Jump to content

Jakt med Lee Enfield....


vegard_dino

Recommended Posts

Har ei Karabiner98k (Mauser m98) som jeg har brukt en del på rådyrjakt, setter pris på balansen og det solide inntrykket disse riflene gir. Den er selvfølgelig helt orginal, går veldig bra, bare du er noenlunde vant med åpne sikter. Jeg setter 100 m som maks skyteavstand med jernsikter på jakt. Stilig med gamle krigere som blir brukt :)

Link to comment
Share on other sites

Tja, hvorfor ikke..

 

Fin magasinløsning, du kan ha flere magasiner med 2/3 skudd i hver liggende i lomma..

Sluttstykkegangen er meget glatt og tillater raskere oppfølgingsskudd..

Har/får/bygger du en med diopter så har du knallbra sikter for kortere avstander..

 

Og dessuten så er de jo ganske så pene. 8)

 

 

 

Hvorfor skal man gå med flere nesten tomme magasiner i lommene, når man kan lade opp tiskuddsmagasinet og jakte hele høsten uten å måtte lade det igjen? :D

Link to comment
Share on other sites

Jau, de er pene. Uhh, bra det er ikke bare je som sier det... :)

 

Det er ikke noe 300m rifle, men det er ikke det je trenger. Med diopter er den nok bra nok for Norsk skogs jakt...

Hmm, skjøt ikke engelskmennene tyskere på 600m++ dagen lang med disse og åpne sikter i ww1?

 

De skjøt iallefall så fort at tyskerene trodde de hadde med seg MGer. 8)

 

Siktene er noen av de beste jeg har vært borti. Iallefall på No 4 Mk 1.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hallo Sjutoogseksti, har du ein No4 MkI?

 

Jau, dem skaut fort ja, var ikke testen 20 skudd på 1 min???

 

Nei, alt jeg har av veteranrifler er en Mosin Nagant M44. :) Men har kikka på en og likte siktene veldig godt. Forhåpentligvis blir det en Lee Enfield senere en gang.

 

Og ja, det var 15 skudd i en 12" sirkel på 300 yards innen et minutt. Enkelte klarte glatt 30 skudd, nettopp grunnet Enfieldens evne til raskt ladegrep og ladning.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mad_minute

Link to comment
Share on other sites

Jeg jaktet i flere år med min No4MK I, og det var en helt grei opplevelse. Det er utgaven med dioptersikte over låskassen, så jeg tok meg ikke bryet med kikkertsikte.

KJøpte siden en No4 som var blitt sivilisert i Canada, med nytt løp i .303, pen blånering og vanlige åpen sikter, B-square montasjer, en slags kikkert og Monte Carlostokk. (grøss) I tillegg var magasinet kappet jevnt med forskjeftet og sveiset pent sammen. Det holdt fortsatt fem skudd, men jeg jaktet mest med originalmagasin for å pongtere litt for de andre gutta på laget at jeg ikke var blitt helt "vanlig" enda. Begge disse våpnene holdt godt følge med de andre jaktbørsene både på banen og i skogen. Litt utilgjengelig ammo, men når man lader er det ikke noe problem.

 

Og The Mad Minute ble gjennomført tomt våpen, ladet med 5-skudds laderammer gjennom toppen av låsekassa. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Vegard: Ikke noe tårndiopter nei, men de fleste No4 kom med et L formet klaffsikte hvor både det faste og det justerbare baksiktet var diopter. I praksis på banen ga det helt grei jaktbar presisjon, som regel 7-10 cm på 100metern. Den andre med kikkert (bushnell 4x32) ga litt tettere samlinger, men ingen forskjell av betydning egentlig.

 

Av ladninger brukte jeg .311 Hornady Hot-core 180gr blyspiss, helt grei i disse hastighetene.

Krutt, som regel N-150, også noe N-140. Prøvde N-160 siden jeg hadde det liggende, men det hadde lite for seg. Jeg brukte VJs ladebok, utgave 2.

