Jump to content

Nybegynnerrifle?


zippo

Recommended Posts

Har veldig liten peiling, men kunne trenge noe som er greit for en nybegynner. Kunne kanskje tenkt meg å jakte småvilt i først omgang, men mulig å slenge seg med på elgjakt også. Tenkte å ta jegerprøven i høst eller noe, og bruke vinteren på å bli bedre kjent med våpenet. Så kan jeg slenge meg med på jakt neste år.

Link to comment
Share on other sites

Da er nok .308 Winchester eller 6,5x55 noen gode valg. Kanskje en Tikka T3 Lite kunne vært noe? Ligger i 7000-kroners-klassen. Veldig presise og god kvalitet. Har også en meeget glatt mekanisme.

 

Anbefaler at du tar en tur til nærmeste våpenbutikk og kjenner på en del rifler slik at du finner en som passer deg. Det viktigste er at riflen føles komfortabel. Lykke til :thumbup:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

For 10.000kr får du deg en kjemperifle :) Jeg ga 6500kr for min Remington 700 i .308 da med kikkert og tofot. Se litt på finn.no, finner du ei rifle der du liker men er usikker på om det er noe å bruke penger på så poster du linken i denne tråden så er det noen som sier deg om du kan gå for den :)

Link to comment
Share on other sites

Hør på Helgemo, han har en fin pang, men ikke så fin og deilig som min!;)

 

Les her trådstarter, eller på alle de andre med samme emne;

viewtopic.php?f=14&t=68188

Det jeg skrev der står jeg hundre prosent for:)

Lykke til og velkommen til et hav av gøy (prøv deg på jaktfelt)!

Link to comment
Share on other sites

Remington 700=tried and tested, og fin pris på den "pakken" der, så bruker du de siste to lappene på en Sonic 45 demper på jaktdepotet som du aldri i dine dager vil angre på, så er du i boks;) Skjønt det aldri skader å se etter tilbud litt mer enn 6minutter;) Kammeret har jo også endel:)

Link to comment
Share on other sites

Spør du 100 jegere dette spørsmålet, får du 100 forskjellige svar.

 

For det første; til småviltjakt bruker du hagle, ikke rifle. Det er i hvert fall det mest vanlige. Harejakt, støkkjakt på fugl m.m.

 

Til elgjakt må du ha en patron som er godkjent for storviltjakt. Den første rifla du kjøper vil du mest sannsynlig bytte ut veldig fort. Derfor bør du ikke legge mye penger i den, da taper du endel tusen veldig fort. Legg heller penger i kikkersiktet, det kan du sette over på nyrifla neste år.

forholdet 2-3000 for rifla og 7-8 000 for kikkerten er greit for 10 000.

 

Mange legger mest penger i rifla, og kjøper dritkikkert (unnskyld uttrykket) som ikke er verdt noenting. Dette vet forhandlerne (har jobbet i bransjen), og vet at kunden kommer tilbake for å oppgradere kikkerten. De selger "pakker", og du som kjøper kommer tilbake og kjøper bedre kikkert innen et år. De fleste rifler fungerer, om de koster 1000 eller 50 000. En kikkert til 450 fungerer ikke som en kikkert til 10 000. Sånn er det bare.

Jakt og skyting er en sabla dyr hobby, hvis du blir bitt av basillen. Moro, men dyr. Min nåværende "elgrigg" koster ca 30 000 ny. Også skal du ah "rådyrrrig", "skogsfuglrigg", villsvinrigg", osv. Du kan bare jobbe overtid fremover.

 

Mye bra kjøp på Finn.no. Det er tydeligvis mange som bommer med førstekjøpet.

 

Når det gjelder kaliber / patron spørs det hvor mye du har skutt fra før, og hvilke patroner.

 

Du bør høre med de andre på elgjaktlaget. De kan si noe. Kanskje noen av dem har ei rifle til salgs ?????? Eller ei til-overs-rifle du kan låne ??? Du kan jo kjøpe optikk for 10 000, låne ei rifle, og kjøpe rifle selv senere. Erfaringsmessig er det alltid noen som har "til overs".

 

Selgerne har skapt et behov for å kappe av rifleløp (de tjener penger på det). Rifler er riflet og kamret og har en spesifik løpslengede for å yte noe i et bestemt kaliber. Dersom du kapper løpet vil du garantert tape hastighet, og du vil kunne få problem med å stabilisere enkelte kulevekter, avhengig av kaliber osv. Mange jegere anbefaler i tillegg patroner som er marginale i forhold til storviltjakt, og en kapping av løp vil kunne føre til at ei rifle ikke yter det som er krevet for storviltjakt.

