Jump to content

Yterfile av rådyr.


Falk

Recommended Posts

Tenkte å tilbrede yterfile samt de små indrefiletene av rådyr til et herrmåltid. Så hvordan tilbreder dere yterfiletene? Steker dere dem direkte på pannen eller bør jeg steke filetene i stekovnen? Har dere noen gode tips eller matoppskrivter så kom gjerne med dem.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Ytrefilet er skikkelig snaddermat. Hvis jeg skal ha full kontroll så bruner jeg filetene først i panna, deretter i ovnen på ca 140 grader til steiketermometeret viser 58-59 grader. Da blir de fine og rosa i midten.

Andre ganger tar jeg de bare i panna. Først på litt sterk varme, så litt svakere varme til den endrer endrer seg fra slapp rå til spenstig rosa.

Det ligger en veldig fin tråd her inne et sted med mye bra bilder, så søk og du vil finne!!

Link to comment
Share on other sites

Grille eller stekepanne, høy varme, kort tid (KORT tid, sekunder her), la ligge i noen minutter før du spiser dem. Indrefileter er det ikke så mye smak i så det går an å krydre dem litt på forhånd. Pepper, Rosmarin, Lime... Smelter på tunga som sjokolade.

Med litt trening så kjenner du lett med fingeren når de går over fra rå til stekt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Surrer bacon rundt, med masse godsaker mellom bacon og fileen. Bruner dette i panna, og så inn i ovnen.

Hjemmelaget potetstappe med purre i, saus på kraften fra beinet og rotgrønnsaker.

 

Nå fikk jeg vann i munnen her... og vaskemaskinen tar seg vel av restene..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Av slike smådyr som rådyr, reinsdyrkalv osv. helsteker jeg ryggen med ytrefiletene på. Snitter opp litt intil ryggbeinet og putter inn ønsket krydder og evt. kvitløk. Lar dette helstekes forsiktig etter at jeg har brunet hele ryggen i panne først. Lar den kvile på kjøkkenbenken en god stund før jeg forsiktig skjærer ut ytrefiletene og deler de opp i passe serveringsstykker. Deretter legger jeg de tilbake på ryggen som de lå og gir de litt forsiktig ettervarme i ovnen før servering. Ryggen serveres hel på bordet, og gjestene forsyner seg direkte fra ryggen. Dette er den beste og mest elegante måten å servere ytrefiltene på.

Link to comment
Share on other sites

Disse god bitene må du vere forsiktig med tempraturen,brun ytre filelene i panna og periode stik dem.180 grader i omnen in med god biten i 8 min.Ut av ovnen i 10min inn i omden igjen og kjør samme prosedyra til filene begynner å bli spenstige å ta på.Når du periode steker kjøttet så får safte mulighet til å trenge ut mot steike sidene og du får ett rosa og saftigere kjøtt en når du steker det med en gang.Og vist du bommer litt med kjerne tempraturen nor du periode steiker kjøttet så gjør det ikke så mye fordi kjøtt safta som trenger ut i gjen gjør kjøttet mørere og rosta tvers igjennom,Så sant du ikke sprø sreiker filetene.Inder fileten ville jeg bare svidd i panna på småe dyr.Men husk på at du ikke salter god biten får en rett ved servering,da blir det ikke tørt.Server med råstekte rot grønnsaker brun saus med flyte og gode poteter.

Himmelsk måltid :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Selv om det er en stund siden disse godbitene ble fortært takker jeg for tipsene. Det ble et særs godt måltid. indrefiletene ble surret inn med Serano skinke og stekt på panne. Ytrefiletene ble først stekt litt på stekpanne for å tettte porene i kjøttet. Så stekte jeg de i 140 grader i ca 25-30 min til termometeret visste litt over 60 grader. Måtte åpne ovnsdøra noen ganger for på slutten gikk temperaturen fort opp. Ytrefiletene ble spenstige og rosa i midten. Poteter grønnsaker og en god selvkomponert rødvinsaus ble servert. Herlig mat. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...