Jump to content

Harejakta 2012/13


Sørlandsjeger

Recommended Posts

Var 4 dager på jakt på en av Nordlands beste (og mest kjente hareøy). På 4 dager så jeg 6 harer, men du dæven døtte så mye ørn!!! Denne ræva forvaltningspolitikken av rovfugl må snart ta slutt! Jeg har vært før på denne øya, og det har aldri vært så lite hare, og så mye ørn. Ingen må fortelle meg at ørna bare spiser fisk. Det foregår nesten ikke jakt lenger på øya, det er ikke rev der, så haren har ikke andre fiender enn fra lufta.

Man ser denne problematikken ellers i naturen også. Før i tiden levde folk av rypejakta, uten jaktkort, baglimit og fancy årskvoter. De hadde anledning til å drive viltforvaltning selv, da de så hva som måtte til av inngrep. De leste naturen, og dermed ramla det nok både en og annen ørn, falk, hauk og annen jævelskap. Ingen må si at klimaforandringene har fjerna alt viekratt og bærlyng i den norske fjellheimen, sånn at beboerne der oppe ikke har et livsgrunnlag lenger.

Neida, jeg har mere tro på at mye av årsaken er at det sitter "velutdanna" folk, med så stramme slipsknuter at både blod og oksygentilførsel til hjernen minimaliseres, og som skal fortelle hvordan ting må forvaltes.

Skrekk og gru hvis noen i feks Brussel skulle få vite at SuperNorge driver med drap og nedslakting av rovfugl som endel av en forvaltningsstrategi.

Dette er litt som brøkregning..... -Skal man gjøre noe på ene siden av streken, ja da må man også gjøre det på andre siden..... for å opprettholde balansen i resultatet!!!

 

Mvh Knotte

 

Dette må være det minst reflekterte innlegget jeg noen sinne har lest. Du stemmer ikke ved valg heller du kanskje? Siden alle med utdannelse (jobb?) er noen idioter?

Link to comment
Share on other sites

Har ei beagle tipse på 7 mnd. Har vært med Ranger idag å snusa mye hare. Men ser ut for at releet ikke har starta enda. Men artig :-) noen som har gode tips for kobling av rele ?? :-P

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

Keep up the good work! Beagletispa mi jaga første gang da hu var 9 mnd gammal, og oppdrettern var bekymra, for han han hadde aldri hørt om folk som var så mye i skauen med bikkja, som meg.

Og siden har hu blitt svært bra, med sterk pasjon for hare, siden jeg prega henne på det. En kraftig bihulebetennelse, har hindra henne litt nå i høst, men Veterinær Søiland Larsen fiksa det, så nå er alt i orden. Idag jaga hu 1 time og 50 minutt i griseværet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, regnet med noen oppgulpsvar på denne ja. Joda, jeg både stemmer, har utdannelse og fast jobb. Jeg er uansett ferdig på jobb kl 1500, så hvis det blir åpnet for jakt, så tar jeg gjerne ut en rovfugl eller 5 før det blir mørkt :winke1:

 

Mvh Knotte

Link to comment
Share on other sites

Havørn tar hare ja. Men det er sjelden de lykkes, da haren som regel er altfor kjapp i vendingen. Dette har jeg sett med egne øyne på nært hold, haren klarte lett å svinge unna ørna. Jeg har også sett havørn fly med hvithare i klørne, så det går som sagt an.

 

Jeg tror nok det svaret du leter etter kalles harepest, Knotte. Det skjer fra tid til annen at sykdom desimerer bestander når de blir for tette. Jeg har sett 17 havørner sirkle i samme termikkboble 100-200 meter over bakken, over et terreng som krydde med hare. Det har det gjort siden også.

Link to comment
Share on other sites

Havørn tar hare ja. Men det er sjelden de lykkes, da haren som regel er altfor kjapp i vendingen. Dette har jeg sett med egne øyne på nært hold, haren klarte lett å svinge unna ørna. Jeg har også sett havørn fly med hvithare i klørne, så det går som sagt an.

 

Jeg tror nok det svaret du leter etter kalles harepest, Knotte. Det skjer fra tid til annen at sykdom desimerer bestander når de blir for tette. Jeg har sett 17 havørner sirkle i samme termikkboble 100-200 meter over bakken, over et terreng som krydde med hare. Det har det gjort siden også.

 

Nope, det er mange år siden det var harepest der. Det har ikke vært pest på øya siden jeg begynte å jakte der, men nedgangen av hare/oppgangen av ørn er et faktum.

