Jump to content

Nybegynnerjakt på fjellrype


Flua

Recommended Posts

Jeg er helt fersk jeger, og har ikke vært med noe på jakt før. Lurer på å ta en langhelg på Hardangervidda (Rauland statsallnebbubg) i starten av oktober for å prøve meg litt.

Terrenget ligger mellom 1300 og 1500 moh, så det er vel mest fjellrype det går i. Hvordan er det da å bruke hagle og gå uten hund? Hvaslags patroner bør jeg bruke?

 

Blir nok å dra aleine, så setter stor pris på alle tips jeg kan få!

Link to comment
Share on other sites

Rypa trenger mat, ly og beskyttelse. Oppsøk områder i terrenget som du tror kan tilfredsstille disse tre kravene. Fra 1300meter og oppover så er det stort sett bare stein... oppsøk områder i terrenget der du ser litt grønt.. Kommer du til områder hvor du føler at det er vindstille og pent, så er du ofte midt i et godt rypeområde.

 

Ser du en fugl, så gå opp mot den, ikke gå ovenfra og ned.. Ryper liker ikke at du sniker deg innpå dem fra oppsiden.

Bruk kikkert..

Gå gjerne helt opp på toppene, helt opp dit ingen kunne tro at nåkon gadd å bu, for her bor ofte fjellrypa..

Dalsøkk, elvesøkk, morenerygger, snøkanten (dersom der er en), er alle gode plasser å gå innom.

 

Ammunisjon sier du?

Ikke bruk bismuth og ikke bruk stål.

Tungsten (wolfram) i str 6 er fine greier.

 

Choker: 1/4 og 1/2.

 

God jakt :) kanskje vi sees. Jeg skal oppover til samme område selv i samme periode.

Link to comment
Share on other sites

Rypa er mest aktiv morgen og kveld, men du finner den hele dagen. Støkkjakt handler jo om å gå rypa opp og det klarer du jo på dagtid også :wink: . Fjellrypa kan ofte løpe foran deg så du ser hvor du skal snike deg etter den. Fjellrypa flyr ofte MYE kortere enn lirypa. Om du vil kan du ofte finne igjen flokken/kullet og knipe flere fugler. Husk å spare noen da!

 

En god (liten og lett) håndkikkert er bra. Bruk kikkerten ofte. Og bruk den når du tar opp en flokk med ryper og du kan følge dem med kikkerten lenge. Du vil se at det går ned enkeltfugl eller to-tre fugler her og der. De trykker ofte mye bedre enn en stor flokk. Bit deg merke i hvor fuglene gikk ned, vent en stund så de roer seg og følg på...

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

En ting med fjellrypa er at ho blir med skjer/var i trykkende vær. Skodde og lavt skydekke kan være vanskelig, mens en flott solskinnsdag kan gi gode resultater.

Har også hatt erfart at etter flere dager med sterk vind, så samles fjellrypa på le-sida av fjellet.

Vismuth patroner fungerer godt til fjellrypa!

 

PS! Husk bare å ha tørt tøy i sekken og kle deg lett fra starten av. Det er en viss sjanse for at du vil gå deg svett:-)

 

mvh

olafen

Link to comment
Share on other sites

Dersom du er som meg så trener du en del med rifle men forsvinnende lite med hagle..Et siste tips i tilfelle, sikt mye på listene hjemme i stua i dagene før du drar. Det er helt alvorlig ment. Venn deg til å ha lik montering av hagla i skulderen fra gang til gang, løft den opp og la kornet følge listene. noen minutter dann og vann og skytingen tar seg betrakelig opp i fjellet. Det er fort å bli heit i toppen når det først løsner!

Link to comment
Share on other sites

Gledelig med nye jegere og bra du søker kunnskap. Har ganske mange års erfaring med Fjellrypejakt, som jeg vurderer som den optimale jakta. Gode råd i tråden her også. Har også lokalkunnskap om Raulandterrenget. Vi skal kanskje inn til Meinsvatn uke 41 og byr i såfall på samjakt og felles båttransport over Songavannet hvis det er da du skal dit. Drøy tur rundt vannet uten båt, spesielt hvis Meinsvatn er målet. Fordel med båt om du skal på Saltpytthytta også.

