Jump to content

.308win-Hvor mange skudd lever den?


Bly

Recommended Posts

Jeg skyter dfs med 7,62 (308) Kanskje ikke den mest aktive men har nå skutt noen tusen skudd både med mauser og sauer.

Den mausern jeg har var nok gått maaange tusen skudd når jeg kjøpte den for noen år siden, pluss at jeg har skutt pluss 5000 skudd med den. Den sprer som et hælv... når den blir litt varm. Har den enda som reserve-reserve jakt børse da de tre første skuddene sitter sammen før den begynner å åpne seg. Når pipa er ny pussa å man ser gjennom den ser man meget godt at det er lite igjen av bommene i løpet. Hvor mye dette løpet egentlig er gått tør jeg nesten ikke tenke på. Men kan iallefall dra den konklusjonen at den ikke duger til dfs program lengre. Vet om et par stykker til som bruker 7,62 men de bytter mellom 6,5 og 7,62 såpass ofte at tror ikke de har helt kontroll med hvor mye de egentlig er gått før dem kasserer løpet. Mange fører logg med nøyaktig hvor mange skudd som er brukt under trening, er nøye med å unngå varm skyting osv da holder et 200 str løp glatt 8000. Jeg er ikke helt der, trener litt stang skyting etter at vi har skutt trenings rundene å da blir det ofte litt for varmt løp.

 

Løpet mitt (7,62) var nytt i fjor. Da ble det vel kanskje 2500 skudd pluss årets forbruk som er ca det samme, da med ganske mye skarp stang trening og tilhørende varm skyting. Dette løpet sammler enda veldig bra bare skytteren gjør sin del av jobben.

 

Til jakt våpen under normal bruk skulle vel et 308 løp nesten være noen som holdt et helt jeger liv. Mens noen av mine dfs kollegaer bytter etter 3000-4000 bare for å være sikker kommer nok løpets leve tid til å avhenge av hvor snill man har vært med puss og vedlikehold herunder varmskyting.

Kansje ikke du fikk det svaret du var ute etter, men er ikke sikkert ar det finns noen fasit på hvor lenge et løp holder.

 

Tipper "Høggern" har noen innspill i denne saken, da han garantert har skutt mere 7,62 en meg iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange ting som har påpvirkning på levetida til eit løp.

Kvaliteten kan variere fra løp til løp. Ammoen som vert brukt kan påvirke levetida, harde ladninger vil gje meir slitasje.

Vedlikehold av løpet har litt og sei.

 

I min gamle KV-mauser bytte eg løp etter 14000 skot då eg meinte det samla for dårleg. Men det vart ikkje noko merkbart betre skyting med nytt løp :cry:

Link to comment
Share on other sites

Mitt 7,62 sauer dfs løp har gått 11890 skudd, og samler fortsatt helt topp på banen,

skudda sitter fortsatt i 10* etter omgangsskyting. Det samme har jeg ikke fått

6,5 pipa til å gjøre når den nermer seg 6-8 tusen skudd. Så mitt inntrykk er at

7,62 holder lenger

Link to comment
Share on other sites

308 bruker et raskere krutt en 6,5 stort sett.og 308 har større anlegsflate inni pipa og skyter tyngre kuler i kasje lavere hastigheter, Det er vel grunnen til at pipene varer lengere,stort sett.

Men varmskyter du,å ikke pusser skikkelig,så ryker vel ei 308 tidligt med.

Og så er ei 308 ei bettre og meire presis patron en 6,5*55.... :lol::lol::lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Til dere som sier en .308win varer 10-12000 skudd, har dere prøvd dette selv? Hvilken presisjon forlanger dere da?

 

Jeg har klart å avlive min første Sauer pipe i 7,62. Pipa er montert i en Sako L597 rifle satt opp for jakt, da den så beleilig passa inn i låsekassa og siden jeg hadde god erfaring fra før med 6,5 pipene. Jeg har ikke holdt telling på hvor mange skudd pipa har fått, kanskje noe rundt 5000.

Da pipa var ny leverte den samlinger på 10-15mm med MK168/Senar167/PMK155/Lockbase150. Nå sliter jeg med å holde 1 MOA, og de lette kulene sprer helt vilt. Jeg hadde også regnet med at denne pipa skulle tåle noe i rettning av 10000 skudd, men nå ser den ut til å være helt død :lol:

Hvis dette er standarden for 7,62 pipene, kan jeg like godt holde meg til 6,5x55 og skyte mine 3000-4000 før pipa havner i bøtta.

Jeg er ikke veldig fristet til å sette i ei ny 7.62 Sauerpipe i gamle jakt Sakoen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke tilfeldigvis skutt forsvarets blyfriammo i den?

Jeg skyter ikke blyfritt, nei :lol: Det er en grunn til at jeg bruker Bly som nick. Der det kan og er lovt til å bruke bly skal det brukes :lol::mrgreen:

 

Jeg skal prøve et gjennopplivningsforsøk med å kutte pipa 2-3cm og krone på ny i håp om å få orden på presisjonen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Jeg får vanligvis 10-15 mm på 100m etter 8-10 000 skudd med sauer 7,62 piper.

Er det 168 MK og 167 Scenar du bruker? Jeg legger merke til at de korte kulene ikke vil samle like bra som de lange.

Pleier du å endre settedybden etter hvert som bommene eroderes vekk ved kammeret, eller bruker du samme ladning gjennom hele pipas levetid?

 

Jeg testa en ny og frisk kroning for å se om det kunne hjelpe, men det ser ikke ut til å ha gjort noen underverk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...