Tenk deg godt om i forhold til dette, og vurder om du heller skal skaffe deg hørselsvern.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

så hva er 8) nå da? (etter din mening selvfølgelig)

 

Ei kvalitetsrifle fra et selskap som ikke slurver med kvalitetssjekk, f.eks Sako/Tikka, Sauer, AI, Cz/Brno, Blaser, Schultz & Larsen osv...

dvs. ikke Remington som ble kjøpt opp av Freedom Group/Cerberus. Men dersom du ønsker ekstraktorer som knekker, sølvloddede boltarmer og myke stokker, så vær så god.

 

http://www.shootersforum.com/rifles-rif ... n-but.html

http://www.thehighroad.org/archive/inde ... 14217.html

Link to comment
Share on other sites

Psss, what a load of crap. Tusenvis av Rem 700 hos fornøyde normenn sier sitt, og jeg er overhodet ikke partisk og liker de heller dårlig i forhold til Howa'en min. Velg en av de tre kjente; 6,5 / .308 / .30-06 og gå for en kikkert du tør ha med på tur. Jeg lover deg, med hånden på jaktradioen at du ikke ser forskjell når gutta langer over børsene sine for å skryte kikkert! "Den siste halvtime er verdt de ekstra 12-15 tusen" er det dummeste jeg hører når det gjelder kikkert, og når det blir så mørkt burde du ikke skyte likevel. Får sikkert en haug med drit min vei med en sånn kommentar, men gå for en sånn pakke og hold deg godt under 10K, for du får det aldri igjen NÅR (ikke hvis) du bytter den ut med en dyrere:)

 

(Skulle du måtte velge er det bare positive ting å si om rustfritt og demper, og de tre nevnte kalibere kan brukes til alt norsk vilt:)

Link to comment
Share on other sites

Hør på Helgemo, han har en fin pang, men ikke så fin og deilig som min!;)

 

HAH! Min pang er minst like deilig og fin som din! :P

 

 

Til trådstarter: Både en Remington 700 og Howa 1500 er 2 ganske sikre valg. Jeg gikk for en som var litt eldre rett og slett fordi jeg hadde hørt litt av hvert om de nyere. Om dette bare er sprøyt vet jeg ikke dog.

Link to comment
Share on other sites

Støtter momentene over. Jeg har vært i gamet endel år og vært gjennom fasene og gjort meg erfaringer. Du skal lete lenge før du finner en rifle som ikke dekker behovet til en gjennomsnittlig jeger, så prioriter optikk og montasje. Skal jeg komme med konkrete forslag, gå for et Meopta sikte, da er du i europeisk klasse om ikke helt i tysk-østeriksk Spitzenklassa, og det er overkommelig priset.

Noen aktuelle rifler:

- Remington 700, diverse varianter, ny eller brukt. Ikke spennende, men verdens mest solgte jaktrifle, og det blir den ikke uten grunn. Og den er det enkleste utgangspunkt for fremtidige ombygginger, du får alt + litt til av deler til den.

- Remington 7, personlig liker jeg denne bedre. Mer kompakt låskasse, kortere løp, smekker og hendig. Jaktrifle, ikke nødvendigvis det du ligger dagen lang på banen med.

- Howa 1500, igjen ikke spennende, men pålitelig og presis, uforskammet mye rifle for pengene.

- Weatherby Vanguard, teknisk sett en Howa 1500 i en annen stokk og enda gunstigere priset.

- Cz-550, bunnsolid bruksjern, låskasse utviklet fra Mauser 98.

- Ruger M77, rifle som følger deg til h(......) og tilbake, kanskje markedets mest solide og stabile kikkertmontasje inkludert i prisen. Min første jaktrifle var en M77 Mk-II med en Meopta 1,5-6x42, jeg brukte den i 14 år før jeg tok skrittet opp til en Blaser.

- Tikka, hvilken som helst modell. Super presisjon uansett hva du mater dem med, enkelt og bombesikkert.

Link to comment
Share on other sites

Hør på HighPower, han vet hva han snakker om, han kan rifle og skyter som en gud!!;) Igjen, ikke legg for mye peng i den første, for du vil ofte fort trappe opp til en mellomting, som meg selv som går å sikler veldig på den nye "norske varianten" av Ruger Gunsite Scout Rifle med 18'' løp i rustfritt:D M77 i en meget pen og hendig utførsel, som som tideligere nevnt vil følge meg til h... og tilbake;) Blir dyrt da jeg aldri kvitter meg med Howa 1500 Hogue'en, den KAN DU IKKE GÅ FEIL MED! (oy, mye capslock her...)