Link to comment
Share on other sites

Startet fjellrypekarrieren på Rauland og var der ved jaktstart. Viktig å være forberedt på tøffe værforhold. Ble overrasket av et avsindig uvær med mye snø og vind der oppe. Delte hytte ved Meinsvatn med en gjeng som hadde jaktet der i 15 sesonger. De som ikke hadde Gps av dem gikk ikke ut på jakt i tykk tåke selv om de var lokalkjent. Fort gjort og miste oversikten på hvor du er i tåke. En absolutt anbefaling er å bruke penger på en fjellduk, spesielt hvis du jakter alene. Skulle du brekke et bein eller noe overlever du et døgn eller to i duken. Alenejakt på fjellrype er fascinerende og givende, men tenk sikkerhet. Sjøl har jeg alltid med en signalpenn i tillegg som kan skyte opp et nødbluss dersom du ligger i fjellduken og venter på hjelp, og hører helikopteret i nærheten. Husk også at det er lettere å klatre oppover fjellsidene enn å gå nedover igjen. Fort gjort å bli revet med og ta unødvendige sjanser når du forfølger fjellrypekullet.

 

Her ser du en typisk god fjellrypebiotop vi passerte på vei inn til jakt (mye vind den dagen og udekket mikrofon):

 

 

Det er skjul, mat, vann. Her får du også et godt inntrykk av hvor godt kamuflert de er i steinura. Et godt tips er å bruke kikkert aktivt, det sparer deg for mye gåing, og kikk oppover. Ser du et lite "periskop" på toppen av en stein er det sannsynligvis en rype som følger med på hvor du går.

Link to comment
Share on other sites

Artig film! Utrolig hvor godt kamuflert de er ja. Takk for tilbud om samjakt,hyggelig! Jeg har ikke lagt noen store planer for hvor jeg skal hen, men blir rundt den tia der. Kan jo ta kontakt med deg senere?

 

Planen var egentlig å ta med telt, men kan jo hende det blir ei hytte istedenfor. Hvordan er tilbudet der oppe? Om det blir telt blir det med en del utstyr, ligger jo ganske høyt. Må si jeg gleder meg mer og mer til høsten nå!

 

Supert med alle svarene, har lært masse jeg :)

Link to comment
Share on other sites

Et nyttig råd på fjellrypejakt, er å bruke hørselen like flittig som synet. Om du er i nærheten av et kull med stegg, vil han gjerne lage "rapelyd" som varsel. Varselsteggen er i praksis en angiverstegg. Stopp opp med jevne mellomrom og lytt. Lyden kan forøvrig lett forveksles med en romlende mage, så enten er det lege siden du fikk mat eller så er det fugl i nærheten.

Link to comment
Share on other sites

Bare ta kontakt så kan vi vurdere det dersom det passer i tid. Hyttene er bra, både Meinsvatn og Saltpytthytta. Har aldri vært på Kosttveithytta. Er kokemuligheter med gassbluss vedovn og senger. Sovepose og evnt. pute må medbringes. Sjukt golvkaldt der så du trenger innesko. Generelt er vekten på sekk raskt tema på disse turene med et stykke inn til basecamp. Slipper telt/vekt og får tørka tøy er vel det beste med hyttene.

 

Raping av stegg er et godt tips, da er det opp med kikkerten. Han sitter også vanligvis litt til siden for resten av kullet hvis det er flere av dem. Slutter han å rape er han sannsynligvis maks 50 meter unna. Og strekker rypa hals er det like før den stikker som regel. Litt uheldig for rypene noen ganger den rapinga. Har rett som det er hørt raping bak meg, og da kaster den seg ut samtidig. Ville ikke sett den om den holdt kjeft, men det blir som en: "Jeg er bak deg og stikker nå, skyt meg da vel funksjon"

Link to comment
Share on other sites

Mye fornuftig er allerede nevnt lenger opp her, men jeg kan jo slenge på en del punkter jeg har erfart.

 

Vær og vind:

Ved en liten endring i været, kan rypa oppføre seg helt forskjellig fra før endringen. Her er det ikke noe fasitsvar, da de oppfører seg forskjellig fra plass til plass. Tåka gjør det som regel vanskelig å komme innpå rypa, mens finvær gjør det ofte lettere.

Ofte sitter rypa i "solveggen" eller "leveggen" i hhv finvær og vind.

 

Høyde:

Rypa holder seg ofte i et "belte" på 50-100 meter i en eller annen høyde. Finner du noe fugl kan det derfor være lurt å holde denne høyden. Som mange har nevnt holder den seg ofte der hvor det er mat, men under noen værforhold kan den sitte helt øverst på toppene!

 

Kikkert!!

Bruk håndkikkerten flittig. Etter hvert som du får noen turer på baken, er det utrolig hvor effektivt denne kan være for å finne fugl.

Det samme gjelder forsåvidt også øynene - bruk de flittig!

 

Rifle/hagle:

Jeg bruker som regel å ha rifla med på all fjellrypejakt, i hvertfall fra oktober og utover. Enkelte dager kommer ikke nærmere enn 100-120m. Da er .222`en kjekk og ha.

 

"Oppførsel"

Her er det like mange meninger som måter. MEN jeg vil anbefale å jakte "oppover", slik som er nevnt tidligere. Gå noen høydemeter nedenfor der du har tatt opp fugl.

