Jump to content

Krag på jakt....


vegard_dino

Recommended Posts

Hei.

 

Krag på jakt er nå lov i Norge, Men, det er det ikke alle som vet....Var på bana her en kveld med Kragen etter bestefar, sa jeg hade lyst til å ta bygge den om å jakte med den.

Men da du, "Å NEI du unge man, det er ikke lov osv osv...."

 

Hvor står det at Kragen er lov...Jeg har titta litt rundt men finner det ikke....

Så skal je ta det med neste gang je er på bane.

Link to comment
Share on other sites

Har opplevd det samme, og fått spørsmål om hvor det står at krag er lov osv. En gang sa en kar at "dettan veit æ for æ e jegerprøveinstruktør!" Svaret var kanskje litt bryskt og høyt men jeg sa i alle fall at om han var jegerprøveinstruktør så var det i så fall flaut at han ikke viste bedre! Da ble det ingen flere komentarer...

Link to comment
Share on other sites

Man kan høre litt av hvert på banen. Sist jeg var der for oppskyting stusset karen over ammoen, er hulspiss lov da?

 

Men de er som regel bare vanlige jegere, og de fleste godtar en vettug forklaring. At en instruktør ikke har fått med seg at kragen er lovlig igjen er litt svakt, men det er en såpass utgått konstruksjon at de neppe er et vanlig syn på oppskytinga.

Link to comment
Share on other sites

En liten detalj er at kragen meg bekjent aldri har vært forbudt benyttet på rådyr? Noe som vel burde tilsi at ingen har på noe som helst tidspunkt hatt noen grunn til å en gang å kommentere at noen ville skyte opp med en. Det er jo faktisk krav til skyteprøve for bukkjakt også mener jeg.....

Link to comment
Share on other sites

Det som avgjør om et våpen er lov eller ikke til jakt, avhenger vel av anslagsenergien på kulen ????? Om våpnet heter krag eller mauser spiller vel mindre. Selv cal 222 er jo lov å bruke på jakt, men begrensningen er jo stor på hva man kan skyte pga liten anslags energien.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om "snappy comebacks" og generell påpeking av hvor feil andre tar er den lureste måten å takle slike situasjoner. I det tilfellet trådstarter nevner, tror jeg at jeg selv ville sag noe som "jo, det stemmer at den har vært forbudt" (Her annerkjenner du den andres kunnskap og gir ham rett til å utale seg, samtidig som du åpner for diin informasjon) "Men de har faktisk endret litt på lovverket, så nå er krag tilatt igjen" (Her informere du om en annen oppfattning, du kritiserer ikke den andre) "men det er vel typisk at de ikkel informere om dette rundt om kring" (Her legger du all skyld på myndighetene for at vedkommende du snakker med ikke er oppdatert, og dermed trenger den personen ikke å miste ansikt. Kan hende du får bedre kontakt med andre skyttere også på den måten...

Link to comment
Share on other sites

Nja kanskje det "Hassel" men, Når noen kommer med frekke/spydige kommentarer da er det mye mere moro å drite de ut fordi de ikke vet bedre :mrgreen:

 

Hadde de heller sagt:

 

"Er det lov å bruke krag på jakt da? Trodde det var forbudt?"

 

Da åpner de for å svare tilbake som folk :wink:

Link to comment
Share on other sites

SVJV

Skyldes det at kragen er beryktet for treffpunkt endringer om ammunisjonen blir våt (skyldes den asymetriske låsingen). I tilegg så er det vel muligens et spørsmål om det er lurt å brenne av 6,5 skudd som holder anslagskravet til storvilt i en krag kasse.

Link to comment
Share on other sites

Min forståelse av saken: i 1964 innførte man krav om anslagsenergi for jakt på elg/hjort/rein: minst 200 kgm @ 300 meter. Krag Jørgensen klarte ikke det kravet, men hadde dispensasjon frem til og med 1974. Da dispensasjonen opphørte i 1975 fant man det nødvendig å eksplisitt forby KJ/våpen bygd på KJ låskasse.

 

(Da man endret anslagsenergikravet (til dagens regler) forble KJ forbudt. For noen år siden fjernet man forbudspassusen uten videre seremoni. Se 5. innlegg i denne tråden: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=8&t=24561&view=previous )

Link to comment
Share on other sites

diver selv med å skytte med krag rifler uten å legge meg borti hva man gjør med rifla sin er det syn å skam å bygge om en krag med minder stokken er øddlagt en ann ting du sier at har arvet våpen vist du søkt på det grunnlaget er våpenet i grunn ikke lov å bruke som bruks våpen / jakt våpen! men som meg beskjent er kragen lovlig på rådyr jakt har hørt mye om at den er lovlig på hjort å rein og elg men min anbefaling er å holde seg til rådyr! en ann ting er noe som heter at ammo ikke skal ha mere enn 770 m i utganghastihet men det er noe som heter tryk belasting selv om ammo holder 770 m kan patron ha får stort tryk enn ammo type som holder feks 800 m/sek

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Denne tråden er litt gammel, og noe upresis, ei henvisning til en annen tråd er feil. Sjekk heller opp denne tråden:

 

https://www.kammeret.no/topic/70001-krag-jørgensen-til-jakt/?tab=comments#comment-1097193

 

Edit.: I dette innlegget har jeg lagt inn lenker til en del tråder om Krag-Jørgensen, lading til våpenet, og bruk av Krag-Jørgensen på norsk storviltjakt (noen "kammer"-ater har også lagt inn fine bilder fra bruk av Krag-J på jakt i utlandet):

 

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...