Link to comment
Share on other sites

Hva bør man betale for en god og enkel nybegynnerrifle? Og bør man kjøpe brukt eller? Noen spesielle merker dere anbefaler?

 

Alle nye rifler du får kjøpt i norge i dag er gode nok. Da gjenstår det personlige preferanser og eieglede, og det er vanskelig å vite hva som er viktig for deg.

Mitt råd er alltid, kjøp noe billig først, så finner du ut på sikt hva du vil ende opp med senere, eller om du rett og slett er helt fornøyd med den billige. Er f.eks tull å svi av masse penger på blazer fordi folk forguder det, og så finner du ut etter en stund at du liker mauser m03 bedre.

Link to comment
Share on other sites

God filosofi fra Varj. For all del, ikke velg det billigste bare fordi det er billigst, men velg det du føler deg mest komfortabel med innenfor prisklassen du er villig til å strekke deg til. De store investeringene venter du med til du har opparbeidet erfaring nok til å vite hva du kommer til å trives med i lang tid, potensielt resten av livet - ikke usannsynlig en systemrifle skrudd sammen av folk som snakker tysk :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hehehe, veldig godt sagt! Måtte jo ty til litt smiger så jeg kanskje får testet Steyr'en din igjen seinere, for DET er rifle til alt!:) Tre treff i nieren med S&B 55gr med en rifle jeg aldri hadde tatt i før... Dog til dobbel pris av Rugeren, som du bare må ned å ta litt på HP. Makan til fast, nett, kvalitets-feeling har jeg ikke tatt i siden......Steyr'en din;)

Link to comment
Share on other sites

Hva bør man betale for en god og enkel nybegynnerrifle? Og bør man kjøpe brukt eller? Noen spesielle merker dere anbefaler?

 

 

Hei!

 

Jeg ville anbefalt deg å kjøpe Tikka T3 Lite i 6,5*55.

Jakt og Friluft har/hadde tilbud på denne rifla til 6900,-

 

Jeg er ikke redd for å kjøpe rifler brukt, men til denne prisen bør du tenke på om du heller skal kjøpe rifla ny... :winke1:

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

...Eller ta en tur innom XXL (som jeg IKKE har noen forretningsmessig tilknytning til) der en Weatherby Vanguard Synthetic i .30-06, en Meopta Artemis 2001 3-12x50 og Leupold STD-montasjer totalt kommer på like over 10.000,- før man ber om en pakkepris. Det er ikke noen dårlig løsning.

Link to comment
Share on other sites

Ruger GSR? Antagelig den mest allsidige riflen jeg har eid.

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=72673

 

Det eneste ankepunktet er at den antagelig ikke er særlig snill med hørselen pga det korte løpet, men funksjon, presisjon og bærevennlighet er i toppsjiktet. Min andre M77 -en Predator i .223- er også en børse jeg liker veldig godt.

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=47351

 

Min opplevelse av den nye M77-serien til Ruger er at man får veldig mye børse for pengene. Selv går jeg svanger med planer om en Sporter i .270 Win...

Link to comment
Share on other sites

Her er no mange gode råd og meninger :smile:

Så det eneste rådet jeg kan gi deg er som følgende:

- Når du har funnet ut hvilke kaliber du vil ha, kjøp den rifla du har lyst på. Om ho er 10 lapper dyrere enn det du har for hånden, spar... Du vil om noen år sansynligvis kjøpe den uansett :wink: (har god erfaring med akkurat det)

Og jeg mener det gjelder på utstyr også. Kjøper du noe som er billigere, som en erstatning for det du hadde virkelig lyst på. Så vil du ligge og drømme til du kjøper det uansett. Og da har du pluselig noe som du kansje må stampe bort eller noe som bare ligger og samler støv.