Hvis rypa er lett på vingene, og du ser den på bakken på for lang avstand, er mitt tips å forsøke å gå raskt mot den! Noen jogger faktisk. Dette har fungert bra for meg mange ganger.

 

Som mange før meg har nevnt - ta høyde for storm om du skal såppas høyt opp i Oktober! Været snur raskere enn man tror!

 

God jakt!

Link to comment
Share on other sites

Det du kommer til å oppdage etterhvert som du jakter etter fjellrype, er at ingen dager er like. Rypa kan oppføres eg veldig forskjellig fra dag til dag. Jakter man i et fast område, vil man etterhvert finne ut i hvilke områder den pleier å sitte, og i hvilke værtyper man finner dem på de ulike stedene.

 

Jeg har jaktet fjellrype i over 20 år og det er virkelig noe å anbefale. Noe helt annet enn å jakte på lirype med hund hvor hunden jakter og jegeren skyter når bikkja har funnet fuglen. På fjellrypejakt må man gjøre hele jobben selv, og det er nettopp det som er så fascinerende med fjellrypejakt.

 

Mange gode råd i tråden for øvrig. Men det beste rådet er å gå ut og jakt og erfar på egen hånd. Det tar ikke lang tid før du begynner å forstå hvor det er stor sjanse for å finne fugl og hvordan den oppfører seg.

 

For øvrig er kikkert å anbefale ja!

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det å bruke salongrifle (22lr) på fjellrypa? Blir kanskje for lite kaliber.. Trenger man skyteprøve i tilfelle da?

 

 

Det virker veldig bra, treff i vitalt område gir umiddelbar død rype. Effekten i rypa, med hullspissammunisjon, er ingenting å diskutere. Det kreves ingen skyteprøve.

 

Utfordringen er å oppdage rypene, og komme på skuddhold før de flyr sin vei. Det krever oppmerksomhet, et skarpt blikk (en god kikkert..) og evne til "forsvinne". Og så kreves det gjerne gode skyteferdigheter og god kjennskap til kulebane og vindavdrift til .22LR. Det er forbanna vanskelig å komme nærmere enn 70-80m, stort nærmere kan du egentlig ikke regne med å komme Og 130 er mye lettere enn 100. Skyt litt på f.eks. egg eller noe ca. så stort på disse holdene så får du et inntrykk av hva som skal til. Lyddemper er en fordel, man kan oppleve å skyte flere ryper fra snøflekk eller samme bjerkekratt før flokken flyr. Slikt er moro. Skal du få til det må du gjerne inn på 50-60m, så du kan skyte ultrapresist og slik at de ikke rører ei fjør når de tipper over.

I gode år kan de flokke seg i store flokker, kanskje 100vis. Men det var kanskje før :?

 

Lyse klær er bedre enn mørk kamo, og på snø, seff. snøkamo. Fugler ser godt.

 

Noen av de store triksene er

- oppdage rypene: studer landskapet foran deg, LANGT foran, rypene rusler gjerne rundt og spiser, og da ser du dem - men kommer du nærmere så setter de seg stille - og da ER de usynlige.

- skyte rypene: smyge nære nok - men ikke for nær...

- kunne skyte

- ha god tid...

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

en fordel med 22lr er at med en god demper og rett skudd så er den tilnærmet lydløs. Om du ikke er oppdaget og skyter litt taktisk kan du av og til plukke flere ryper fra samme flokken. Ulempene er krum kulebane, det skal ikke rare feilberegningen til før det blir bom; og at den er veldig utsatt for vindavdrift. Forsøk tipset fra M67 over her. Det er ikke lett å treffe på litt hold, spesielt om det blåser litt.

Link to comment
Share on other sites

Hei! Du har fått en del gode tips her allerede ser jeg.. Du skal nå til å starte på en av de mest krevende jaktformene som finnes, kansje den mest krevende som finnes fysisk..! Støkkjakt etter skarv på Norges tak er i oktober stort sett ganske så krevende, man må ha bra klær, gode sko og STOR respekt for vær og værmelding! Jeg vil anbefale deg på det sterkeste å dra sammen med en kammerat, det er alltid betryggende å være to(eller flere) når man skal på denne type jakt. Tenk godt igjennom hva du har i sekken, det blir som regel lange dager å man bør da bære minst mulig unødvendig. Jeg bruker å ha 8-10 brødskiver, en real turmat, termos(0,5l), sjokoladeplate, en pakke kjeks, toalettpapir, kart og kompass/gps, 2 bokser cola, en drikkeflaske med vann, ekstra sett med ull undertøy, ull-lue, hansker og gjerne en ekstra fleece genser. Når vi nå snakker oktoberjakt, så har jeg devold ull innerst på kroppen(longs om det er lav temperatur og/eller vind), ulvang sokker, norrøna finnskogen jaktdress(vindtett og vannavisende), caps og høge fjellsko. Og enda en gang, vis STOR respekt for vær og værmelding! Jeg har drevet med dette i 25 år, og det er ingen skam å snu pga vær i denne sporten..!

