Jump to content

Lyddemper på fluted løp


johan

Recommended Posts

Noen som har erfaringer med å kappe og montere lyddemper på et fluted løp? Et fluted løp er jo ikke dreiet ned helt fram til munningen. Kan man kappe løpet slik at det neddreide omerådet går helt fram til munningen? Hvordan blir det da med "holdet" som demperen skrus inn imot? Dette er jo viktig for å sentrere demperen godt. Det gjør kanskje ikke noe at det ikke er helt rundt? Det skulle vel sentrere demperen godt nok alikevell?

 

En siste ting som kanskje er noe mindre viktig, men vil det ikke raskt samle seg møkk mellom pipeflutene og en teleskopisk demper? Må kanskje oftere demonteres for å rengjøres?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Mårn igjen.

Da har jeg fått rifla mi tilbake fra kapping og montering...

De har gjenga helt inn til den hele sylinderen,altså ikke bare i flutinga, så det burde jo være holdbart...

Har skutt bare 20smeller til nå, å det har fungert bra så langt, ikke sett noe tegn til at det skal skje noe spesielt...

Angående det med "dritt" i flutinga, så er det vel anbefalt at ikke demperen står på rifla under oppbevaring så tror ikke det blir noe problem heller,vertfal ikke for meg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du må ikke finne på å la demperen stå på i skapet. Denne må skrus av etter hver gang du har brukt den og gjøre reint krona. Hvis du ikke gjør dette vil det legge seg på dritt på krona di som er helt umulig å få pusset av. Når krona ikke er i orden så vil børsa gå som ei hagle. Vet dette av erfaring da en kamerat av meg brente seg på dette. Han måtte få børsa kronet opp igjen for å få tilbake presisjonen.

 

Demper på flutet børsepipe er ikke noe problem. Oppfører seg akkurat som ellers. Har aldri opplevd at møkk i flutene har vært noe problem. Demperen må jo være skrudd på slik at den tetter mot pipa uansett.

Link to comment
Share on other sites

hehe sniper aren har så rett,er meg han refererer til.hadde en rem 223ltr og hausken(skakk)demper.den ble ståene i skapet en periode.børsa gikk veldig godt .tok den fram etter vært og dro på bana.da ble jeg litt frusterert egentlig..skrudde av demperen og da var det rust prikker i krona.leverte den til kroning og etter dette så leverte den som før.så for all del ta av demperen :shock:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Går det bra å skyte uten demper om man ikke har en gjengebeskytter?

Løpet blir jo relativt tynt når man ikke har det på tuppen.....

 

Det smeller og kula finner veien ut. Fra spøk til revolver. De fleste dempergjengene er svært kort så det bør gå helt fint. På lengere gjenger (lengere "tynn tut") som f.eks BR-Reflex er det mulig presisjon kan forverres noe men jeg tviler på det vil være dramatisk.

Link to comment
Share on other sites

MÅ prøve å huske på det da, selv om det kan være en tendens til at man husker på "alt" den første stunden for å så "slurve" litt mer etterhvert...Verfal kan det gjelde andre ting :roll::oops:

Gjør som jeg har gjort: Sett inn ei hylle i våpenskapet slik at børsa ikke får plass med demperen montert. Da kan jeg love deg at du skrur av demperen hver gang du skal låse inn børsa ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
Du må ikke finne på å la demperen stå på i skapet. Denne må skrus av etter hver gang du har brukt den og gjøre reint krona. Hvis du ikke gjør dette vil det legge seg på dritt på krona di som er helt umulig å få pusset av. Når krona ikke er i orden så vil børsa gå som ei hagle. Vet dette av erfaring da en kamerat av meg brente seg på dette. Han måtte få børsa kronet opp igjen for å få tilbake presisjonen.

 

Demper på flutet børsepipe er ikke noe problem. Oppfører seg akkurat som ellers. Har aldri opplevd at møkk i flutene har vært noe problem. Demperen må jo være skrudd på slik at den tetter mot pipa uansett.

 

BULLSHIT!!!! en kompis av meg jobber som børsemaker, og han skrur aldri av demperen når han setter børsa fra seg, og jeg velger å tro at han vet hva han driver med :lol:

 

vis kompisen din har fått problemer med krona, kan det være at han tar den av veldig ofte? så lenge demperen er PÅ, vil ikke smuss legge seg på jengene...

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

BULLSHIT!!!! en kompis av meg jobber som børsemaker, og han skrur aldri av demperen når han setter børsa fra seg, og jeg velger å tro at han vet hva han driver med :lol:

 

vis kompisen din har fått problemer med krona, kan det være at han tar den av veldig ofte? så lenge demperen er PÅ, vil ikke smuss legge seg på jengene...

 

Jeg velger å tro at Lopez vet hva han driver med, så du bør kanskje revurdere det utsagnet...

 

At det kan bli møkk på krona er ikke et problem, sammenlignet med at pipa fort kan ruste i stykker grunnet de agresive gassene som blir i demperen.
Link to comment
Share on other sites

BULLSHIT!!!! en kompis av meg jobber som børsemaker, og han skrur aldri av demperen når han setter børsa fra seg, og jeg velger å tro at han vet hva han driver med :lol:

 

vis kompisen din har fått problemer med krona, kan det være at han tar den av veldig ofte? så lenge demperen er PÅ, vil ikke smuss legge seg på jengene...