Jeg snakker om ørn som sirkler konstant innenfor 50m høyde, og ofte innenfor fint haglehold.

Har stor forståelse for at man gjerne vil finne andre årsaker til at ting er som de er, men hvorfor tør ikke folk å tenke tanken på at man burde ta ut arter som i utgangspunktet er fredet? En fredning er jo ikke noe annet enn en menneskebestemt beslutning om at man ikke skal jakte på arten, på lik linje med at det er bestemt at det skal være åpnet for jakt på andre arter.

Jeg sier ikke at jeg har skutt fredete arter, for det har jeg ikke, men hvorfor skal man ikke kunne analysere ting litt selv uten å bli uglesett.

Det er mange rare bestemmelser her til lands, men ingen tør stikke hodet frem å si at ting er på feil kurs......

 

 

Mvh Knotte

Link to comment
Share on other sites

Jeg, Jegern78 og Jegern79 var ute idag med russerstøveren Kejo og jaget litt hare.

første slippet så fikk vi los på den såkalte"brattbakkeharran" som sagt så har navnet litt å si på den haren der

vi slapp og los ble det nesten med en gang, jeg ble for sein til å komme meg på post så haren hadde allerede krysset veien da jeg kom meg på post men til gjengjeld så var jeg jo midt i smørøyet med haren og losen da den passerte meg 2 ganger til og jeg så den ikke i det hele tatt pga jeg så feil vei 1. ganga den passerte meg og 2. ganga den passerte meg så kom den for tett så jeg så ikke den da heller, men etterhvert turet losen nedover og mot jegern79 som fikk litt av en opplevelse med haren da den ikke kom der den skulle, men han falt da med et velrettet skudd av jegern79

552173_10151528826975200_958865885_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

ja jeg disponerer jo en del skog der så det er jo bare å jakte der vettu :D

ja hadde fort blitt en 1. premie på han på begge egentlig hadde ikke du skutt på første losen og at vi måtte koble han på 2. losen.

 

merker stor fremgang på han etter første turen da han hadde medisiner innabors så det er artig det her :)

Link to comment
Share on other sites

Ble en gigantopptur igår! Dro ut med valpen som nå er 5mnd og hadde ikke akkurat stor troa på haralos, men må begynne et sted :winke1:

 

Kan vel ikke akkurat si at ho slår utpå :lol: Men kom borti harafot ved 13.00 tida og tror du ikke lille tassen klarte å få ut haran! Jakta varte i 20min, som inkluderte at ho retta den en gang. Tapte den til slutt i sandveien. Men utrolig fornøyd, er jo tross alt ikke gamle krypet :)

Link to comment
Share on other sites

er på en hareøy og jobber...tok en i dag med rifla.fant ut at det blir hodeskyting fremover...v-max og kroppstreff på hare er dålig sort.meste jeg har sett der på en gang var 15 harer i og ved et lite plantefelt på ca 5 mål...folk der setter pris på å få skutt vekk det di mener er skadedyr.....den spiser opp alt av tre dem planter.får nok litt av en jobb framover hvis jeg skal skyte unna der oppe...

Link to comment
Share on other sites

Hei godtfolk!

 

Har blitt litt for lite harejakt for min del i høst. Mye studier og jobb, og dermed har fritiden gått med til å trene med valpen på fire måneder. Ho kommer seg og har vist stor interesse for beiteområder, men losen mangler fortsatt.

 

Kroonmäen Ila, på bildet tre måneder.

622883_10151065537417681_759224846_o.jpg

 

 

For ei uke siden var jeg ute med onkels bikkje. Da skjøt brukere "norma elite" sin første hare i en skikkelig los (dachs teller ikke! :wink: ) Jeg droppa hagla for kameraet, og fikk festet øyeblikket på tape.

 

Se video her:

(Klarte ikke bygge den inn i nettsiden!)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I dag fikk valpen sitt første møte med pys. Loste cirka en halvtime, avbrutt av to småtap med påfølgende gjentak. Ett av dem filmet jeg, dessverre uten å se verken hare eller hund.

