 1:8,5 eller 1:8,25. Er ikke sikker. Berger hevder at 140 gr må ha 1:8.

Link to comment
Share on other sites

Eg også har slitt med at kronografen måler 10-25 m/s i avvik på 5 skudd serie med 6.5x55

En eller annen sa "let the target speak"

 

Jeg kunne aldri i verden ha skutt så små samlinger på 1000m som jeg gjør, med den ES som jeg måler i 6.5x55. Kronografering er en vitenskap i seg selv.

Vi satte to kronografer etter hverandre her en gang, og skjøt over begge samtidig. Den ene viste en ES på 5-6m/s, og gjennomsnittet var 10-15m/s forskjellig

ES bør være lav, men om man samler bedre enn ES skulle tilsi - så er det faktisk samlingen, eller poengene på skiva, eller treffet i dyret, som teller. Ikke ES - let the target speak.

 

Berger hevder at 140 gr må ha 1:8.

Jepp, men noen får den til å gå. Sg er uansett heeelt i grenseland, så den er uaktuell for min del. MEn den har en faens BC da.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Du har sikkert rett i det M67, syns berre at det er mykje i avvik og har trudd det var mulig årsak til litt av problemene, som sikkert eg som pilot har mesteparten av skylda i.. Men har lyst å prøve, har fått beskjed om stort hylseavvik kan forårsake samme effekten som 1 grain krutt gjer, hvis det stemmer, så bør det vise forskjell syns eg..

Link to comment
Share on other sites

Her er noen bra artikler om emnet langhold og presisjonslading fra over dammen

 

Dette er plukket fra en av artiklene:

The easiest way to do this is to fill to the brim with a very fine gunpowder. I use WCC680 which is as fine as salt. Tap the case to ensure it is well packed. Then just dump into another case with a funnel. Tap and see if it fills to the same level. You can quickly compare 50 cases without the mess of water. More then accurate enough way to measure comparative volumes. I will cull any case that has a difference in 'height' of 1/8" in a magnum case and less in something like a 308.You will find that most cases come out with identical volumes.

 

I don't weigh cases as the tolerance you are measuring is within the variations in the machining of the extractor groove. How important is that? Weighing was a quick and easy method to try and identify cases of differing volume. However, it is not a reliable method. Just find some brass from the same lot that varies in weight, then compare volumes. I bet the volumes are near identical. I figure, if I want to compare case volumes, compare case volumes.

http://www.longrangehunting.com/articles/precision-reloading.php

 

En annen her: http://www.longrangehunting.com/articles/hand-loading-long-range-1.php

En annen her:http://www.6mmbr.com/jgcaseprep.html

 

Alle disse er mer eller mindre like bortsett fra den øverste der forfatter mener volum i hver hylse er viktigere en vekt, tror han har et poeng avhengig av kvaliteten på hylsene selvsagt

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg prøvd litt til. Veide hylsene, har ikke finkornig krutt å måle volumlikhet med. Var veldig lite forskjell i vekt. 90% veide 176,5 -178,4gr. Disse ble igjen delt inn i 176,5-177,4 og 177,5-178,4. Ca 50/50 fordeling mellom disse. Resten blir til generelle hylser for generelt bruk.

 

Krutt, N15 veid opp til 47,0gr. Ingen avvik, så da er det bare nøyaktigheten i vekten som utgjør avviket her.

 

Hylsehalsene pusset med børste og pusselapp, 100% rene ble de nok ikke, men vesentlig bedre enn ingen puss.

 

Ingen kuler kjentes lette eller tunge ut ved isetting.

 

Kronografering av 15 skudd gav 12m/s forskjell på seneste og raskeste, 819m/s - 831m/s. Fremdeles syns jeg det er mye. Mulig det ikke er så mye, hva vet jeg. Får det ikke lavere.

 

Hva med målenøyaktigheten i kronografen? Selv med optimale forhold vil jeg tro en duppeditt til å måle kuler i fart med som koster under 2000,- ikke nødvendigvis er noe labinstrument.

Link to comment
Share on other sites

Målenøyaktigheten på min ProChrono er oppgitt til +-1%, om dette stemmer spørs jo da...

 

 

Det er jo +- 8m/s. Dvs måleunøyaktigheten er så stor at slike avvik ikke KAN måles med slikt utstyr. Da sitter jeg kun igjen med snitthastigheten. Som jo også er viktig.

 

Edit: Ser at min Shooting Chrony har en nøyaktighet på 99,5% eller bedre. Dvs +-4m/s i måleravvik i værste tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

ThomasS:

Har du brukt mye tid på å finne optimal ladning til ditt våpen? ...har forstått det er endel å hente der...

Fins jo flere metoder for å finne ladning som gir best mulig toleranse for variabler som volum, kulehold, kruttvekt, settedybde, osv.

Den som virker mest fornuftig i mine øyne er OCW: http://optimalchargeweight.embarqspace.com

...en annen er "Incremental Load Development Method", også omtalt som ladder test, fins i flere varianter, her en med kun ett skudd av hver ladning: http://www.desertsharpshooters.com/manuals/incredload.pdf

Link to comment
Share on other sites

Ja, har funnet ladningen som samlet best med scenar. Ikke gjort samme øvelsen med berger kula, men det blir. Tenkte først å finne en metode for å jevne ut hastigheten mest mulig.

 

Kan det være noe å hente på å skifte tennhette fra CCI200 til en BR eller Match tennhette? For å få jevnere hastighet mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg har forstått det riktig så er teorien i denne ladder testen at du kan finne et område hvor pipa svinger slik at den "korrigerer" for varierende hastighet. Dvs at et skudd som går litt raskere også har litt kortere løpstid og slipper kula med løpet pekende lavere enn et som går fortere. På denne måten får man en vinkelkorrigering av pipa for variasjon i hastighet!

Følgelig må disse testene skytes på så langt hold at virkningen har begynt å vises... Og finne optimal ladning ved å skyte på 100m kan gi feil resultat dersom målet er å få en ladning for bruk på 500m...

 

nå er dette kun teorier/tolkninger fra min side - jeg har ikke nok praktisk erfaring - men det virker jo sånn ut fra det M67 skriver også, samler bedre enn ES skulle tilsi... "let the target speak"

Link to comment
Share on other sites

Det kan iallefall lønne seg å trimme hylsene. Jeg veide 50 Norma hylser i 338LM før jeg trimma halsene på de, og fikk heller dårlige tall på like vekter. Men etter trimming av lengde, fikk jeg plutselig 39 hylser som var innenfor 2 grs av hverandre, og de 11 siste var noen grs tyngre enn hoved gruppa, men innefor 2 grs av hverandre. Alle 50 kom dermed igjennom nåløyet.

Bare en observasjon. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...