Jeg hadde en tid store mengder originalammo som spredde over hele helvete og halve texas, og løste det problemet ved å bytte tennhetter i de patronene til trening. Vips; Presisjon :-)

Prosedyren er grei, men litt arbeidskrevende: bruk enstasjonspresse, og kjøp en kuleuttrekker. Ut med kula, hell ut kruttet. Bytt die og press ut hetta. Ørepropper og briller er lurt, militære tennhetter er ofte nitet fast i hylsa og en og annan brå lyd må påregnes. Press i ny hette, hell tilbake kruttet og sett originalkula til original dybde. En stykk rehabilitert tidsriktig patron, og du behøver ikke å bekymre deg for sure tennhetter.

Du kan selvføgelig gjøre dette med større mengder patroner, og da helle alt kruttet i en haug. Men da var det min praksis å kun gjøre det med patroner med lik hylsemerking, og helle kruttet ut i en liten skål først i tilfelle merkeligheter. Det finnes flere forskjellige krutt benyttet i .303, og jeg har ikke lyst til å blande dem..

Gjør du dette er det naturligvis også lurt å kontrollveie 10 ladninger etterhvert som du åpner patronene slik at du er sikker på trygg ladning når du setter dem sammen igjen.

En god del av ammoen jeg fikk tak i var sterkt irret. De hylsene bør ikke brukes, det er stor risiko for at de sprekker. Men kulene kan godt pusses rene og brukes.

 

Noe bilde har jeg desverre ikke, mine .303 dager er foreløpig bak meg. Men om jeg skulle komme over en No5 med anstendig løp...

 

edit: korrektur

Link to comment
Share on other sites

Til vingemuttern: "normalt" skuddhold i WW1 var vel sjelden over 100 meter. Men i Boerkrigen var det mye langhold hvor Boerne med sine 7mm Mauser til å begynne med virkelig viste engelskmennene hva rifleskyting er. Den engelske taktikken med å rykke fram i geledd, røde uniformer på flate sletter ga rikelig anledning til dette. Boerne hadde ofte bakhold fra overhøyde (Kopjer, åser) i slettelandskapet, og de engelske tapene var til å begynne med dramatiske. Boerne manøvrerte helt annerledes, og de kledde seg ikke i signalfarger. Det har vel blitt påstått at Boerne "oppfant" geriljataktikken, og det er naturligvis tøys. Men de gjorde god nytte av den, og var litt av en hodepine for Engelskmennene. At england til slutt vant har svært lite med enkeltmannsferdigheter med rifle å gjøre og Enfieldens overlegnehet i forhold til Mauser er nok ikke så lett å få øye på.

Link to comment
Share on other sites

Hallo Sjutoogseksti, jakter du me Nagant`n?

 

Tenker å gjøre det. :) Etter hvert som den går dunken med rust og skader så blir det mest sannsynlig pipebytt til en varmintpipe (gjenget og tilpasset kassen, med kaliber .308" og 7,62x54R-kammer for enklere tilgang til kuler og ladedata), matchavtrekk og ny stokk, samt siktemontasje av typen Dragunov SVD sideskinne.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner flere som jakter med lee enfield 303 rundt her. 180 grain Remington og 174 grain hornady har fungert helt utmerket i moderate hastigheter. Har selv en mk4 med "L" diopter 300 og 600 yards. Går da for høyt på 100. Dette kan kompenseres med bytte av korn ( ebay) Broderen har en med tårn diopter, den er helt ok. Noen som husker artikkelen om 303 til jakt i bladet våpen for mange år siden? Her ble kaliberet totalt slaktet. Dette var ved bruk av fabrikk ammo fra norma og noen særdeles sære kule valg i hjemme ladninger. Min erfaring er at rett kombo av kule og hastighet gir meget gode resultat (på hjort) :) Har ladet mye 303, ta gjerne kontakt på pm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...