 

 

I morgen går turen til Vinje og schultz_30-06, men da låner jeg med Rg Mikke. Det ligger visst snø der, og det meldes sludd i morgen, så det blir spennende å se hvordan ting blir i helga. Blir i alle fall herlig med ei jakthelg i Telemark igjen, og skal prøve å få skrevet en historie fra dagene :)

 

Mvh Sørlandsjeger

 

EDIT: Klarer virkelig ikke bruke youtube-kodene til å legge videoen direkte inn. Glemt det helt. Noen som kan hjelpe? :evil:

Link to comment
Share on other sites

Hadde en merkelig harelos med valpen på 8 mnd i dag. Vi hadde vært både her og der uten antydning til pusen da jeg og far min bestemte oss for å spise matpakka. Mens vi satt der så enset jeg at valpen hadde godlukt i nesa men han ga seg etterhvert og viste mer interesse for matpakka mi en i harafoten. Litt snurt ruslet jeg litt lenger ned i lia for å få hunden i gang igjen, i en labyrint av tettvokst smågran. Det tok ikke lang tid før ungjøssen tok overvær, hoppa nesten to meter rett opp og stupte deretter under ei lurvete skjørtegran som vi kaller det. I neste øyeblikk skriker han i så fælt at jeg trodde han hadde skadet seg. Men nei da, under der lå tydeligvis pus og han landet nok nesten i fanget på fantet. Det dro av gårde i en voldsom fart men desverre så ble han rundlurt etter et noen minutter. Virket som om haran gikk og stakk i alle revler og høl som var og mer los ble det ikke.

Artig var det lell, mye som skjer når man minst venter det :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Slapp hunden rundt halv 8 i morges. Søkte ut med en gang. Så ho spora nå veldig. Begynte å bi lyst i halv 9 tiden så da fant vi ut at vi skulle gå å se.hadde akkurat fått hagla på skuldra da den første harelosen var ett faktum :-) losen gikk nesten en og en halv time før det ble tap. Min 9 mnd gammel valp jobba på sporet nesten 1, 5 time før vi kobbla. Arti at det begynner å løsne :-) artigste var at hunden ble skikkelig sur når ho ble koblet :-)

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Det var artige nyheter å få i dag Roy! :-D

....

Pbgv Ares hadde flere loser på rev og hare i dag, og jaggu datt det en loshare også. Torsdag hadde han også en veldig bra dag, med to flotte hareloser på 3 timer (da fikk han ikke jage på den lenger) og 1,5 time før vi måtte koble og dra hjem. Savner fortsatt ikke støver til harejakt! :-D

Link to comment
Share on other sites

Grattis foxchase, høres ut som en artig dag! Har et bittelite håp om at jeg også kan oppleve første fallet med valpen i løpet av vinteren, men føret ser skremmende ut, kan komme en halvmeter snø i morra...

 

Hadde en fin liten tur på skogen med valpen selv, begynner å vise litt interesse for pusen.

http://kjetilsjakt.wordpress.com/2012/12/08/ila-i-hegn/

 

ila-5mnd-hegn.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk for det :-) gammel er hunden din? Ja var skøy og mest skøy å se en jøger hund komme inn :-)

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

Det kan jeg tenke meg var gøy ja! Er ikke noe som slår det å se jakthunder utvikle seg fra pinnetygger til jager. Mi er bare fem måneder enda. så setter ikke høye krav (enda) ;)

Link to comment
Share on other sites

Får oppdatere litt jeg da..

 

Var ute med min 9mnd gammel beagle tispe idag.. fant fort fot og nøstet vell timen før posen var ett faktum :-) 3. Losen for chira. Losen gikk i 4-5 minutter før det ble vei tap. Tapet varte å rakk i 1 time før di var i gang igjenn. Sånn holdte det på i 1, 5 time til. Mange småe tap. Er fornøyd siden marka er tørr som en mariekjeks og 5 blå. Blanding av skare å barmark. Losen gikk i storstein ur så var nokk vanskelig.

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg var også ute søndag, med svoger og en kamerat + bikkja til svoger.

På lørdag hadde skaren båret hunden, men ikke på søndag. Den gikk igjennom og det ble veldig tungt for hunden.

Vi kalte inn og koblet før hunden fikk ut.

 

Men det ble da noen timer ved ett bål....

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Harejakta må løftes opp i vid forstand. Herlig å ha halvannen mnd igjen med jakt uten munndiare fra rådyrjegere på samtlige radiokanaler og forstyrrelser på peilen. Føret kan variere veldig på denne tida, men akkurat nå er det bra her sør med nysnø på skare. Skal ut i helga og gleder meg veldig. Det meste av jakt er moro. Det er ikke lenge sia jeg lista meg rundt i 20 pluss etter bukken. Nå er det 15 miunus og rim i dunbarten. Snart er det beverjakt. Men før det håper jeg på lystige hareloser i fred og ro på heia,

Link to comment
Share on other sites

Her i midt Norge mangler vi bare 2-5cm sporsnø nå, så kan ikke forholdene bli bedre... Og nå er det snø i luften..!