Link to comment
Share on other sites

En lettvekts primus er absolutt et godt alternativ, da kan man koke seg varm drikke i flere runder også. Vannrensetabletter er sikkert greit å veier ingenting, men jeg personlig har drukket vann rett fra naturen i alle de år, rennende vann vel å merke. Aldri blitt magesjuk av det. Mange små personlige varianter mtp hva folk har med seg selvsagt, og jeg presiserer at min gru ikke er noen slags fasit i den forstand. Mobiltelefonen har jeg også med, men på lydløs modus å egentlig mest som fotoapparat..! :wink: Poenget er at man må prøve å ha med seg minst mulig, men likefullt alt hva man KAN få bruk for for å være en hel dag på jakt i høyfjellet.

Link to comment
Share on other sites

Aaah, er det blitt en "hva har du i sekken" tråd? :)

 

Her kommer min liste:

1 ekstra ulltrøye.

1 goretexjakke (jeg går sjelden med vindjakke på meg, så den er i sekken)

1 ullfleece

1 vindlue

Mat (dette varierer fra gang til gang)

En liten primusbrenner + gassboks.

Titanium lett stekepanne.

Kamera :)

Jervehiet (vindpose til hunden min)

 

På kropp:

GPS (det skal sies at jeg bare går i terreng som jeg er lommekjent i, så jeg dropper kart og kompass, gps er bare til bruk dersom det blir tåke og dårlig sikt)

Ammo

En liten vannflaske

Kikkert

 

Jeg velger å ikke ta med jervenduk, selv om jeg har det. Jeg har mer tro på at dersom jeg blir overrasket av uvær så prøver jeg heller å gå tilbake til teltet/hytten, enn å overnatte ute i fjellet i en trist vindpose.

Link to comment
Share on other sites

jeg drar ikke en tur på fjellrypejakt uten at jervenduken ligger i sekken.

Ser på den som en forsikring dersom uhellet skulle være ute.

 

Er mange som gjør det, og jeg skjønner tanken bak det.

 

Min tanke er at fjellduken er fin å ha dersom man knekker en fot eller har et uhell som gjør at man ikke kan gå ut. Da er fjellduken gull verdt.

Men det skal mye dårlig vær til før jeg kryper inn i en fjellduk og prøver å "vente" ut uværet.. Da prøver jeg heller å gå ut. Men det er jo min mening.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker at det kommer an på hvor man jakter. Jeg har dradd til Nord Troms i mange år, og har opplevd at det på få timer har gått fra nesten 20+ til snøstorm... I forfjor ble det så tett skodde da vi kom opp på fjellet at vi vaglet oss til i fjellduken Thermo et par timer. Så*whhhosh* blåste tåka bort og vi kunne jakte videre. Det er nok anderledes i solliene sørpå i landet vil jeg tro. Men nordpå synes jeg det er gull med fjellduken.

 

Kom forresten til å tenke på en vinterjakt meg og en kompis hadde i Reisadalen. Hytta lå ved elva nede i dalen. Vi fant en vei opp og jaktet på et fint platå. -20 og fint. Så knakk kompisen min bindingen... det ble et svare strev å komme seg ned igjen. Rigget til så godt vi kunne med remmer og tøy, men han trødde igjennom til hoftene hver gang foten glapp av. Vi krysset ulv og jervespor på vei ned forresten. Ikke stedet å bli liggende uten varmepose eller annet sikkerhetsutstyr (husk fyrstikker!)

Link to comment
Share on other sites

Tar man hensyn til siste værmelding, neste 24t så kan man som regel pakke sekken etter den. Selvsagt spiller årstiden inn, og for meg er fjellduken mere aktuell i sekken sent på høsten enn tidlig. Når jeg starter hjemmefra har jeg nesten hver gang med forskjellige jakker i bilen, og bestemmer meg for hvilken jeg skal bruke når jeg står på P-plassen. Det er stor forskjell på 300moh hvor jeg bor, og på 700-1000m der jeg parkerer. Både med temperatur og vind..! Mitt poeng er at man ikke skal bære seg ihjel, men fremdeles ha nok til at man kan takle et væromslag. Og så må man ikke glemme å nevne at det ikke finnes et bedre sted å være da, en i høyfjellet når været viser seg fra sin beste side! Bedre form for trening, rekreasjon, spenning, dramatikk, fortvilelse og fryd finnes ikke! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...