Lykke til :D:D

Link to comment
Share on other sites

Rugeren, som du bare må ned å ta litt på HP.
Det har jeg da gjort for lenge siden :wink: Som det fremgår over, jeg absolutt ingenting imot Ruger M77 - snarere tvert imot, og GSR er vel kanskje den versjonen jeg liker best. Men jeg foretrekker likevel Steyren. Den har endel løsninger som er bedre, og det bør man selvfølgelig forvente av en over dobbelt så dyr rifle.
Link to comment
Share on other sites

Det er mye på bruktmarkedet. Om du vil ha et arbeidsjern så er eldre remington700, Bruno, cz og mauser trygge valg. Jeg har sett på tikka T3, men likte personlig ikke all plasten.. (liker ikke plast i våpen :| ) Kikkert til rundt 3-4 tusen burde gi deg en kikkert du kan leve med i noen år, kanskje tilogmed mange år. Hvis jeg sku valgt kaliber så ville jeg valgt 222 eller 223, helst 223, billig ammo og lett og lære og skyte godt med. så kan du heller låne deg en elgrifle hvis du skal jakte ku :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Var i din situasjon i fjor høst og det er ett par ting du bør tenke på:

1: Du må ha våpenskap! ca. 3000,- Ta vare på kvitteringen, du trenger den til nummer to

2: Du må søke politiet om å handle våpen: ca 1000,- (litt under, husker ikke prisen nøyaktig). Du må synligjøre behovet ditt for våpen, i ditt tilfelle en bevitnelse på avlagt jegerprøve. (Noe du ikke har enda)

3: Nå kan du handle våpen :) og hvis du hadde 10 000,- som utgangspunkt, så har du 6000,- igjen nå

 

Da begynner nymarkedet å bli litt trangt, mens bruktmarkedet (finn.no) er utrolig bra! Du bør kunne finne en børse i kal. 308 med god optikk og kanskje tom en lyddemper montert til 6000,-

Link to comment
Share on other sites

Ofte billig ammo gjennom foreninger osv:)

 

Jeg var i trådstarters sko for et år siden ca, og går du for en av de tre nevnte storvilt kalibrene vil du være meget fornøyd uansett, spesielt med demper (som nesten burde vært påbudt/supsidiert). Jeg skjøt en LITEN gås fredag som var, med helmantlet (litt butt) kule i .308w og den ble meget fin:) Vil anbefale 6,5x55 hvis du er litt redd rekyl men likevel vil ha et kraftig våpen. Leste en artikkel noen måneder tilbake om en kar som konsekvent brukte .308 til alt fra kråker og oppover uten problemer, så.. Og til argumentet mtp ammo-kostnader, så er det sinnsykt mye dyrere å måtte ut å kjøpe storviltrifle med påfølgende ny trening- og jakt ammo om et par måneder for en fersk jeger som gjerne ikke helt vet hva han liker å jakte ennå og trenger noe til "alt", en rifle han mest sansynlig kommer til å selge om noen år likevel. .223 er super...hvis du er ute etter en rifle til DET bruksområpdet aleine:)

 

(...og en demper fjerner nesten all rekyl, så det trenger du ikke ha med i regnestykket engang)

Link to comment
Share on other sites

- Min første jaktrifle var en M77 Mk-II med en Meopta 1,5-6x42, jeg brukte den i 14 år før jeg tok skrittet opp til en Blaser.

 

Dette kan jo diskuteres, :lol:

 

Men en god nybegynner rifle vil eg anbefale de samme som HP.

 

Remington 700 er vel noe av det mest sikre amrikanske jernvare en kan kjøpe.

 

les:

 

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/ ... 290935.ece

 

Savage er også et annet god merke fra USA. Har selv ww 116 i 338 winmag.

Gode skyte maskiner med god presisjon. Har hørt at Savage modellene har problemer med å skyte 7,62 x51 (NATO), da den ikke har nok kraft til å tenne tennhetten i ammoen. Vet om en kompis som sliter med dette.

 

Ellers er Tikka en god og sikker skytemaskin, der eg føler at en kansje får mest for pengene

Ser at det er gode tilbud på Steyer og Howa rifler, har selv skutt med "drømmeskytemaskinen" SSG 04

Howa 1500 med Houge stokken virker lovende. Har selv Rem 700 SPS tactical med Houge stokken.

Liker denne så godt at eg vurderer å kjøpe en på et M98 prosjekt.

 

Ruger M77 har eg aldri helt likt, noen god grunn har eg ikke, men føler at de er noe klompete

Det viktigste e at du finner en rifle som passer DEG, og du skyter godt med.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var den jeg hadde bestemt meg for helt til jeg kom over Howa'en, men jeg mislikte den påfallende plastik-feelingen den dessverre bærer på (XS/XL 7 altså), men ellers var den en fin pakke til 10k med demper, tofot, koffert og pussesett eller noe, men du kommer så uendelig mye bedre utav det med de andre riflene som er nevnt her:) Og jeg hiver meg på tilbedelsen av Hogue, fantastisk i allslags vær og terreng:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...