Kun 50% av bakken er dekt med snø, ellers er det bart. Var ute på fottur senest på onsdag å støkka en stor hvit pus, lyste opp som en refleks bortigjennom skogen. :D Minus 7 og snø i lufta her nå, da er man forpliktet til å ut en tur i morgen..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 6 months later...
  • 1 month later...

Satt og spiste da denne krabaten kom og satte seg mellom beina mine. Så på meg i noen sekunder, hoppet 50 meter bort på en hylle, og la seg "ninja vanish flat" haha. Hadde allerede hare i sekken, så prøvde å få et fint zoom bilde fra mobilkamaret. Tok ut skuddene, så denne karen var 100% trygg mens jeg vimset med mobilen og kombien. :) Var ikke lett, men tilslutt greide jeg å få et nogenlunde greit zoombilde.

2mro.jpg

Den lå der til jeg dro videre. Snakk om å stole blindt på camoen sin :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Vet ikke om dette er rette tråden, men fant ingen for harejakta 2013 - 2014... og selv jakter jeg så lite hare at jeg ikke har tenkt å lag en ...

 

Uansett, etter en begredelig fugle sesong og svært dårlig toppjakt forhold, "konverterte" jeg søndag til harejeger. Normalt er jeg med noen dager på nyåret, men sjelden før jul... Men så ble det litt tilfeldig iår at jeg ble med svoger og jaktlaget hans (to jegere + hund..) på søndag.

Og jaggu ble det ikke hare på meg!

Må være 20 år siden sist jeg skjøt hare, så det var utrolig moro!

Det ble ikke veldig lang los, men i drittværet var prestasjonen å få ut hare. Den hadde nesten ikke beitet om natta, eller natta før.. Veldig liten beit, og det ble beskrik og full los rent plutselig. Tydelig at når bikkja først kom på beita, så var den ute med en gang.. Lita beit..!

Jeg og svoger satt ved en varme i nærheten, på en liten haug i litt åpen og grov granskog med tett granplanting ikke langt unna. Når det ble uttak gjorde vi oss klare siden det også var en god post. Losen gikk i en bue først litt mot oss, så bort fra oss og nedover i terrenget. Så kom den nærmere, og brått fikk jeg se det skimtet mellom mellom buskene. Den fulgte kanten av en granplanting, delvis inni, men var kjapt på skuddhold. Da den passerte en gruppe med grove trestammer kastet jeg hagla til kinnet og fulgte banen. Førsteskuddet gikk skeis, det satt i en gran. Fant en åpning til, synes jeg var litt for sen i skuddøyeblikket, men rakk ikke å angre så skuddet gikk. Haren ble borte.. jeg tror det ble bom, sa jeg til svoger. Njaaa, jeg så den ikke mer, så jeg tror den ble der, fikk jeg til svar. Vi gikk bort, og jaggu lå den der! Godt treff viste det seg, og den hadde blitt sågodt som på stedet. Hunden kom etterhvert til, og ble behørig rost.

 

Moro å få lov å skyte hare igjen etter så mange år.

pb9c.jpg 5sqi.jpg

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Klarer heller ikke finne en for 2013/2014, så får vel opprette en? :)

 

Har vært på jakt etter haren to dager her i Lofoten nå. I går så jeg to stk, men på aaalt for langt holdt. I dag gikk jeg latterlig langt i et nytt terreng, og så ikke snurten av pus :/

 

I morgen er det ny dag og nye muligheter.

 

Hvordan oppfører egentlig haren seg når det er stygt vær? Trykker den hardere da? Jakter støkk.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Har ikke jaktet hare mer enn sporadisk på mange år (som man skjønner, 20 år siden siste fall...). Men jaktet en del før det, som regel med hund.

I våre områder er haren veldig lite på farten i dårlig vær. Beiter lite, beveger seg lite, og trykker beinhardt. Også avhengig av fargen den har mot bakken, men i drittvær er den vanskelig å få ut. Trykker hardt.

Vil tro det er samme med støkkjakt, og det ville overraske meg om haren oppfører seg annerledes lenger nord. Men det er andre her på forumet som kjenner haren der nord bedre enn meg.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Ja altså, nå er oj haren kritthvit og det er stort sett bar bakke her. Kan det være derfor han trykker så hardt? Der ER hare i området, det vet jeg. Finner haugevis med avføring og masse spor..

 

Fant en død hare i dag og, trolig dødd iløpet av gårdagen, da kråkene ikke hadde rørt den enda. Bare håper ikke det er noe pest på gang... Den hadde en stor skade i nakken, så håper det er en havørn som har knerta denne.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...