 

Kan du legge ut navnet på denne "børsemakeren", slik at jeg vet at jeg aldri skal bruke ham...

Link to comment
Share on other sites

...en kompis av meg jobber som børsemaker, og han skrur aldri av demperen når han setter børsa fra seg, og jeg velger å tro at han vet hva han driver med :lol:

 

jeg har sett så mye rart utført av "børsemakere" med "norsk fagbrev" at det ikke på noen måte overrasker meg at han mishandler utstyret sitt på denne måten..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

"OKSEDRITT!!", sier du! Ja, deg om det, men jeg skrur av demperen før børsa settes i skapet :roll: Har man ei nedsenket ordentlig krone så kan ikke denne ødelegges når man skrur demperen av og på. Det trenger man ikke å være børsemaker for å skjønne....eller...?

 

Ring børsemakerkompisen din å spør om det du!

Link to comment
Share on other sites

For å avklare litt når det gjelder Br-reflex demperne.

http://artemis.as/

http://artemis.as/tipsfordempere.htm

Bruk:

Hver gang du kommer inn etter skyting eller jakt i fuktig vær bør du ta demperen av og la våpen og demper tørke hver for seg. Puss våpen og sett sammen. Hvis du bare hiver børsa inn i skapet (ja vi har prøvd det) risikerer du å få alvorlig gravrust på utsiden av pipen - inne i innerrøret. (I tillegg til korrosjon i løpet da...)
Link to comment
Share on other sites

...en kompis av meg jobber som børsemaker, og han skrur aldri av demperen når han setter børsa fra seg, og jeg velger å tro at han vet hva han driver med :lol:

 

jeg har sett så mye rart utført av "børsemakere" med "norsk fagbrev" at det ikke på noen måte overrasker meg at han mishandler utstyret sitt på denne måten..

 

vil vel nesten tro en med et fagbrev som børsemaker vet bedre enn vi som kun har det som hobby? trenger vel ikke ekstremt utviklet logisk sans for å trekke den slutningen? hva slags forutsetning har de som skriver på denne tråden for å vite bedre enn 'en børsemaker med norsk fagbrev' ?

 

(ikke meningen å tråkke på noen tær, eller være provoserende)

Link to comment
Share on other sites

Når bla bruker Lopez, som heter Anders E. Johansen og er innehaver av av firmaet A-tec anbefaler att man skrur av demperen når våpenet ikke er i bruk pga fare for rustdannelse, så velger jeg og de fleste andre å høre på hans råd :wink:

 

Og han er ikke den eneste produsenten av lyddempere som sier dette.

Link to comment
Share on other sites

vil vel nesten tro en med et fagbrev som børsemaker vet bedre enn vi som kun har det som hobby? trenger vel ikke ekstremt utviklet logisk sans for å trekke den slutningen? hva slags forutsetning har de som skriver på denne tråden for å vite bedre enn 'en børsemaker med norsk fagbrev' ?

 

(ikke meningen å tråkke på noen tær, eller være provoserende)

Her er min påstand at du og kompisen din tar du grundig feil, dette baserer jeg på erfaringer (både egne og kunder som har "tråkket i salaten"), sunn fornuft, råd fra andre børsemakere og sist men ikke minst fra vår produsent(er), dette gjelder både for stål mot stål og aluminium mot stål.

 

Ps, om du ikke mente "å tråkke på noen tær, eller være provoserende", bør du ikke gå ut så hardt ut ( merk: :lol: ), vær litt ydmyk og du vil se at du kan lære mye av ekspertisen som er samlet her, vi kan alle trå litt feil :wink:

Link to comment
Share on other sites

børsemakeren mente det at det var unødvendig å skru av demperen etter HVER gang den var blitt brukt, men, dersom den skulle stå over lengre tid (fks et halvt år) kunne det være en god ide å skru den av...kan vi være enige i det?

 

selv har jeg hatt min br-reflex i snart 4 år, og jeg tror jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger den har vært av børsa...

Link to comment
Share on other sites

Hei ja dette var jo et spennende emne men de kan eg si eg setter aldri våpenet inn i skapet med demperen på .og når eg setter den på og vist den da skal stå på en dag så bruker eg Choke Tube & Gun Lube på jengene den bruker eg og når eg setter våpene bort over lenger tid på beskyttelse på jengene. Men dere de som eg også har sett er at vist man vasker demperen med varmt zalovann så holder demperen seg bedre

1. Skru den fra hverandre

2.) Bruk vart zalovann og tannbørste vask røre og demper kammersene spyl grundig og ta den prosessen en gang til.

3.) spray med olje pro-long, crc eller de som man må ha av gode oljer og sett O-ringene inn med syrefri vasselin .

4.) sett demperen sammen i gjen og den er så god som ny. Det som samler seg inni demperen er ikkje bare bra fikk eg se de tærer på demperen noe helt grapse ja ikkje over natten da men eg snakket litt med Hausken og han sa at de var en god rutine og vasken den etter en sessong eller 1-2 ganger i året.Så dette er bare noen tips og råd fra meg så får dere bedømme sjøl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...