Jump to content

halspressedie


Trond@Hagen

Recommended Posts

etter mange anbefalinger skal jeg nå kjøpe meg en halspressedie, og lurer på hva jeg skal kjøpe, ser at med lee collet die slipper man og smøre, men at man ofte må justere og slipe til mandrel? tror ikke jeg er kompetent til og justere slikt selv, hva bør jeg gå for er rcbs sin die grei nok?

Link to comment
Share on other sites

Bruker RCBS sin til 6,5x55. Suveren. Jeg smører halsen innvendig ja, ellers blir det tungt å få ned hylsa igjen. Ikke mye smøring som skal til. En q-tip med litt lee smørefett (jeg bruker den fins sikkert andre som er like bra.) en runde inni halsen, og den er klar til pressing. Blir en teknikk av det også. Uansett MYE mindre søl enn å helpresse.

 

Har collet-die til 7x57R. Jeg syntes den var veldig slitsom å bruke. Måtte bruke mye krefter for å få kulehold. Sikkert noe som ikke var tilpasset. Mandrelen f.eks. Jeg liker ting som fungerer på alle hylser med en gang.

Link to comment
Share on other sites

Redding med løse bøssinger, helst competition utgaven med flytende kammer. Koster litt, men fungerer veldig bra, og gir litt kvalitetsfølelse.

 

Lee collet er et bra alternativ. Sliping av mandrel er noe du kanskje må gjøre. Men kun en gang. Og det er ikke vanskelig i det hele tatt. Batteridrill og smergelpapir gjør susen.

 

Andre halspressedier av mer vanlig konstruksjon er bortkasta penger, spør du meg. Har ei Redding halspressedie i .22-250 om noen er interessert. Fint laget, men jeg bruker heller collet

Link to comment
Share on other sites

Redding med løse bøssinger, helst competition utgaven med flytende kammer. Koster litt, men fungerer veldig bra, og gir litt kvalitetsfølelse.

Helt sikkert, Redding lager bra verktøy. Har et diesett i 30-221 derfra, og jeg liker følelsen det gir. Men det koster, og til vanlig bruk gir Lee mye mer for pengene. De har også noen smarte løsninger, som en decapper som er nesten idiotsikker (vanlige dier). Colleten er glitrende, én die uansett hylser, enkelt problemfritt design og smørefri.

 

Låseringen har jeg dog blitt mer og mer skeptisk til, og en simpel låseskrue inn mot dien som Redding bruker er litt uelegant. Jeg vurderer å kjøre ut en serie med ringer selv, splittet med skrue som klemmer ringen rundt dien. Serratert messing ser jeskla bra ut mot stål.

 

 

Lee collet er et bra alternativ. Sliping av mandrel er noe du kanskje må gjøre. Men kun en gang. Og det er ikke vanskelig i det hele tatt. Batteridrill og smergelpapir gjør susen.

Jepp, sliping må man påregne seg, og kanskje grading av splittene i hylsa. Jeg hadde vært litt mer imponert om de leverte med en ekstra oversize dor, men jeg kan leve med det. Det er en fin inngang til halspressing om man er usikker på nytteeffekten, og for alt jeg vet gir den like gode resultater som langt dyrere dier.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Lee låseringer på colletdia. Funker greit, holder seg på plass, lett å justere. De verste låseringene er de med settskrue, de vigler på gjengene og blir neppe rette. Låseringer som klemmer rundt har jeg mer tro på. Jeg har noen fra både Forster og Sinclair. Jeg har dog aldri målt på skjevhetene, så jeg vet ikke fasit. Får sitere en geomatikerkollega angående geomatikerfaget: "Du vet to ting: Du har et tall, og tallet er feil" Spørsmålet er jo da hvor feil. Alt er skeivt og feil i en eller annen grad.

 

Jeg har fjernet grader og polert innmaten på colletdiene mine. 1000 korning smergel, etterfulgt av JB-pasta. Smurt med SuperLube teflonfett. De går så fint så. Lee collet er litt halvfabrikat. Ideen er bra. Synd ingen andre lager det samme. Men det er kanskje patenter ute og går? Jeg tror Redding, Forster eller Wilson kunne laget ei bedre colletdie om de prøvde.

Link to comment
Share on other sites

Joda de er enkle i bruk, men jeg føler at repetisjonen ikke er helt optimal. En enkel fiks er å kjøpe ekstra ringer som settes under uten O-ring, da får man fast metall å dra til mot.

 

Lee er ofte litt halvfabrikat, synd for de lager en del utrolig smarte løsninger. Den forrige colleten krevde både polering av dor og gradfjerning, den siste i 222 slapp jeg å knekke grader på. Til gjengjeld var doren så stor at jeg ikke hadde kulehold idet hele tatt. Nå er jeg glad i å fikle så slikt er ikke noe problem, men det burde ikke være nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Bruker enten LEE sine original låseringer, eller Hornady sine med skru for å klemme de sammen. (De siste der er "set and forget" og kjøpt hos Sinclair).

 

Hvilke jeg har brukt har så langt ikke hatt noen særlig betydning, da jeg har Hornady sitt Lock'nLoad hurtigkoblingsystem på nesten alle dier (også på enstasjons pressa). Men før konverteringen var det klart en fordel med klem låseringene.

 

Låseringer med setskru skyr jeg som pesten, da er LEE ringene å foretrekke slik jeg ser det.

Link to comment
Share on other sites

Redding med løse bøssinger, helst competition utgaven med flytende kammer. Koster litt, men fungerer veldig bra, og gir litt kvalitetsfølelse.

 

Er det slik du mener? http://www.hjemmelading.no/produkter/1213184251/1213188113/1317992744/1317992826/neck-sizer_bushing

 

og hva trengs egentlig i tillegg? Bushing må kjøpes separat står det.

 

Har gått veien fra helpressing til halspressing. Så jeg kan vel prøve en slik også. Men ikke fra Lee.

Link to comment
Share on other sites

 

Nope, dvs. nesten. Denne: http://www.reloadersnest.com/eq_dies_de ... p?ItemID=4 Den har flytende kammer som retter opp hylsa før bøssingen tres over hylsehalsen. Den du linker til har en mulighet for å presse skeivt, fordi hylsa har ikke full støtte før den er helt inne i dia, og da er det for seint. Neste steg ville være å få en børsemaker til å lage en innersleeve kamret med samme brotsj som pipa di. :)

Bøssinger velges ut fra diameter på kule og godstykkelse i hylsehalsen. Uten å dreie halsene til jevn tykkelse er det muligens bortkasta penger å gå for denne dia.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...